Bő másfél évtizede, a 2001-es Ausztrál Nagydíjon mutatkozott be az F1 mezőnyében Kimi Räikkönen. Bár két szezont kihagyott a rali-világbajnokság miatt, így is átfogó képe van arról, hogy miként változott az F1 az ő generációja idejében, erről beszélt az F1i.com-nak adott interjújában.
Fernando Alonsóhoz hasonlóan ő is elárulta, hogy első F1-es tesztjén, Mugellóban csak háromkörös etapokat tudott megtenni, mert elfáradt a nyaka, de azt mondta, gyorsan hozzászokott az F1-es Sauber sebességéhez, és másnap már „minden olyan normális volt, mintha egy Formula Renault-t vezettem volna.”
Räikkönen már az első idényében remekelt, 4. helyet is szerzett, és a Sauber is ugyanitt végzett a konstruktőri versenyben, pedig az élcsapatokkal ellentétben csak az Olasz Nagydíjra készült el a ma már alapvetőnek számító szervokormányuk. A finn újonc jókor volt jó helyen, és kapóra jött neki Mika Häkkinen visszavonulása, így rögtön a McLarennél kötött ki, ahol rájött, hogy nem csak az új autóhoz és munkakörnyezethez kellett hozzászoknia.
Minden autó más, de az nagyobb differenciát okozott, hogy Michelin gumikra váltottunk,
és ezeket gyorsan meg kellett ismerni” – emlékezett vissza. „Ebből kifolyólag az autókat igen nehéz összehasonlítani. A Sauberhez képest (a McLaren) élcsapat volt, de csak egy ugrásnak tűnt, nem valami teljesen új dolognak.”
Bár már a következő évben, 2003-ban megszerezte első futamgyőzelmét, és a világbajnoki címhez is közel volt, a végső győzelem nem jött össze számára, pedig 2005-ben is remekül vezetett. A türelme viszont elfogyott a McLarennél, ezért Räikkönen átigazolt a Ferrarihoz, ahol 2007-től Michael Schumachert váltotta. Ekkor új korszak kezdődött számára, és 2007-ben a világbajnoki győzelem is összejött neki.
„Hosszú évekig Michelin gumikat használtunk, aztán vissza kellett térnem a Bridgestone-hoz, de ez már nem az a Bridgestone volt, hanem egy teljesen más, mert mindenki ugyanazokat a gumikat kapta” – utalt a Michelin kiszállására. „Közel sem volt olyan jó vagy különleges, mint amikor két gyártó küzdött egymással.”
Ez nagy változást okozott, a vezetés és a gumikezelés terén is.”
Räikkönen úgy érzi, a Bridgestone egyengumijaival nehezebb volt bánni, mint előtte a Michelinekkel, amelyek jobb tapadást nyújtottak számára. Szerinte azonban a japán abroncsokkal is dűlőre lehetett jutni, de tovább tartott megtalálni az ideális működési tartományukat, ezért is esett vissza a kezdeti remek teljesítménye a 2007-es szezon során, mielőtt ismét javulni kezdett. A gumik mellett persze az is
új korszakot nyitott számára, hogy a Ferrari versenyzője lett.
„Ismét egy új országba, új emberek közé kerültem, de nagyon élveztem. Sokáig voltam a McLarennél, és remek érzés volt jó előre tudni, hogy megvan a szerződésem, és megyek a Ferrarihoz. Az ember erről álmodozik, vagy lehet, hogy nem álmodozik, de a Ferrari akkor is a Ferrari. A többi csapat meg nem a Ferrari. Az sem érdekel, hogy korábban mennyit nyertek meg ilyenek.”
A finn pilóta 2009-ben viszont elhagyta a Scuderiát, és a rali-világbajnokságba szerződött, majd a Lotus (mai Renault) csapattal tért vissza 2012-ben. Három győzelmet szerzett, majd 2014-től újra Maranellóba igazolt az új turbókorszak kezdetére. Sok pályatársával ellentétben azonban ő úgy véli, az F1 nem változott meg gyökeresen a hibrid erőforrások bevezetése óta sem.
„A hanghatások másak, de maga a vezetés nem változott meg”
– szögezte le. „Az ember ugyanúgy vezet. Oké, spórolni kell az üzemanyaggal, de régen a fékekkel vagy valami mással kellett, úgyhogy a helyzet ugyanaz, csak más dolgokat érint. A hangoktól eltekintve nem mondanám, hogy borzasztó nagy a változás, az autó kicsit más érzetet nyújt, de nálam már minden normálisan működik.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!