MONTE-CARLO, MONACO - MAY 25: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Red Bull Racing Red Bull-TAG Heuer RB13 TAG Heuer on track during practice for the Monaco Formula One Grand Prix at Circuit de Monaco on May 25, 2017 in Monte-Carlo, Monaco. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // P-20170525-01092 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Christian Horner erre célozgatott, de a Pirelli szerint képtelenség, hiszen a csapatok azt sem tudták, milyen gumik vannak éppen az autójukon.
Tavaly három élcsapat – a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull – vett részt a Pirelli 2017-es prototípusainak tesztelésében. Habár ehhez régi, az idén várható leszorítóerőhöz átalakított „öszvér" autókat használtak, a riválisok úgy érezték, az új gumikról korán információkat szerezve előnyhöz jutottak az erre az évre készített modellek tervezése során. Egyesek elsősorban ennek tulajdonítják a Ferrari meglepően jó formáját is, a Red Bullt irányító Christian Horner viszont épp ellenkezőleg gondolja: szerinte a teszteken való közreműködés félrevezette, és ezzel kifejezetten lépéshátrányba sodorta őket.
A gumikon az utolsó pillanatban megváltoztattak pár olyan dolgot, amelyet figyelembe vettünk az autónk tervezése során.
Azt hiszem, ez befolyásolta a fejlesztési irányainkat – mondta a héten. – Azt nem állítanám, hogy a tesztek visszafelé sültek el számunkra, de mindenképpen olyan útra tereltek minket, amelyek a gumik végleges változatához nem bizonyultak kifizetődőnek."
Monacóban megkérdeztük erről a Pirelli sportprogramjának főnökét, Mario Isolát, aki szerint Horner felvetésének nincs sok értelme, hiszen a három érintett csapat nem igazíthatta az idei autóik terveit a gumik tavalyi prototípusához, mert azt sem tudták, mit tesztelnek éppen.
„Attól függ, melyik prototípusokra gondolnak! Tavaly kilenc tesztet bonyolítottunk le, plusz egyet Abu-Dzabiban. A csapatok között egyenletesen elosztva két napot a közepes-kemény, hármat a lágy-szuperlágy-ultralágy tartományra, kettőt pedig az esőgumikra fordítottunk, és mindannyian ugyanazt a programot követték" – fejtette ki az Origo GPhírek kérdésére Isola.
Közben különféle szerkezeteket és keverékeket kellett kipróbálniuk, de vakon.
Néha ugyanazt tesztelték, csak más volt a gumikra írva, hogy erről ne szerezhessenek tudomást. Nagyon igyekeztünk, hogy semmilyen útmutatást ne adjunk nekik, mert abban állapodtunk meg, hogy a teszten résztvevő csapatok nem juthatnak előnyhöz. A végén viszont mindenkinek továbbítottuk az információkat."
A csapatok mérnökei tehát legfeljebb találgatni tudtak az adatokból, ráadásul egyértelmű volt, hogy prototípusokról van szó, amelyeken épp a teszteken szerzett tapasztalatok alapján fognak módosítani a 2017-es szezon előtt.
Egyesek szerint az viszont tényleg előnyt jelentett a Ferrari számára, hogy az ő autójukat Sebastian Vettel vezette, míg a Red Bull inkább a tesztpilótáit vetette be a teszteken.
Isola ezt sem tartja megalapozottnak.
„Nem lehet a pilóták nyakába varrni dolgot, hiszen mindegy, ki vezetett, a telemetrián tisztán és világosan ott voltak az adatok – mutatott rá. – Nem tudom, hogy ők rosszul értelmezték-e őket."
A Red Bull az előző versenyre, a Spanyol Nagydíjra jelentősen átalakította az autóját, érzékelhetően előrelépve a kanyarsebesség terén. A fejlesztéseiket ígéretesnek érzik, és továbbra is bíznak benne, hogy még az idén befoghatják a Ferrarit és a Mercedest.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!