RICCIARDO Daniel (aus) Red Bull Tag Heuer RB12 action HAMILTON Lewis (gbr) Mercedes GP MGP W07 action grille de depart starting grid depart start voiture de securite safety car during the 2016 Formula One World Championship, Grand Prix of Monaco from on May 25 to 29 ,in Monaco - Photo Frederic Le Floc'h / DPPI
Vágólapra másolva!
Az elhatározás már korábban megszületett, de a csapatok a Motorsport Világtanács legutóbbi üléséig egyezkedtek a feltételekről. Kicsit bonyolult, viszont nagyon látványos lesz.
Tavaly kisebb botrányt kavart, hogy az F1 versenyigazgatója, Charlie Whiting a Safety Car mögött indította el a Brit Nagydíjat, és a mezőny egészen addig kénytelen volt követni a biztonsági autót, amíg a nap végül kisütött, és a pilóták rögtön intermediate gumikra váltottak. Az idén ez nem fordulhat újra elő, mert Safety Car fázisok után is állórajttal kezdődik majd a tényleges verseny.
Ennek részleteit a Motorsport Világtanács nemrég fogadta el, mert a csapatok az utolsó pillanatig egyezkedtek a feltételekről, illetve a rajtprocedúra részleteiről. Úgy tűnik, bonyolult eljárást hoztak össze, de ennek köszönhetően a közönség esőben is látványosabb műsort láthat majd. A szabály szerint nemcsak eső, hanem a pálya rossz állapota (például az aszfaltra folyt olaj) miatt is kezdődhet felvezetéssel a futam, de nyilván a rossz idő lesz a leggyakoribb tényező, amely előidézi a biztonsági autós kezdést.
A mezőny először a Safety Car mögött araszolva indul útnak, ekkor gyakorlatilag felvezető körök sorozatát kezdik meg, bár csak az 1. körük nem számít majd bele a versenytávba. A bokszutcából rajtoló pilóták csatlakozhatnak hozzájuk a sor végén, de
az állórajt idejére kénytelenek lesznek visszatérni a bokszba, és onnan a többiek után eredni.
A többiek viszont nem tehetik meg ugyanezt, tehát amikor a Safety Car elhagyja a pályát, hogy az állórajttal megkezdődhessen a tényleges verseny, nem cserélhetnek rögtön kereket. Ha mégis a bokszba hajtanak, később 10 másodperces stop-go büntetést kapnak, így várhatóan még rohamosan javuló körülmények esetén sem trükköznek majd ezzel.
Érdekes azonban, hogy a bokszutcából rajtoló pilóták nem kötelesek részt venni a felvezető körökön. Ezzel papíron üzemanyagot spórolhatnak, de a csapatok szerint ezzel nem kerülnek előnybe, mert a nehezebb autó miatt le is lassulnak, és ezt szándékosan nagyobb fogyasztással sem tudják ellensúlyozni.
Előzni természetesen továbbra is tilos a Safety Car mögött,
csupán a pozíció visszavétele engedélyezett, ha például a formációs kör megkezdésekor az egyik autó lemaradt, de amennyiben ez nem történik meg addig, amíg a Safety Car távozik a pályáról, az ominózus autó is kénytelen a bokszból rajtolni.
Amennyiben a körülmények nem javulnak a Safety Car mögött megtett körök során sem, a versenyigazgató visszarendelheti a bokszba az autókat. Ekkor a futam hivatalosan még nem kezdődött el, ezért az időhatárba a szünet nem számít bele, de másodszor már nem próbálkoznak az állórajt megszervezésével a verseny tényleges elindításakor.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!