Motorsports: FIA Formula One World Championship 2017, Grand Prix of Italy,
#5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari), | usage worldwide
Vágólapra másolva!
Monzában az első kanyarnál nagyon beszűkül a pálya, úgyhogy a középmezőny sűrűjében könnyű balhéba keveredni, és az Olasz Nagydíjon mindenkitől csak egyetlen kerékcsere várható. Mire mehet Räikkönen és Vettel az 5-6. helyről? A verseny előtti tudnivalók pontokba szedve.
Miután szombaton annyira zuhogott, hogy a GP3-as versenyt le kellett fújni, az F1-es időmérő újraindítását pedig Romain Grosjean balesetét követően órákig halogatták, estére elállt az eső, és vasárnap szép idő virradt Monzára. Száraz verseny, de a szokásosnál kissé hűvösebb, 24-25 fokos idő várható.
A rajt kínálja a legjobb előrejutási lehetőséget, mert az első kanyarnál, a Variante del Rettifilónál ügyesen helyezkedve több autót ki lehet fékezni, ugyanakkor az rejti a legnagyobb veszélyt is, mert a pálya ott nagyon beszűkül. Vasárnap délelőtt az F2 és a Porsche versenyei sem múltak el koccanások és kanyarlevágások nélkül a sikánban.
Ezúttal különösen nehéz lesz ráérezni az optimális fékezési pontra a rajt után, mert a célegyenes új, a pálya többi részéhez képest fele annyira érdes aszfaltja csúszós lehet, különösen a kitartó szombati eső után, ami teljesen lemosta. A délelőtti betétfutamok csak módjával gumizhatták újra. Emiatt a rajtnál is fennáll a veszélye, hogy a hátsó gumik nehezen tapadnak be.
Monzában két viszonylag hosszú DRS-zóna van, a célegyenesben és az Ascari kanyar előtt, de ezek közül csak az előbbi kínál igazán jó előzési lehetőséget, mert az utóbbi végén egy gyorsabb jobbos van . A pályához szükséges speciális, kis légellenállású aero-csomag miatt a szélárnyék és a DRS egyébként is kevésbé hatékony, mint máshol, bár kifékezésekre azért kellő tökösséggel van lehetőség.
A Ferrari az időmérőn nem boldogult az esőgumikkal, de száraz pályán minden bizonnyal erősebb lesz a tempójuk. A péntek délutáni versenyszimulációk során Kimi Räikkönen a szuperlágy gumikon nem tűnt túl gyorsnak, Sebastian Vettel viszont a lágyakon csak 7 tizeddel ért el gyengébb átlagot, mint Valtteri Bottas a szuperlágyakon, és a két keverék között papíron pont ennyi a különbség. A Ferrari fő problémája az lesz, hogy csupa Mercedes-motoros autó rajtol körülük: még ha jobb köridőre is képesek, a meglepetésre a 2. illetve 3. helyről startoló Lance Strollt és Esteban Ocont sem lesz triviális megelőzniük. A jó rajt ezért is létfontosságú lesz számukra.
A Pirelli szerint mindenképpen az egy kiállásos stratégia lesz a leghatékonyabb. Mivel az időmérőn esett, a Q3 résztvevői is szabadon választhatnak gumikat a rajthoz. Igaz, ez nem jelent nagy változást a szokásos forgatókönyvhöz képest, mert úgy számolják, hogy a leggyorsabb leosztás 26 kör a szuperlágyakon, aztán 27 a lágyakon, míg a második leggyorsabb 23-25 a lágyakon, aztán a maradék a szuperlágyakon. Vagyis mindenkinek csak egy lehetősége lesz megpróbálkozni az elé vágással. Az időzítés ilyenkor kritikus, mivel azonban mindkét típusú gumi nagyon tartós, a bevállalósak már egész korán kereket cserélhetnek.
Ezúttal az egész mezőny teljesen új gumikon kezdheti meg az etapjait, beleértve a Q3 résztvevőit is, és ezekből nem lesz hiány: mindenkinek 4-5 új szett szuperlágy és 1 új szett lágy Pirellije maradt a versenyre. Közepes keverékűből a Williams párosán kívül mindenkinek csak 1 használt szettje van, de azt valószínűleg senki nem akarja majd használni.
A büntetések özöne miatt a rajtrács teljesen átalakult az időmérőhöz képest, gyakorlatilag csak az új pole-rekorder, Lewis Hamiltont indulhat a szombaton kiharcolt pozíciójából, vagyis az 1. helyről. Mindenki más előrébb vagy hátrább lépett, míg Grosjean csak külön engedéllyel vehet részt a versenyen, mert a kicsúszása miatt 107%-on kívül zárta a Q1-et.
Ha Hamilton megnyeri az Olasz Nagydíjat, mindenképpen átveszi a vezetést a világbajnoki összetettben. Amennyiben Vettel felkapaszkodik mögé a 2. helyre, pontegyenlőség alakul ki közöttük, de több győzelme révén hivatalosan Hamilton lesz az első.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!