* 2004-ben Bahrein lett az első közel-keleti ország, amely Forma-1-es futamot rendezhetett, de ekkor már az Egyesült Arab Emírségek fővárosával, Abu-Dzabival is zajlottak a tárgyalások egy újabb arab futamról. Végül 2007-ben, egy Forma-1-es fesztivál keretében jelentették be, hogy sikerült megegyezniük Bernie Ecclestone-nal, és a 2009-es idény zárófutamaként meg is rendezték az első Abu-dzabi Nagydíjat.
* Az eddigi hét Abu-dzabi Nagydíjból négy a szezonzáró szerepét töltötte be, és idén is az utolsó futamot rendezik itt.
Az idei lesz a harmadik alkalom, hogy ezen a pályán dől el a világbajnoki cím sorsa:
2010-ben Sebastian Vettel izgalmas körülmények között lett először bajnok, 2014-ben pedig Lewis Hamilton ünnepelte első sikerét itt a Mercedes színeiben.
* A 2009-es Abu-dzabi Nagydíj volt az első olyan futam a Forma-1-ben, amelyet naplementében rendeztek: a mezőny még világosban, helyi idő szerint délután 5 órakor rajtolt el, de a leintésnél már teljesen sötét volt.
A versenyt azóta is minden évben naplementében rendezik,
de ezzel már nincsenek egyedül, 2014 óta a bahreini futam is kivilágított pályán ér véget.
* A bajnokság történetében egyedülálló módon a 2014-es, idényzáró Abu-dzabi Nagydíjon dupla pontokat osztottak az első 10 helyen célba érő versenyzőknek. Ez Bernie Ecclestone ötlete volt, aki így szerette volna izgalmasabbá tenni a szezon hajráját, de az elképzelés sem a csapatok, sem a nézők körében nem aratott sikert. A bajnoki cím végül nem a dupla pontokon múlt, Hamilton mindkét pontrendszerben bajnok lett volna, a következő szezonra pedig el is törölték a népszerűtlen szabályt.
* Az Abu-dzabi Nagydíj eddigi legeredményesebb versenyzője Sebastian Vettel, aki háromszor (2009, 2010, 2013) állhatott fel a dobogó legfelső fokára. Hamilton kétszer nyert, Räikkönen és Rosberg pedig egy-egy győzelmet aratott a Yas Marina pályán.
Emlékfoszlány
A 2010-es, idényzáró Abu-dzabi Nagydíjnak négy pilóta is úgy vágott neki, hogy még volt matematikai esélye a világbajnoki címre, erre korábban soha nem volt példa a Forma-1-ben. A legjobb helyzetből a ferraris Fernando Alonso várhatta a versenyt, aki 8 ponttal előzte meg Mark Webbert, a másik Red Bull-pilóta, Sebastian Vettel előtt pedig 15 pont volt az előnye. A tabella 4. helyét Lewis Hamilton foglalta el, de 24 pontos hátrányból neki nem volt reális esélye a győzelemre.
A pole pozíciót Vettel szerezte meg, Alonso a 3., Webber az 5. rajtkockából várta az indulást. A spanyol a rajt után visszaesett a 4. helyre, de továbbra sem tűnt úgy, hogy komoly veszélyben lenne a bajnoki címe. Michael Schumacher és Vitantonio Liuzzi balesete miatt a pályára kellett küldeni a Safety Cart, ezt kihasználva többen is kiálltak kerékcserére, köztük a később kulcsszerephez jutó Vitalij Petrov. A bajnoki címért küzdő pilóták közül előbb Webber, majd Alonso állt ki a bokszba, a spanyolnak sikerült a Red Bull előtt maradnia. A 18. körben érték utol Petrov Renault-ját, és ekkor valószínűleg még senki nem gondolta volna, hogy Alonso a következő 37 kört is az orosz pilóta mögött fogja tölteni. Pedig így történt: a kétszeres világbajnok akárhogy próbálkozott, nem tudott elmenni Petrov mellett, és hiába maradt a legfőbb riválisa, Webber előtt, a 7. helye nem volt elég a bajnoki címhez. A jobb taktikát választó Vettel megnyerte a futamot Hamilton és Button előtt, és 4 pontos előnnyel a világbajnoki cím is az övé lett.
Az elmúlt öt év győztesei
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Lewis Hamilton (Mercedes)
2013 Sebastian Vettel (Red Bull)
2012 Kimi Räikkönen (Lotus)
2011 Lewis Hamilton (McLaren)
Az elmúlt öt év edzéselsői
2015 Nico Rosberg (Mercedes)
2014 Nico Rosberg (Mercedes)
2013 Mark Webber (Red Bull)
2012 Lewis Hamilton (McLaren)
2011 Sebastian Vettel (Red Bull)
Rosberg vagy Hamilton?
Ez zsinórban a harmadik szezon, amikor a két Mercedes-pilóta között dől el a bajnoki cím sorsa - akárcsak 2014-ben, most is az utolsó futamra maradt a döntés. Akkor Hamilton várta jobb helyzetből a finálét, most viszont Rosberg lehet nyugodtabb. 12 pont az előnye, ami azt jelenti, hogy
ha dobogós helyen végez, Hamilton eredményétől függetlenül is biztosan világbajnok.
A Mercedes tempófölényét figyelembe véve erre óriási az esélye - nem valószínű, hogy normális körülmények között két autó is befér majd elé, ezért Hamilton inkább a németet sújtó műszaki hibában vagy egy ütközésben bízhat, illetve Vettel 2010-es sikeréből is erőt meríthet, aki Alonso elbaltázott taktikáját kihasználva lett 15 pontos hátrányból világbajnok. A Mercedes szerint mindkét pilóta megérdemli a bajnoki címet, csak azért imádkoznak, hogy ne egy műszaki hiba döntsön az utolsó futamon.
Sztárpilótáktól búcsúzunk
Az elmúlt másfél évtized meghatározó pilótái közül ketten is hiányozni fognak a 2017-es rajtrácsról.
Felipe Massa végleg visszavonul a Forma-1-ből, Jenson Button viszont a háttérből továbbra is segíteni fogja a McLarent,
és a visszatérést sem zárta ki, de túl sok esély nincs rá, hogy 2018-ban, 38 évesen újra F1-es autóba üljön. A 2009-es világbajnokság győztese több mint 300 futammal a háta mögött, 15 győzelem és 50 dobogós helyezés birtokában adja át a helyét a McLaren fiatal reménységének, Stoffel Vandoorne-nak. Massának a bajnoki cím ugyan egyszer sem jött össze, de így is büszke lehet a karrierjére: 11 győzelmet aratott, 16 pole pozíciót és 41 dobogós helyezést szerzett, és 2008-ban 1 ponton múlt, hogy nem ő lett a világbajnok. A két pilóta rajongóinak némi vigaszt jelent, hogy egyikük sem tervezi végleg szögre akasztani a sisakját, más szériákban is szívesen kipróbálnák magukat.
Verstappen megelőzheti Vettelt
Az már biztos, hogy a két Mercedes mögött Daniel Ricciardo fog a bajnokság 3. helyén végezni,
az egyéni pontverseny 4. helyéért azonban Vettel és Verstappen még megküzdhet egymással.
A négyszeres világbajnok jelenleg 5 ponttal előzi meg a 19 éves hollandot, ami a Red Bull és a Ferrari utóbbi időben mutatott formáját tekintve nem behozhatatlan. Az idénynek nagy reményekkel nekivágó Ferrari még kínosabb helyzetbe kerülhet, ha Verstappen azok után is mindkét pilótájuknál több pontot gyűjtene, hogy a szezon első négy futamát még a Toro Rossóval teljesítette.
2016. november 25., péntek
2016. november 26., szombat
2016. november 27., vasárnap
Hossz: A pálya átlagos hosszúságú, 5554 méteres.
Pályacsúcs: 1:38.434, ezt a kört Lewis Hamilton futotta a 2011-es időmérő edzés második etapjában.
A leggyorsabb kanyar: A 2-es számú, amelyben 260 km/ó is lehet az autók tempója.
A leglassabb kanyar: A 7-es számmal jelölt hajtűkanyar, itt körülbelül 70 km/ó-ra kell lelassítani.
A leghosszabb egyenes: Az 1,2 kilométeres, 7-es és 8-as kanyarok közötti hátsó egyenes majdnem kétszer olyan hosszú, mint a célegyenes.
A legdurvább féktáv: A hátsó egyenes végén, a 8-as kanyar előtt mintegy 335 km/ó-s tempóról kell 80 km/ó-ra lassítani, eközben a versenyzőket több mint 5 G-s maximális erőhatás éri.
A legjobb előzési pont: Abu-Dzabiban nem túl könnyű, de nem is lehetetlen sikeres manővert végrehajtani, a legjobb lehetőséget az egyenesek kínálják. A DRS-zónákat a 7-es és 8-as, illetve a 10-es és 11-es kanyarok közötti szakaszon jelölték ki.
Végsebesség: A tavalyi versenyen Felipe Massa érte el a legnagyobb tempót a Williamsszel, 344 km/ó-val száguldott a hátsó egyenesben.
* Az Abu-dzabi Nagydíjon a három legpuhább keveréket,
a lágy, a szuperlágy és az ultralágy gumikat lehet majd használni.
A Pirelli szerint mindhárom keverék jól fog működni a Yas Marina pálya aszfaltján, de a Williams technikai főnökének, Pat Symondsnak vannak fenntartásai az ultralágy gumikkal kapcsolatban. "Elképzelhető, hogy az ultralágy keverékkel nehéz lesz dolgozni, mert a harmadik szektor kanyarjai alaposan próbára tehetik az abroncsokat, és a hőmérsékletük az ideális érték fölé emelkedhet. Az előírt guminyomás is jóval magasabb, mint korábban, amikor ezt a keveréket használtuk" - magyarázta a brit mérnök.
* A Mercedes-pilóták bajnoki párharcában a gumiválasztás nem lesz döntő tényező, mindketten ugyanolyan abroncsokból gazdálkodhatnak: az ultralágyból 7, a szuperlágyból 2, a lágyból pedig 4 szettet kértek. Általánosságban elmondható, hogy az istállók a szuperlágy gumiból kérték a legkevesebbet - Vettel, Massa és a McLarenek csak egy garnitúrát rendeltek belőle, és a Sauber az egyetlen csapat, amely háromnál több szettet szeretne használni ebből a keverékből. Az élcsapatok gumiválasztása hasonló, bár a Red Bull csak 6 szettet rendelt az ultralágy abroncsokból, cserébe eggyel többet kapnak a lágyakból.
* Tavaly a versenyzők döntő többsége, köztük az összes pontszerző kétszer állt ki a bokszba, és Symonds szerint idén is ez lesz a legnépszerűbb stratégia. A Pirelli sportigazgatója, Paul Hembery azonban változatosabb taktikai megoldásokban bízik. Az biztos, hogy
esőre ezen a pályán nem kell számítani, a levegő hőmérséklete pedig az egész hétvégén 30 fok körüli lesz.
Mercedes
A legnagyobb figyelem természetesen Rosberg és Hamilton világbajnoki párharcára irányul a hétvégén. A 31 éves német pályafutása legnagyobb lehetősége előtt áll: a mezőny legjobb autójával elég a 3. helyen célba érnie vasárnap, és akkor is világbajnok lesz, ha Hamilton megnyeri a futamot. Rosberg ennek ellenére nem a biztonságos 2. helyre szeretne játszani,
úgy döntött, az idényzárón is a győzelmet fogja megcélozni.
"Mindent bele fogok adni, hogy győzelemmel zárjam a szezont - mondta a német, aki az elmúlt három évet figyelembe véve jobban szerepelt Abu-Dzabiban, mint Hamilton. - Úgy kell hozzáállnom ehhez a versenyhez is, mint a bármelyik másikhoz. Mindig kihívást jelent, hogy jó munkát végezzünk egy nagydíjhétvégén, ebben a sportban semmi sem egyszerű."
Hamilton tisztában van vele, hogy ennek a bajnokságnak már nem ő a fő esélyese, de a végsőkig harcolni fog, és "szupererősnek" érzi magát az utolsó megmérettetés előtt.
Nem adhatom fel, és nem is fogom, hiszen bármi megtörténhet, semmit nem lehet előre megjósolni
- magyarázta. - Ha mindent beleadok, és sikerül a legtöbbet kihoznom magamból, akkor büszke leszek magamra. Ugyanúgy állok hozzá ehhez a versenyhez is, mint bármelyik másikhoz: győzni akarok, és mindent megteszek azért, hogy sikeresen zárjam az idényt."
Ferrari
A Ferrarinál valószínűleg nem bánják, hogy véget ér a 2016-os szezon, mert az idén nem sikerült megfelelniük a saját elvárásaiknak: egyértelműen azzal a céllal vágtak neki az évnek, hogy a tavalyi három győzelem után most felveszik a harcot a Mercedesszel a világbajnoki címért, ehhez képest egyetlen futamot sem nyertek, és az idény második felében a Red Bull is lehagyta őket. A konstruktőri bajnokságot csak a 3. helyen zárják, és az egyéni pontversenyben Vettel 4. helyét is fenyegeti Verstappen. Egy dobogós helyezés Abu-Dzabiban garantálná, hogy az olasz gárda jobb kedvvel kezdje meg a téli szünetet, de ehhez valószínűleg keményen meg kell küzdeniük a Red Bull-lal. A tavalyi szereplésük mindenesetre biztató: Vettel egy taktikai baki miatt már a Q1-ben kiesett az időmérőn, de a futamon remek tempót diktált, és egészen a 4. helyig tört előre, miközben Räikkönen a dobogón ünnepelhetett a Mercedes versenyzőivel.
Williams
A Brazil Nagydíjon a Williams egyetlen pontot sem tudott szerezni, a Force India viszont szerzett egy 4. és egy 7. helyet, és ezzel szinte be is biztosították a 4. helyüket a konstruktőri bajnokságban - nehéz elképzelni, hogy a gyengélkedő Williams egy verseny alatt lefaragja a 27 pontos hátrányát. A jó eredményben azért így is bízhatnak, mert az autójuknak kedvez a hosszú egyenesekkel tűzdelt pálya, 2014-ben például mindkét versenyzőjük felállhatott a dobogóra. Massa a Brazil Nagydíjon egy kieséssel búcsúzott a hazai közönségétől, de
reméli, hogy a 250., egyben utolsó Forma-1-es futama "fantasztikus" lesz.
"Mindenképpen nagy bulit csapunk majd, remélem, az eredményünk miatt is lesz okunk az ünneplésre" - bizakodott.
Red Bull
Az Abu-dzabi Nagydíjon is a Mercedes a favorit, de az utóbbi hónapokban mutatott formájukat figyelembe véve a Red Bullnak van a legnagyobb esélye arra, hogy valahogyan beférkőzzön a Mercedesek közé, és megnehezítse a bajnoki címért harcoló éllovasok dolgát. Erre az elrontott taktikájuk nélkül a Brazil Nagydíjon is lett volna esélyük, Hamilton bosszankodott is, amiért nem tudtak pontokat elvenni Rosbergtől. Verstappen Interlagosban is megmutatta, hogy Toto Wolff figyelmeztetése ellenére sem fél támadást indítani a Mercedesek ellen, persze ezt száraz pályán jóval nehezebb lesz megtennie, mint esőben. "Remek érzés lenne egy dobogós helyezéssel zárni ezt a hihetetlen szezont. Nem tudom, mennyire tudjuk megközelíteni a Mercedest, de én szokás szerint mindent beleadok majd" - ígérte a holland.
Force India
A Force India nagy lehetőség kapujában áll: ha Abu-Dzabiban nem borul a papírforma, és a Williams nem szerez 27 ponttal többet náluk, akkor az eddigi legjobb eredményüket érik el a konstruktőri bajnokság 4. helyével. Az indiai istálló folyamatosan fejlődik: 2012-ben még a tabella 7. helyén végeztek, majd kétszer a 6. helyen zárták a szezont, tavaly már az 5. helyhez is elegendő pontot gyűjtöttek, idén pedig még feljebb léphetnek.
Már csak egy lépést kell tennünk ahhoz, hogy fennállásunk legjobb eredményét érjük el a világbajnokságban.
Mindenki rendkívül elszánt, jó eredménnyel szeretnénk zárni a szezont - nyilatkozta a tulajdonos Vijay Mallya. - Mindig bíztam a csapatunkban, még akkor is, amikor a szezon korai szakaszában nem kedveztek nekünk a körülmények, és nem tudtunk annyi pontot gyűjteni, amennyit megérdemeltünk volna. Május óta viszont egyértelműen felszálló ágban vagyunk."
Renault
A gyári csapatként idén visszatéri Renault nagyon nehéz idényen van túl, a 8 pontjukkal mindössze a Saubert és a Manort tudják megelőzni a konstruktőri tabellán. Bizakodva várják azonban a 2017-es idény, és remélik, Abu-Dzabiban az idei évtől is szép eredménnyel búcsúznak. "Jó lenne, ha mindkét autónkkal bejutnánk a Q2-be, és a futam végén a pontjaink számát is növelnénk. Ha minden jól alakul, akkor ez reális cél lehet, és mások problémáiból is hasznot húzhatunk. Óriási lökést adna a téli szünetre, ha ez sikerülne" - nyilatkozta a technikai főnök, Bob Bell.
Toro Rosso
A Toro Rosso is azon csapatok közé tartozik, amelyek már nagyon várták az idény végét, és sokkal szebb reményekkel várják a 2017-es szezont. Pedig az idény első felében még remekül szerepeltek, de a tavalyi Ferrari motorral egyre inkább lemaradtak a többiek mögött. A konstruktőri bajnokságban a McLaren is eléjük került, de a 7. helyüket már senkitől nem kell félteniük. "Szeretném élvezni az utolsó futamot, még egyszer mindent beleadunk, jó lenne pontszerzéssel zárni az évet - nyilatkozta Carlos Sainz. - Közben valójában már a 2017-es idényen jár az eszünk, minden esélyünk megvan rá, hogy jövőre erősebben térjünk vissza."
Sauber
A Sauber a brazíliai káoszt kihasználva, Felipe Nasr révén szerzett 2 pontot a legutóbbi versenyen, és ezzel máris
a Manor elé ugrottak a konstruktőri világbajnokságban.
Valószínűleg nem lesz nehéz megtartaniuk a 10. helyüket, de mindkét pilóta rámutatott, hogy "még nincs vége a szezonnak, harcolnunk kell, hogy megtartsuk a jelenlegi pozíciónkat." Marcus Ericsson nyugodtan várhatja a hétvégét, miután a Sauber meghosszabbította a szerződését, Nasr sorsa viszont továbbra is kérdéses.
McLaren
A McLaren háza táján Jenson Button háttérbe vonulása jelenti a legfőbb beszédtémát. Az F1-es paddock egyik legnépszerűbb tagja hivatalosan ugyan nem vonul vissza, de jövőre átadja a helyét Stoffel Vandoorne-nak, és az életkora miatt a későbbi visszatérése is erősen kérdéses. Button elismerte, hogy érzelmekkel teli hétvége vár rá. "Egy nagyon fontos fejezet zárul le az életemben, ezért a barátaim és a családtagjaim is elutaznak Abu-Dzabiba, amitől még izgatottabb vagyok - mondta a 2009-es világbajnok, akit még biztosan látunk versenyautóban, a Le Mans-i 24 órás versenyen például mindenképpen szeretne egyszer elindulni. -
Nagyon remélem, hogy a maximumot tudom kihozni magamból, és igyekszem kiélvezni ezt a hétvégét.
A McLaren-Hondánál azonban nem ér véget a pályafutásom - egy új szakasz kezdődik az életemben, és nagy lelkesedéssel fogok belevágni."
Manor
A Manor az Osztrák Nagydíj óta őrizte a 10. helyét a világbajnokságban, de Brazíliában a Sauber szerzett 2 pontot, és eléjük került a tabellán. A kis csapatnak nincs sok esélye az utolsó előtti pozíció visszaszerzésére, Abu-Dzabiban abban sem bízhatnak, hogy eső bolondítja meg a futamot. "Reálisan kell néznünk az esélyeinket, de ettől függetlenül a leintésig keményen kell harcolunk" - jelentette ki a csapat egyetlen pontját szerző Pascal Wehrlein, akiről még mindig nem lehet tudni, hol folytatja a pályafutását 2017-ben. Csapattársára, a szintén újonc Esteban Oconra viszont már hetekkel ezelőtt lecsapott a Force India.
Haas
A Haas rengeteg nehézséggel szembesült az első F1-es szezonjában, de ha a tabellán elfoglalt 8. helyükre gondolnak, elégedetten gondolhatnak vissza a 2016-os idényre. A csapatfőnök Günther Steiner szerint az Abu-Dzabi Nagydíj újabb esélyt kínálhat nekik a pontszerzésre. "A verseny sötétedés után fejeződik be, ezért folyamatosan csökkeni fog a hőmérséklet. Az autónknak kedvez a hűvösebb idő - Brazíliában is láthattuk, hogy amint hidegebb lett, jobban tudtunk bánni az abroncsainkkal. Szerintem Abu-Dzabiban is számíthatunk akkora lehűlésre, hogy működésre tudjuk bírni a gumikat."