MELBOURNE, AUSTRALIA - MARCH 19: Daniel Ricciardo of Australia drives the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer ahead of Kevin Magnussen of Denmark drives the (20) Renault Sport Formula One Team Renault RS16 Renault RE16 turbo on track during qualifying for the Australian Formula One Grand Prix at Albert Park on March 19, 2016 in Melbourne, Australia. (Photo by Robert Cianflone/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160319-00211 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Bár Melbourne-ben úgy tűnt, mindenki elfogadja, hogy a megbukott új rendszer helyett visszatérjen a régi, mégis akadnak szakadárok, és az FIA sem hajlik a meghátrálásra.
Új lebonyolítási rendszert vezettek be az idén az F1-es időmérőkre, amelynek lényege, hogy már nem az egyes harmadok végén, hanem menet közben, „hirtelen halál” jelleggel esnek ki a tabella alján lévő versenyzők. A szabályalkotók azt várták ettől, hogy megkavarodik a rajtrács, de az lett belőle, hogy mindenki gyorsan megpróbált versenyképes időt futni, aztán várt, hogy kiesik, vagy sem.
A közönség és a sajtó ostorozni kezdte a szabályt, és a csapatok másnap megállapodtak benne, hogy a jövő hétvégi Bahreini Nagydíjtól visszatér a tavaly is használt rendszer, amely a nézők és a pilóták nagy része szerint is bevált módszer volt. Ám valójában több istálló és az FIA is azt szeretné, ha a meghátrálás helyett a tavalyi és az idei rendszer keverékét használnák tovább.
A Motorsport.com szerint az a terv áll nyerésre, hogy a Q1-ben és a Q2-ben maradjon a folyamatos kieséses rendszer, de meghosszabbított szakaszokkal a kiesések előtt. A Q3-ra viszont visszahoznák a régi rendszert, vagyis mindnek végig a pályán lehetne, így elkerülnék, hogy az utolsó perceket a bokszban töltsék az autók. A döntéshozók azt szeretnék elérni, hogy jobban meg lehessen érteni az új rendszer működését.
A Williams, a Pirelli és a Force India már Melbourne-ben jelezte, hogy nem akarnak azonnali visszatérést a régi szisztémához, de Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese kijelentette, hogy „soha sem lennénk magányos farkasok, ha azzal ártanánk a Forma-1-nek” és „nem állunk semmi olyan útjába, amely jó a nézőknek és a Forma-1-nek.” Hozzátette ugyanakkor:
Kár, hogy rögtön kidobunk mindent, mielőtt rendesen kielemeztük volna.”
Adam Cooper szakújságíró úgy tudja, a hibrid megoldás egyik legerősebb támogatója Jean Todt, az FIA elnöke. Todt egymaga is elegendő lehet ahhoz, hogy ellenálljon a csapatok akár egységes akaratának. A kieséses rendszert az FIA javasolta még a szezon előtt, mivel a csapatok és a szövetség sem értett egyet Bernie Ecclestone indítványaival, amelyek között időbüntetések és fordított rajtrács is szerepelt.
Ecclestone is szembeállt a csapatokkal
„A csapatok egyezkednek, de az én véleményem az, hogy az Ausztráliában látott formátummal folyatjuk” – nyilatkozta a 85 esztendős üzletember a La Gazzetta dello Sportnak. Az F1 ügyvezetője úgy vélte, nem szabad elsőre elvetni az új kísérleteket, és kijelentette, hogy „az új időmérő sokkoló volt, de talán megmenthetjük az új formátum előnyeit.”
Ecclestone azt akarja elérni, hogy az időmérő eredményét ne lehessen előre biztosra venni.
Én vállalkozó vagyok, el kell adnom az F1-et a versenyek rendezőinek.
Ha a közönség nem nézi a futamokat, kevesebb pénzt tudok adni a csapatoknak is. Ezért meg kell találnom a legjobb megoldást, és az érdekes lehet, hogy a versenyzők 90 másodpercenként kiesnek.” Elismerte, ő maga is „összezavarodott” a Q3 végén, mert „ez volt az első alkalom, és nem lehetett minden változót megjósolni, például azt, ahogy a Q3 eldőlt. Van még mit fejleszteni.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!