Miután hétfőn megjelent az FIA kijelölt vizsgálóbizottsága előtt Párizsban, az éppen a 30. születésnapját ünneplő Sebastian Vettel nem kapott további büntetést, amiért ráhúzta az autóját Lewis Hamiltonéra a két héttel ezelőtti Azeri Nagydíjon.
Vettel úgy érezte, Hamilton szándékosan lassan ment előtte egy Safety Car-fázis végén, így a 15-ös kanyar kijáratánál hátulról belecsúszott a Mercedesbe. Dühében felgyorsított, és hirtelen felindulásból oldalról nekiment világbajnoki ellenfele autójának. A versenyt mindketten folytatni tudták, és Vettel végül annak ellenére is Hamilton előtt ért célba, hogy az akciója miatt 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtották, illetve újabb 3 büntetőpontot ráterheltek a licencére.
Ezt nem mindenki érezte elég súlyosnak, ezért hétfőre az FIA vezetői elé idézték, ahová elkísérte a Ferrari főnöke, Maurizio Arrivabene is. Az incidenst a szövetség sportügyi alelnöke, Graham Stoker, sportszakmai titkára, Peter Bayer, a versenyigazgató Charlie Whiting, valamint a versenyigazgató-helyettes és biztonsági igazgató, Laurent Mekies részvételével vizsgálták újra, de Vettel előtte találkozott az FIA elnökével, Jean Todttal is.
A szövetség közleménye szerint az adatok és a videofelvételek tanulmányozását követően Vettel elismerte a teljes felelősségét.
Erre való tekintettel, és mert azt ígérte, nyilvánosan is bocsánatot kér, nem róttak ki rá utólagos büntetést. Az FIA közlekedésbiztonsági kampányában való részvételtől azonban az év végéig eltiltották, és arra kötelezték, hogy a következő 12 hónap során szerepeljen a junior kategóriáik versenyző számára szervezett oktatási programban.
Todt figyelmeztette Vettelt, hogy ha újra hasonlóan viselkedik, az FIA Nemzetközi Bírósága vizsgálatot indít ellene.
„Az élsporté túlfeszített közeg, ahol el tudnak szabadulni az indulatok – ismerte el az FIA elnöke, aki korábban hosszú évekig a Ferrari csapatfőnöke volt. – Azonban az élsportolóknak kötelességük higgadtan megbirkózni az ezzel járó nyomással, és olyan magatartást tanúsítani, amely nem csupán a sport értékei iránti tiszteletet tükrözi, hanem megfelel a kiemelt státuszukkal járó privilégiumoknak is."
A sportolóknak tudatában kell lenniük, hogy a viselkedésük milyen hatással van azokra, akik felnéznek rájuk.
Világszerte rajongók milliárdjai számára jelentenek példaképet, és ennek megfelelően kell viselkedniük is."
Vettel közvetlenül az Azeri Nagydíj után igyekezett úgy tenni, mintha mérgében csak mutogatott volna Hamiltonnak, nem ütköztek volna össze. A manőverére konkrét magyarázatot nem adott, de az FIA döntése után rögtön sort kerített a beígért nyilvános bocsánatkérésre, amelyben utólag elismerte, hogy „túlreagálta" a helyzetet.
Az újraindítás körében Lewis meglepett, ezért hátulról belecsúsztam az autójába. Utólag már nem hiszem, hogy rossz szándékai voltak
– mondta. – Az akció hevében túlreagáltam a dolgot, ezért szeretnék elnézést kérni közvetlenül Lewistól, ahogy mindenki mástól is, aki nézte a versenyt. Tisztában vagyok vele, hogy nem mutattam jó példát."
„Lewist egy pillanatra sem akartam veszélybe sodorni, de elismerem, hogy veszélyes helyzetet idéztem elő. Ezért bocsánatot kérek az FIA-tól is. Megértem és elfogadom a Párizsban ma született döntéseket, akárcsak a bakui sportfelügyelők által a helyszínen rám kiszabott büntetést."
„Rajongok ezért a sportért, és mindenképpen olyan módon akarom képviselni, hogy az a jövő generációi számára is példaértékű legyen."
Arról Forma-1-es berkekben is megoszlottak a vélemények, hogy Vettel érdemelte volna-e súlyosabb büntetést. Az FIA volt elnöke, Max Mosley például rögtön kizárta volna a Ferrari ászát, míg az egyik exversenyző, Gerhard Berger úgy vélte, nem történt semmi különös, és az incidens mindkét érintettje provokálta a másikat, de mindketten meg is kapták érte a büntetésüket – „Vettel az FIA, Hamilton pedig az autósport istene révén, aki meglazította a fejtámláját."
Az olasz sajtó közben arra biztatta a Ferrarit, hogy amennyiben Vettelt kizárják, a csapat teljes egészében bojkottálja a következő futamot.
Vettelnek egyébként jelenleg 9 büntetőpontja van, és 12-ért automatikusan eltiltás jár egy versenyről – igaz, ebből néhány már két hét múlva, a Brit Nagydíj hétvégéjén lejár.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!