MEXICO CITY, MEXICO - OCTOBER 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo locks a wheel under braking into turn one ahead of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer Nico Rosberg of Germany driving the (6) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes F1 WO7 Mercedes PU106C Hybrid turbo, Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB12 TAG Heuer and the rest of the field at the startduring the Formula One Grand Prix of Mexico at Autodromo Hermanos Rodriguez on October 30, 2016 in Mexico City, Mexico. Mark Thompson/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
A csapatok nem tudtak megállapodni egy mindenki által elfogadható szabályértelmezésben, ezért várhatóan az FIA dönt majd arról, mennyire lehet trükközni az F1-es autók felfüggesztéseivel.
Több csapat is egy korábban már betiltott, FRIC néven ismert futóműmegoldás működésének újbóli megvalósításán dolgozik, de a Ferrari főtervezője korábban állásfoglalást kért az ügyben az FIA versenyigazgatójától, Charlie Whitingtól, aki indenkit lebeszélt arról, hogy ezzel kísérletezzen. Az ügy azonban tovább gyűrűzik, egyelőre nem sikerült megnyugtatóan lezárni.
Az Autosport információi szerint a Ferrari elsősorban azért kérte ki az FIA véleményét, hogy meggátolja a többiek már folyamatban lévő fejlesztéseinek bevetését. Úgy tudják, a csapatok technikai szakemberei a múlt héten egyeztettek az FIA-val a szabályértelmezést illetően, de nem jutottak konszenzusra, pedig több megoldást is megtárgyaltak.
Állítólag felmerült az 1993 végén betiltott aktív felfüggesztés újbóli engedélyezése, a szerkezet teljes lebutítása és a most is használt, részben interlink (a jobb/bal futóműveket összekötő, de az elsőket/hátsókat nem) hidraulikus megoldás fejlesztési korlátozásának feloldása. Megoldás viszont nem született, ezért Whiting és csapata hamarosan, várhatóan még a tesztelés megkezdése előtt iránymutatást ad az istállóknak az elfogadott szabályértelmezéssel kapcsolatban.
Azt viszont egyelőre nem tudni, hogy az irányelv betiltja-e ezeket az összetett futómű-megoldásokat vagy engedélyezi-e azokat.
Ez lényeges szempont lehet, hiszen mindkét esetben lesznek csapatok, amelyek hátrányba kerülnek a döntés miatt, függetlenül attól, hogy a fejlesztés terén maradnak le, vagy át kell alakítaniuk a már meglévő konstrukciójukat. Mindkét hiányosság pótlására nagyon kevés az idő, mert a szezon bő egy hónap múlva kezdődik Melbourne-ben.
A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Whiting állásfoglalása nem kötelező érvényű, így elképzelhető, hogy Ausztráliában egyesek mégis bevetik majd a speciális futóművet, és a többiek ezért óvást nyújtanak be ellenük. Ebben az esetben a helyi sportfelügyelőknek, majd az FIA nemzetközi fellebbviteli bíróságának a feladata lesz igazságot tenni.
A Motorsport.com szerint a Mercedes és a Red Bull jár az élen a futóműfejlesztés terén, de ők nem aggódnak, hogy az ötleteik a szabályértelemzés áldozatául esnek. A megoldások szabályosságát a Ferrari azon az alapon vitatja, hogy az elsődleges céljuk valójában nem mechanikai, hanem aerodinamikai jellegű, ezért mozgatható aerodinamikai eszköznek minősülnek.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!