Eső nullázhatja le a Red Bull kártyatrükkjét Monacóban

Forma-1, Daniel Ricciardo, Red Bull, Monacói Nagydíj
MONTE-CARLO, MONACO - MAY 28: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer on track during qualifying for the Monaco Formula One Grand Prix at Circuit de Monaco on May 28, 2016 in Monte-Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20160528-00925 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Daniel Ricciardo a Mercedest is meglepte, amikor a szuperlágy gumikkal jutott tovább a Q2-ből, és bár fennállt a veszélye, hogy a húzás a versenyen megbosszulja magát, a hercegségre vasárnap lecsapó ítéletidő megmentheti a Red Bullt.

– mondta az Origo GPhírek-nek fanyar mosollyal a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff, amikor a pole-pozíciót meglepetésre elhódító Daniel Ricciardo időmérős stratégiájáról kérdeztük. A Red Bull versenyzője mindenkit meglepett azzal, hogy nem a Monacói Nagydíj hétvégéjén bemutatkozó ultralágy, hanem az eggyel keményebb keverékű szuperlágy gumikon jutott tovább a Q2-ből. Ez a szabályok szerint azt jelenti, hogy azokon is kell rajtolnia. „A rajtnál veszélyben lesznek, mert a szuperlágy nem tapad úgy, mint az ultralágy, de nem hiszem, hogy a kétféle keverék között óriási lesz a különbség" – tette hozzá Wolff. „Utána majd minden azon múlik, hogyan játsszák ki a stratégiájukat a versenyen, és akkor az időjárásról még nem is beszéltünk."

Pedig vasárnap délelőtt már ezt sem lehet megúszni:

a monacói öbölre és környékére az előrejelzéseknek megfelelően valóságos ítéletidő csapott le.

A tengert övező hegyek felhőben vannak, az eső pár percenként eláll, aztán újra elered, és az egyik betétfutam, a Porsche Mobil 1 Supercup utolsó körében akkora felhőszakadás volt, hogy a célegyenes végén lévő kanyarban rögtön négyen is kicsúsztak, többen összeütközve közülük. A pilótákat láthatóan meglepték a hirtelen romló körülmények, és az egyik autó szinte lassulás nélkül csapódott a szemközti védőfalba, éppúgy befúródva a speciális, energiaelnyelő TecPro bálák alá, mint a tavalyi Orosz Nagydíjon Carlos Sainz Toro Rossója. Egy órával később a GP3 versenyét is piros zászlóval kellett leállítani a tömeges ütközések miatt.

Az eső mindig jól jön azoknak, akik a vártnál hátrébb kvalifikálták magukat, de most kivételesen a pole tulajdonosát is az mentheti meg. Mivel Monacóban nagyon rövid a célegyenes, Ricciardo jó eséllyel a szuperlágy gumikon rajtolva is megtarthatja a vezetést, ha száraz marad a pálya, utána viszont a Red Bullnak bravúrosan kell kijátszania a lapjait ahhoz, hogy ne váljon sebezhetővé. A keményebb Pirelliken elvileg tovább nyújthatja a nyitóetapját, de mivel az ellenfelei, akik az ultralágyakat korábban lecserélik, az új gumikon szinte biztosan gyorsabbak lesznek, neki sem érdemes sokáig várnia. Ha viszont velük egyszerre áll be a bokszba, túl hosszú lesz a második etapja az ultralágy gumikon. Amint finoman Wolff is célzott rá, nehéz elképzelni, hogy a Red Bull mire akarta építeni a stratégiáját – mivel Monacóban közismerten nehéz előzni, minden a pályán elfoglalt pozíción múlik, Ricciardo legfeljebb azt remélheti, hogy a többiek a korábbi kerékcseréjük után forgalomba kerülnek.

– magyarázta a döntést az ausztrál, akit két héttel ezelőtt, a Spanyol Nagydíjon pont a Red Bull elhibázott stratégiája fosztott meg a biztosnak látszó győzelemtől. „Itt kiemelten fontos, hogy a bokszból szabad pályára, ne más autók mögé térjünk vissza."

Ricciardo az első pole-ját szerezte Monacóban Forrás: Getty Images / Red Bull Content Pool/Mark Thompson

Az eső azonban megoldhatja a Red Bull dilemmáját, hiszen vizes pályán a Q3 résztvevőinek sem kell azzal a szett gumival rajtolniuk, amellyel a Q2-ben a legjobb idejüket elérték. Szombaton mások is elismerték, hogy rossz időben bíznak – például Kimi Räikkönen, akinek váltócsere miatt a 11. helyről kell startolnia, vagy a címvédő Lewis Hamilton, aki egy újabb műszaki probléma után a 3. rajtkockába szorult, és szombat délután letörtebbnek tűnt, mint az idén bármikor. Monacóban az eső a tapasztalatok szerint kaotikus versenyt jelent, ami a falak közelségét ismerve nem is csoda.

Feltámad a Red Bull?

Ricciardo pole pozíciójának azonban a verseny eredményétől függetlenül nagy jelentősége van, mert

a turbókorszak 2014-es kezdete óta ez volt az első eset, hogy a Mercedeseket egyenes küzdelemben legyőzte valaki az időmérőn.

Igen, kikaptak tavaly Szingapúrban is, de az egy anomália volt, elszámították magukat a gumikkal. „A stopper nem hazudik, pont ezért szeretjük ezt a sportot. Ricciardo elképesztő kört futott, megérdemelte a pole-t" – ismerte el Wolff.

Bár a pálya hossza tavaly 3 méterrel megváltozott, ezért Ricciardo 1:13.622-es köre hivatalosan már körrekordnak számít, mindössze 9 századdal maradt el Kimi Räikkönen 2006-ban elért abszolút legjobbjától is. Nico Rosbergre 0,169 másodpercet vert, ami azért lényeges adat, mert a Renault új, a hírek szerint már a Ferrariéhoz és a Mercedeséhez hasonlóan előkamrás gyújtásrendszert használó motorja Monacóban épp 0,15-0,2 másodpercet érhet – vagyis a régivel valószínűleg nem lett volna Ricciardoé a pole. De vajon ez azt jelenti, hogy a Red Bull mostantól minden pályán veszélyes lesz a Mercedesre?

„Lehetetlen megítélni" – mondta Nico Rosberg az Origo GPhírek-nek. „Barcelonában még mindig jelentősen gyorsabbak voltunk náluk. Itt, Monacóban ők a gyorsabbak, de tudjuk, hogy ez egy sajátos pálya. Mindenesetre a következő versenyeken izgalmas csatára számítunk velük."

Fontos információ, hogy Ricciardo a pálya első szektorában, ahol a hosszú emelkedőn sokat számít a motorerő, mindkét Mercedesnél lassabb volt, csak a másodikban és harmadikban ért el jobb részidőt náluk. Azokon a szakaszokon – akárcsak a barcelonai utolsó szektorban – a kis/közepes tempójú kanyarok a jellemzőek, amelyekben a Red Bull nagy leszorítóereje különösen sokat számít. A pálya mellől nézve az RB12 különösen a gyors Uszoda sikánnál tűnt meggyőzőbbnek a riválisoknál, beleértve a Mercedeseket is: az autók itt észbontó látványt nyújtva 240 km/ó-val száguldanak át a közeli védőkorlátok között, és

Red Bull a hirtelen terhelésváltás alatt, aztán a rázókövön is hihetetlenül határozottan mozgott.

Tulajdonképpen a barcelonai győztesen, Max Verstappenen is ez fogott ki: ő a Q1-ben eltalálta a második tengerparti sikán belső, jobb oldali védőkorlátját, mert túl korán kormányzott jobbra, mégpedig pontosan azért, mert alulbecsülte a tapadást. Arra számított, hogy az autója jobban le fog csúszni az ívről. Mivel a Red Bull a törött futóművel a szemközti korlátnak csapódott, és a váza is megsérült, a csapatnak a tartalékautót kellett összeszerelnie, Verstappen ezért a szabályok szerint kénytelen lesz a bokszból rajtolni. Az eső így neki is jól jöhet. „Remek autónk van, a tempónk is jó" – bizakodott. „Néhány autót biztosan megelőzhetünk."

A Mercedesnek nem volt válasza a Red Bull tempójára Forrás: AFP/Jean Christophe Magnenet

A verseny a világbajnokság szempontjából is fontos lehet, mert a két fő rivális, Rosberg vagy Hamilton kiesése – amire vizes pályán a szokásosnál nagyobb az esély – átrajzolhatja a tabellát. A német pilóta előnye jelenleg 43 pont a csapattársával szemben, és

a barcelonai ütközés után mindkettejüknek óvatosnak kell lenniük.

Egyébként, bár a Q3 elején csak Hamilton autója robbant le a bokszutcában, Rosbergnek ugyanolyan problémája volt: a Mercedesek üzemanyagszivattyúja megadta magát. A címvédő istálló az idén feltűnően sok technikai zűrrel küzd, de Wolff nem tart tőle, hogy a Monacói Nagydíjon újra előjön a szombati hiba, az ugyanis nem műszaki, hanem procedurális természetű volt. Abból adódott, hogy Monacóban az autóknak nincs elég idejük visszahűlni a levezető kör alatt.

„Egy rövid kör után toljuk őket vissza a garázsba, amikor még nagyon melegek, és ez kihat a szivattyú működésére" – magyarázta. „Ez máshol nem történik meg, általában nem is szokott."

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!