Ferrari's German driver Sebastian Vettel arrives in the pits during the second practice session at the Circuit de Catalunya on May 13, 2016 in Montmelo on the outskirts of Barcelona ahead of the Spanish Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / Tom Gandolfini
Vágólapra másolva!
Bár a leggyorsabb körök tekintetében Rosbergtől és Hamiltontól is kikapott, a hosszú etapja mindkettejüknél jobb volt Barcelonában. A Red Bullnak szintén jót tett a hatékony aerodinamikát díjazó pálya.
Egyelőre nem tud fordítani a szerencséjén Lewis Hamilton, aki a Spanyol Nagydíj péntekén minden tekintetben elmaradt Nico Rosbergtől. Délután több mint 7 tizeddel futott lassabb kört csapattársánál, és a deficitet csak részben magyarázza, hogy az utolsó szektorban akadályozta egy másik autó.
A hosszú etapokra váltva Hamiltonnak adott volt a lehetőség, hogy bevigyen egy ütést a vb-éllovasnak, ám ez elmaradt nagyrészt abból kifolyólag, hogy a két mercedeses eltérő ütemben és taktikával vágott neki a hosszabb menetnek: míg Rosberg 15 mért kört nyomott le a lágy gumin, Hamilton csak 5-öt, amiből az egyik ráadásul kirívóan lassú volt. A brit utána 6-szor ért körbe a közepes keveréken, melyeket a német csak 2 kör erejéig kóstolgatott. Az összehasonlításuk éppen ezért nem hordoz sok érdemleges információt, bár annyi látszik, hogy a lágy gumin Rosberg erősebb tempóval nyitott.
A Mercedes technikai igazgatója, Paddy Lowe szerint ez annak fényében meglepő, hogy korábban mennyit teszteltek itt, még ha más körülmények között is. A címvédő egyébként az új fejlesztésű MGU-H egységet használja, amit Rosberg nem kapott meg, mivel a Mercedes idő híján nem tudott még egyet gyártani belőle.
Vettel gyors, Räikkönen kiegyensúlyozott volt
Csapattársa problémájától függetlenül Rosberg sem alhat nyugodtan – Szocsiban megkönnyebbülve vette tudomásul pénteken, hogy a Ferrari nincs lőtávolban, ezúttal viszont egyáltalán nincs így, sőt.
Amint a grafikonon látszik,
Vettel mindkét Mercedesnél gyorsabb volt a lágy gumis hosszú etapon,
és ez úgy is kecsegtető, ha eltekintünk attól a torzító ténytől, hogy az ábrázolt előtt lenyomott egy háromkörös mini etapot, valamelyest ürítve a tankot. A kiugróan lassú köröket nem számítva általában 3-4 tizeddel bizonyult gyorsabbnak Rosbergnél; igaz, a gumikopás talán jobban érintette, mert a közös metszet utolsó két körében (összességében a 11. és 12.-ben) 7-8 tizeddel már elmaradt tőle.
Kimi Räikkönen 254 ezred lemaradással szerzett 2. helyével a Ferrari megvillantotta a méregfogát, és ha a Mercedes nem kapja össze magát – Lowe elmondása szerint Rosberg autóján sem tökéletes a balansz –, veszélyesek lehetnek rájuk. Ehhez persze szükséges, hogy ne kerüljön porszem a gépezetbe, mint például ma délután, amikor az üzemanyagrendszer meghibásodása átmenetileg félreállította Räikkönent.
Apropó, a finn a többséggel ellentétben a közepes Pirellin teljesítette a délután második felének nagy részét, összesen 12 kört megtéve. Köridői az 1:29.9-1:30.6 közti tartományban mozogtak, enyhe visszaeséssel. Ez Vettel eredményeivel összevetve azt sugallja, hogy a közepes és a lágy gumik közt körönként nagyságrendileg 1 másodperces eltérés lehet, amíg utóbbiak veszíteni nem kezdenek a teljesítményükből.
Nem tudjuk, zavarta-e forgalom, de
Hamilton a közepes gumikon nem futott olyan kiegyensúlyozott időket, mint Räikkönen,
az eredményei 5 körön belül 1:29.5 és 1:31.5 közt szóródtak.
Villantott a Red Bull is
A lendületes kanyarokkal teletűzdelt barcelonai pályán nincs apelláta, itt tényleg kiderül, milyen szinten áll az autók aerodinamikai fejlettsége. A Red Bullról úgy hírlett, hogy ezen a téren már befogták a Mercedest, és nem is okoztak csalódást az első edzésnapon: egy 6. és egy 8. hellyel jelentkeztek, Daniel Ricciardo pedig elégedetten szállt ki az autóból.
"A hétvége előtt arra számítottunk, hogy a legjobb öt között lehetünk, és tartjuk a célunkat. Ha még jobb eredményt érünk el, az még szélesebb mosolyt jelentene" - mondta. "Ma egész elégedett voltam, és valamelyest még tovább javulhatunk."
A Ferrarihoz Ricciardo eleinte körönként 2-4 tizeden belül maradt a lágy gumis etapon, de nála hamarabb jelentkezett a gumikopás, így a lemaradása az 5. vizsgált körtől 1 másodperc fölé emelkedett. Az új autóval ismerkedő Max Verstappen hátránya változó volt az ausztrálhoz képest; körönként kezdetben fél másodpercet kapott tőle, ami utána előbb csökkent, majd nőtt.
Az egyébként biztos komoly fricska lenne neki, ha Carlos Sainz folytatná a pénteki a teljesítményét: a másodéves pilóta a tabellán az 5. helyre hozta be a Toro Rossót,
és a hosssú etapja is konstans jobb volt a hollandénál, sőt, egy ideig Ricciardóénál is.
Danyiil Kvjat a közepes gumikat tesztelte inkább, és Hamiltonhoz hasonlóan nála is ingadoztak az idők, 1:30 vége és 1.32 közt. Az átlaga az első 10 kört tekintve 1:31.349 lett, amivel picit elmaradt a Force Indiát vezető Nico Hülkenbergtől (1:31.294), Sergio Pérezt viszont megelőzte (1:31.553).
Kínlódott a Williams
A Williams szénája nem áll jól, és ezt Felipe Massa is megmondta. A csapat részéről optimistább hangvételben beszéltek, s bár Rob Smedley elfogadhatónak értékelte a hosszú etapjaikat, túl nagy oka nem lehet az örömre, mert gyorsabbik versenyzőjük, Valtteri Bottas tempója Ricciardóétól és Sainzétól körönként többnyire legalább fél másodperccel elmaradt. Massa még nála is több tizeddel lassabban vezetett.
A McLarennél Jenson Button diktálta az erősebb tempót a hosszú etapon, neki sikerült három 1:29-es körrel kezdeni, ellentétben Fernando Alonsóval - a brit esetében azt meg kell jegyezni, hogy egy műszaki hiba miatt borult a programja, és csak az edzés végén, elvileg kedvezőbb állapotú pályán vágott neki a munkának. Button ekkor körönként 2-4 tizedre követte Ricciardót, s alkalmanként gyorsabb is volt nála.
Hiába fontosak a beállítások és a gumik megismerése vasárnapra, az időmérőre való felkészülést sem vehetik félvállról a csapatok, mivel Barcelonában nagyon nehéz előzni. Az eddigi 25 futamból 19-et a pole-ból rajtolva nyertek meg, 4-et a 2. helyről, s csak 2-t hátrébbról.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!