Már nem sokáig lesz zsákbamacska, hogy a jövő évi F1-es autók mennyit gyorsulnak az elődeikhez képest. A csapatok becslései között egyre kisebbek a különbségek – ezt a Pirelli árulta el, amelynek a gumik tervezéséhez szüksége van a minél pontosabb adatokra –, ugyanakkor úgy tűnik, hogy a szélesebb abroncsok által biztosított tapadástöbblet és az aerodinamikai módosítások ellenére nem fognak körönként öt másodperccel javulni a köridők.
Sőt, Pat Symonds szerint nem ezek lesznek minden idők leggyorsabb autói.
Egy 200 km/ó-s kanyart 30-35 km/ó-val lehet majd gyorsabban bevenni, amitől 1 G-vel nagyobb erőhatás éri a pilótákat.
Valamelyest nagyobb lesz a fizikai megterhelés, de nem lesz észbontó a különbség, úgy gondolom - idézte a Williams technikai igazgatóját a Motorsport.com.
"Az autók teljesítménye nagyjából akkora lesz, mint a 2000-es évek közepén, de nem teljesen akkora. Emlékeznek, hogy a cél a körönkénti öt másodperces gyorsulás volt? Nem vennék mérget rá, hogy teljesülni fog."
A szélcsatornás vizsgálatokhoz csak február végén fogják megkapni az új gumikat a csapatok, így Symonds előzetesen úgy kalkulál, hogy körönként négy másodpercet fognak gyorsulni az autók.
Az egyes pályák közt azonban jelentős különbségek lesznek e téren.
"A Barcelonához hasonló helyeken az új típusú autók sokkal hatékonyabbak lesznek, az ilyen pályákon még nagyobb lesz a javulás. Máshol viszont nem hiszem, hogy lényegesen változni fognak a köridők, például Monzában, ahol megnyirbáljuk a leszorítóerőt, mert a szélesebb gumik megnövelik a légellenállást" - nyilatkozta.
Utóbbi állítás természetesen mindegyik pályára érvényes, de Symonds arra utalt, hogy ahol sok az egyenes, hatványozottan ártanak a tempónak a szélesebb gumik, és a kanyarokban nem lehet visszanyerni az így elvesztett időt.
A rutinos szakember úgy véli, a 2009-ben életbe lépő reformokhoz képest ezúttal annyiban más a helyzet, hogy már nem lehet korlátlanul tesztelni a szélcsatornában, így aki hátrányba került, nehezebben tudja majd behozni a lemaradását.
Szerinte távolodni fog egymástól az autók teljesítménye.
"Korábban az erőforrásokkal foglalkozó munkacsoport figyelmeztetett, ne vesződjünk azzal, hogy a kiegyenlítésre törekedjünk, mert ez 2017-ig magától be fog következni. Úgy vélem, igazuk volt, jövőre már nem lesznek nagy különbségek a motorok között - mondta Symonds. - A kasztnival ugyanez a helyzet."
"Ezen a téren is megvan a konvergencia, bár talán nem annyira látványosan, mint a motorokkal.
Ha megváltoztatjuk a szabályokat, valószínűleg távolabb kerülnek egymástól a csapatok."
Ahogy Symonds is említette, a versenyzőknek keményebb dolguk lesz a pilótafülkében. Sébastien Buemi, aki már tesztelt egy módosított Red Bullt az új gumik prototípusaival, például azt mondta, az újoncoknak rémisztő élmény lesz először vezetni az új F1-es modelleket, annyira durva erőhatások érik majd őket.
A Toro Rosso pilótája, Danyiil Kvjat tisztában van vele, hogy emiatt több időt kell az edzőteremben töltenie. "Egyik nap beszélgettem az edzőmmel, és hűha, nagyon sokat kell dolgoznunk, hogy felkészüljünk a következő évre. De ez nagyon tetszik, plusz kihívással nézünk szembe" - nyilatkozta.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!