Az autóversenyzők híres küzdőszelleme a történelem során bajtársiassággal is párosult. Az olykor kíméletlenül harcoló ellenfelek egy pillanat alatt képesek váltani, és bajba jutott pályatársuk segítségére sietni - ez mentette meg egyebek mellett Niki Lauda életét, és Ayrton Sennáról is készültek legendás felvételek, ahogy az autójából kiugorva egy roncshoz siet.
A közelmúltban erre már ritkán kerül sor, mert a pályák körül a szigorú biztonsági előírásoknak köszönhetően szinte mindig gyorsan szakszerű segítséget kaphatnak a versenyzők, de a teszteken még a 2000-es évek elején is akadtak hiányosságok. A Redditen nemrég feltűnt az ausztrál Daily Telegraph egy korábbi cikke, amely a Jaguar egykori tesztpilótája, James Courtney szerencséjéről szólt.
Courtney az ezredforduló egyik ausztrál reménysége volt, gokart- és brit Formula Ford bajnokként 2001-ben F1-es tesztlehetőséget kapott a Jaguar (a mai Red Bull) csapattól, majd 2002-ben az egész szezont az istálló tesztpilótájaként tölthette. Szeptemberben Monzában rendeztek egy tesztet, melynek során Courtney is a volán mögé ült. Az autón 306 km/órás sebességnél felmondta a szolgálatot a futómű, kirántva a hátsó szárnyat, a padlólemezt, és a sebességváltót is, így Courtney a falnak ütközött.
A 67 G-s erejű becsapódás után a Jaguar 70 km/órás sebességgel visszapattant a pályára, majd az ütközés helyétől 80 méterre állt meg. Az autóból alig maradt valami, benne a mozdulatlan, de eszméleténél lévő pilótával.
Emlékszem, hogy valaki rám kiabált. Felnéztem, Michael Schumacher állt ott. Elég szürreális volt ott látni egy ötszörös világbajnokot. Bármi megtörténhetett volna, abban az évben ez volt a legnagyobb Forma-1-es baleset.”
Courtney azt mondta, csoda, hogy túlélte az esést, és felépült, az orvosok szerint könnyen leválhatott volna a retinája is a lassulástól, és a jobb oldala átmenetileg lebénult.
„Lezárták a pályát, mert az autó darabjai mindenfelé hevertek, olyan volt, mintha lezuhant volna egy repülőgép. Mindenkinek meg kellett állnia, de Schumacher odaért a helyszínre. Ő volt az első, és próbált intézkedni, hogy minden rendben legyen” – emlékezett vissza. –
A sportbírók olaszul beszéltek hozzám, úgyhogy csak Schumachertől tudhattam meg bármit is. Pánikba estem, mert nem tudtam megmozdulni. Ő segített ki az autóból.”
Courtney-nak alig egy évébe telt, mire ismét formába lendült, addig gyakoriak voltak a migrénjei, de 2003-ban megnyerte a japán Forma-3-as bajnokságot, 2005-ben 2. lett a japán GT bajnokságban, 2010-ben pedig az ausztrál V8 Supercars bajnoka lett. A sérülések egyébként később sem kerülték el, 2013-ban és 2015-ben újabb komolyabb balesetei voltak.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!