Williams' British reserve driver Paul di Resta takes part in the qualifying at the Hungaroring racing circuit in Budapest on July 29, 2017 prior to the Formula One Hungarian Grand Prix. / AFP PHOTO / Peter Kohalmi
Vágólapra másolva!
A megbetegedő Felipe Massa Williamsét a Hungaroringen Paul di Restának kell vezetnie, akinek a felesége a héten tréfálkozott is, hogy talán szükség lesz rá a hétvégén a csapatnál.
Felipe Massának betegség miatt ki kell hagynia a Magyar Nagydíjat, és a helyét az a Paul di Resta veszi át a hétvégén, aki legutóbb 2013-ban, a Force Indiánál versenyzett a világbajnokságban, és azóta gyakorlatilag F1-es autót sem vezetett.
A cseréről ráadásul két órával az időmérő előtt született döntés, miután Massa, akit rosszulléte miatt pénteken a pálya orvosi központjában és a Honvédkórházban is ki kellett vizsgálni, az utolsó edzésen sem érezte jól magát, feltehetően egy vírusfertőzés szövődményeként.
A Williams tartalékjának ezért úgy kellett helyt állnia, hogy előtte egyetlen percet sem gyakorolhatott a pályán,
ennek ellenére a sauberes Marcus Ericssont megelőzve a 19. helyen végzett, és csapattársánál, Lance Strollnál is csak 7 tizeddel volt lassabb.
Di Restának szombat reggel még fogalma sem volt róla, pár óra múlva a pilóta- vagy a kommentátorfülkében kell-e dolgoznia, tudniillik részmunkaidőben a Sky Sports F1-es szakértője.
"Mindkettőre készültem - jelentette ki. -
Reggel kivasaltam az ingem, és a tévés anyaggal foglalkoztam, hogy kinek milyen kérdéseket fogok feltenni a műsorban.
Aztán 12:10-kor megkaptam az üzenetet, hogy nem oda kell mennem" - nyilatkozta. De már péntek óta készenlétben állt, amikor kiderült, hogy Massa nincs jól.
"Este fél 10-kor kaptam egy üzenetet (a Williamstől), hogy oda tudnék-e menni a versenyirodába (a Hungaroringre), és utána el is kezdtük a felkészülést - közölte. - Mindent átvettünk, amit szerintük alapvetően ismernem kellett. Felkészítettek a harmadik szabadedzésre, a rajtolásra, a bokszkiállásokra, a rövid etapokra."
Akkor még nem volt szükség rá, mert Massa visszatért a volán mögé, amíg menet közben megint rosszabbra nem fordult az állapota. Di Resta a Sky Sportsnak elismerte, hogy "ideges és rémült" volt az időmérő előtt, a futam utáni sajtótájékoztatóján pedig elmondta, hogy a szimulátorban az idénynyitó előtt tesztelt utoljára.
A felesége előre megszimatolta a lehetőséget
Idei versenyautót egyáltalán nem vezetett korábban, és a turbókorszak óta is csak 10 kört tett meg F1-es géppel, az év elején egy 2014-es modellel.
A skót pilóta Massa beállításaival ment a kvalifikáción, és meglepte, milyen gyorsan felvette a ritmust.
"A körömben rengeteg tartalék maradt, bár nem követtem el nagy hibát. Több helyen javíthattam volna még. Nem volt rajtam nyomás, csak rá akartam érezni az autóra holnapra, és meglepett, hogy ez milyen hamar sikerült" - mondta.
Nem kételkedtem a képességeimben, csak egyből mélyvízbe dobtak, rögtön az időmérőn kellett vezetnem,
amire nem tudtam felkészülni három tréninggel." Hozzátette, hogy az autót "kicsit megszelídítették, hogy ne táncoljon vele pengeélen."
A versenyzéstől nem szakadt el 2013 óta, mert a DTM-ben indul, mindazonáltal így is azt tippeli a legnehezebbnek a versenyre, hogy erőnlétileg kibírja. "Mindenki megdöbben télen az első tesztnapon, amikor visszatér a volán mögé, hogy előtte hogyan tudta olyan könnyen vezetni az autót" - mondta.
"Alighanem itt futottam életem legnehezebb versenyét 2012-ben, akkor borzasztó forróság volt. Nem számítok rá, hogy a holnapi könnyű lesz, és hogy olyan friss leszek a nap végén, mint ma."
"A csapatra bízom, milyen gumikon induljunk, milyen meredekre állítsuk az első szárnyat az első etapra. Én csak beülök az autóba, megteszem, amit kell, próbálom a lehető legjobban tekergetni a kormányt, a többit csinálják úgy, ahogy a legjobbnak gondolják."
És végül elárult egy kulisszatitkot is:
Ironikus, hogy a nejem szerdán azt mondta, milyen vicces lenne, ha a Williamsnek szüksége lenne rám a héten."
A Mercedes csapatfőnöke is méltatja
Stroll elmondta, hogy adott di Restának néhány tippet, de nem kellett sokat pátyolgatnia, hiszen bőven van tapasztalata. A mélyvízbe dobott skót teljesítményét elismeréssel fogadta a közönség, és a Mercedes csapatfőnöke – aki a DTM-programon keresztül egyébként jól ismeri – szintén megemelte a kalapját.
"Őszintén: hihetetlen munkát végzett. Beülni egy ilyen autóba azok után, hogy csak egy 2014-es modellel tett meg pár kört nemrég, és akkor is azért, mert összehasonlítási alap volt Lance-hez, egyébként pedig túraautóval versenyez, és 7 tizedre kerülni a csapattársához képest, elképesztő bravúr - nyilatkozta Toto Wolff. - Nagyon örülök neki, mert az esélyekkel dacolva érte el."
"Meglátjuk, holnap hogy boldogul. Ha ezzel sikerül újraindítania a pályafutását, én fogok a legjobban örülni."
A kérdésre, hogy a Mercedes kit ültetne be, ha hirtelen történne valami a hétvége közben, Wolff viccesen azt felelte, hogy Niki Laudát. Aztán hozzátette: "Ezek után Pault, nem is kérdés."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!