Radikális szabályváltozás jön jövőre az F1-ben, mivel az érintettek több hónapos huzavona árán megállapodtak abban, hogy felgyorsítják az autókat, szélesebbek lesznek, javul a tapadásuk, és a remények szerint a közönség, valamint a pilóták számára is vonzóbbá válnak. Meglepő módon a reformok az erőforrásokat alig érintik, de a gyártók szerint ideje lenne foglalkozni azzal, hogy 2020 után milyen hajtásláncokat használjanak az F1-ben.
„Ez felvet néhány igen jelentős szempontot” – nyilatkozta Paddy Lowe, a Mercedes technikai csapatfőnöke. „Hogyan határozzuk meg a motort vagy erőforrást, amely megfelelő a sport számára, de a jövő utcai autói kapcsán is releváns? Kötődjünk-e továbbra is az egyre hangsúlyosabbá váló elektromos technológiához, vagy inkább menjünk a saját fejünk után? Van itt néhány igen fontos kérdés.”
Lowe megjegyezte, hogy a motorzaj döntő tényező lehet. A 2014-ben bevezetett hibrid erőforrások a korábbi szívómotoroknál jóval halkabbak, és sokak szerint nem is szólnak elég szépen a korábbi V8-as vagy V10-es motorokhoz képest.
A Mercedes mérnöke azonban úgy véli, a zajról hamarosan teljesen le kell mondani.
„Szerintem a jövő utcai autói nemsokára teljesen elcsendesednek, ha mindegyik elektromos lesz. Ha zajt akarunk, azt össze kell-e kapcsolnunk a teljesítménnyel, vagy sem? Ezek igen érdekes viták lesznek, el kell kezdenünk gondolkodni a témán.”
A Ferrarit képviselő Jock Clear arra figyelmeztetett, hogy az F1-nek tanulnia kell a jelenlegi hibrid erőforrásokat érő kritikákból, és az új generációs hajtóművek megalkotásához „nyitott szemmel” kell hozzákezdeni. „Szerintem senki sem becsüli alá, hogy mi várható, és minél hamarabb látunk munkához, annál hamarabb jutunk el a sport számára legjobb megoldásig.”
Felmerülnek más szempontok is: A McLaren részéről Matt Morris azért szeretne minél gyorsabban képet kapni az új motorformuláról, mert szerinte így további gyártókat is meg lehetne győzni a sportban való részvételről, a Force India igényei pedig még ennél is prózaibbak.
Legyen olcsó! Nyissunk tiszta lapot, mert megfizethetőnek kell lennie.”
A zaj mellett az erőforrások igen magas ára és bonyolultsága a két leggyakoribb kritika. Tavaly felmerült, hogy más műszaki alapokra épülő, de sokkal olcsóbb motorok is megjelenhetnek az F1-ben, ám némi árcsökkentés fejében ezt végül elvetették. Az erőforrások ára azonban F1-es léptékkel mérve csak elhanyagolható összeggel mérséklődik a következő évek során.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!