A Bernie Ecclestone leváltása után a Forma-1 sportszakmai ügyeinek irányításával megbízott Ross Brawn már felvetette, hogy át kell gondolni: jó-e, ha a világbajnoki sorozat a motorok terén az autóipar fejlesztési irányaihoz igazodik. A 2010-es évek elején ez motiválta a hibrid hajtásra való áttérést, ami végül 2014-ben, az MGU-K-val és MGU-H-val felszerelt V6-os turbók révén valósult meg, de Brawn szerint elképzelhető, hogy
az F1-nek inkább pont a közutakon használatostól eltérő technológiával kellene érdekesebbé tennie magát.
Ezt már a Renault Sport ügyvezetője, Cyril Abiteboul is megfontolandónak tartja, és úgy véli, az F1 szereplőinek a közeljövőben muszáj lesz foglalkozniuk a problémával. „Ez egy filozófiai jellegű vita lesz. Szerintem az F1 előtt két lehetőség áll: a fejlesztések vagy legyenek relevánsak a közúti autókkal kapcsolatban, vagy ne. Ez a kulcskérdés, amit meg kell válaszolnunk" – mondta.
„A nehézség benne az, hogy nem lehet izoláltan vizsgálni és dönteni róla. Lehet, hogy jobb showt kell csinálnunk, és ehhez kénytelenek leszünk szakítani a közúti technológiákkal, de akkor az olyan nagy márkáknak, mint a Renault vagy a BP Castrol, miért éri meg szerepelni az F1-ben, és az mennyibe kerül nekik?"
Rá kell találnunk a show és a műszaki tartalom helyes egyensúlyára, amely jelenleg kissé bizonytalannak tűnik számomra.
A Renault aktívan ki szeretné venni a részét az ezzel kapcsolatos vitából."
Amint Abiteboul is célzott rá, a kérdést nem lehet annyival elintézni, hogy a közönség visszaköveteli a hangos, de már elavult nagy szívómotorokat, tehát egyszerűen újra át kell térni azokra. Az autógyártók ugyanis elsősorban azért áldoznak évente dollár tízmilliókat az F1-re, hogy ott reklámozhassák a felkészültségüket és a piacon értékesített technológiáikat – ha tehát ez a kapocs nincs meg, könnyedén leléphetnek a sportból, amivel végeredményben a nézők sem járnak jól.
Ugyanakkor az is igaz, hogy a hibrid hajtásláncok bevezetése nem vonzott annyi új gyártót az F1-be, mint remélték, habár a Honda bevallottan emiatt csatlakozott újra a mezőnyhöz. A 2010-es évek elején éppen a Renault ragaszkodott a legjobban a hibridek víziójához, ezért nem túl meglepő módon még nem állnak készen rá, hogy leszámoljanak vele, és támogassák a száműzését.
„Ezt a kérdést egyelőre nem tudom megválaszolni – ismerte el Abiteboul az Origo GPhírek-nek. – Csak annyit mondhatok, hogy filozófiai szempontból értjük a problémát.
Egyelőre nem szeretnénk megválni hibridektől, hiszen a részvételünk egyik legfontosabb oka pont az, hogy az F1-es fejlesztések összeköthetők a közútiakkal.
Az Infiniti is említette, hogy milyen fontos számukra a hibrid. Nem tudom, nélküle itt akarnának-e lenni."
A nézők jelentős része annak ellenére sem rokonszenvezik a szabályok szerint 2020-ig mindenképpen használatban maradó hibrid turbókkal, hogy mostanra sokkal erősebbek még a nagyobb V8-as és V10 szívómotoroknál is. A Renault fejlesztési programját irányító Rémi Taffin az Origo GPhírek-nek azt mondta, az összes gyártó átlépte a 900 lóerőt, és a bűvös 1000-es határ is elérhető közelségbe került.
Az F1 a motorokkal összefüggésben identitásválsággal is küzd: a közönség és a pilóták által egyformán gyűlölt takarékoskodás a benzinnel és a gumikkal a hosszútávú versenyzéshez, a hibrid hajtás pedig a Formula E-hez viszi túl közel. Egyetért ezzel Abiteboul is.
„Ha az F1-es technikát továbbra is összekötjük a közútival, óvatosnak kell lennünk, mert így mi különbözteti meg az FE-től vagy Le Mans-tól, ahol szintén fontos szerepet játszik a hibrid hajtás?" – vetette fel.
Mindegyik kategóriának meg kell találni a saját helyét, és ehhez hosszútávra kell tervezni."
„Az összképet kell néznünk, és el kell fogadnunk, hogy bármilyen döntést hozunk, valaki úgyis elégedetlen lesz vele. Nézők, promóterek, tévécsatornák... Szeretnénk, hogy azok, akik fizetnek a sportért, elégedettebbek legyenek akár a résztvevők érdekeinek a rovására is? A Mercedes, a Renault, a Honda talán mást vár az F1-től, mint a közönség."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!