Mercedes' British driver Lewis Hamilton celebrates winning the pole position after the qualifying session at the Autodromo Nazionale circuit in Monza on September 2, 2017 ahead of the Italian Formula One Grand Prix. / AFP PHOTO / ANDREJ ISAKOVIC
Vágólapra másolva!
Az eső miatt lehetetlenül hosszú monzai edzésen el kellett szórakoztatniuk magukat valamivel. Immár Hamilton szerezte a legtöbb pole pozíciót a Forma-1 történetében, és az új rekordját rögtön Michael Schumachernek ajánlotta, akiét tizenegy év után neki sikerült megdöntenie.
Az Olasz Nagydíj időmérője csaknem négy órán át tartott, a végsőkig próbára téve nézők türelmét és a kommentátorok kitartását, de érdemes volt kivárni, mert Lewis Hamilton sporttörténelmet írt: miután a legutóbb, Spában utolérte, most túl is szárnyalta Michael Schumacher pole pozíciós rekordját, amikor az esőben futott utolsó körével 1,1 másodpercet vert a legközelebbi ellenfelére, Max Verstappenre.
Így 69 edzéselsőségével immár Hamilton vezeti az örökranglistát, és az új csúcsot rögtön a síbalesetben megsérült Schumachernek, illetve a családjának ajánlotta.
„Mindazért, amit a sportért tett, és ahogy egyre magasabbra emelte a lécet. Megtiszteltetés, hogy én most még feljebb tehettem" – mondta, „őrületnek" nevezve a rekorddöntést. – Úgy nőttem fel, hogy a sportot követve láttam a Michaelhez hasonló sportolók nagyságát, és közben arról álmodtam, hogy egyszer majd én is azt fogom csinálni, amit ő.
Az álmokat valóra lehet váltani, ennek mi vagyunk az élő bizonyítékai. Borzasztóan büszke vagyok. Őrület."
Hamilton mindig híres volt arról, hogy esőben még a szokásosnál is tisztábban meg tudja villantani a tehetségét, és ezt szombaton újra megtette. Világbajnoki ellenfele, Sebastian Vettel ráadásul reménytelenül lemaradt, és csak a 6. helyről rajtolhat majd, mivel a Ferrari a Q3-ban képtelen volt munkára fogni a rendes esőgumikat. Ez meglepetés volt, hiszen úgy tűnt, az ő autójuk van belőve nagyobb leszorítóerőre.
Hamilton hangsúlyozta, hogy a Mercedes nem használt esős pályára való beállításokat, mert a versenyen az előrejelzések szerint már száraz lesz idő.
„Az autókat az F1-ben mindig száraz pályára szoktuk beállítani, hacsak nem várható eső az egész hétvégén – mondta. – Ez feszesebb beállítást jelent, mint az vizes aszfalton ideális lenne. Az autóban ilyenkor semmi hajlékonyság nincs, úgyhogy sokkal nehezebb vezetni, nehezebb megszelídíteni, mert mindenre ingerlékenyebben reagál."
Bár a Q2-ben azokon is ő volt a leggyorsabb, a Red Bull versenyzőihez hasonlóan Hamilton sem volt kibékülve az intermediate gumik teljesítményével. „Az intereken minden azon múlt, hogy a megfelelő hőmérsékleti ablakba tudjuk-e tornázni őket – magyarázta. – Amikor túl hidegek, betonkemények, és nem lehet bekanyarodni velük, nem lépnek kölcsönhatásba az aszfalttal."
„A Q3 elején azért volt muszáj átváltanunk az esőgumikra, mert az interekkel egyszerűen nem tudtunk elég gyorsan menni ahhoz, hogy életet leheljünk beléjük. Így könnyű volt kicsúszni. Az extrém esőgumik ehhez képest óriási tapadást biztosítottak, a kigyorsítások alatt is jobban belekapaszkodtak a pályába."
Hamiltonnak vasárnap jó esélye nyílik rá, hogy átvegye a vezetést a világbajnokságban:
ha megnyeri a versenyt, Vettel pedig közvetlenül mögötte végez, ő kerül az élre a Szingapúri Nagydíj előtt, ahol inkább a Ferrarinak fog kedvezni a pálya, legalábbis a papírforma szerint. Pontegyenlőség esetén, több győzelmének köszönhetően Hamiltont rangsorolnák előre.
Bottas jócskán lemaradt
Bár a pénteki szabadedzéseken, száraz pályán ő tűnt a gyorsabbnak, a másik Mercedest vezető Valtteri Bottas az esőben nem tudta tartani a lépést Hamiltonnal, és a Q3-ban csak a 6. helyen végzett, ahonnan kettőt előrelép a rajtrácson a Red Bullok büntetése révén. A Q1-ben még 1. volt, és a Q2-t is közvetlenül a csapattársa mögött zárta,
a döntőben viszont két rövid etapot kellett megtennie, és úgy érezte, emiatt nem tudta bemelegíteni az esőgumikat, ami a siker kulcsa lett volna.
„Az időmérő jól indult számunkra, úgy tűnt, az autónk ütőképes az esőben, pedig aggódtunk, hogy a Ferrari és a Red Bull erősebb lehet nálunk – ismerte el. – A Q2-ben túl mélyen fékeztem bele az első kanyarba, de a legjobb köröm többi része egyforma volt Lewiséval. A Q3-ra aztán túl vizes lett a pálya, ezért muszáj volt átváltanunk a rendes esőgumikra."
„Az első körömben rettenetesen szenvedtem a felmelegítésükkel, úgyhogy lecseréltem azt a szettet egy másikra, hátha kicsit jobban fog működni, de így csak egy köröm maradt végén. Abban túl későn fékeztem az 1-es és a 4-es kanyarnál, ezért félbe kellett hagynom. Jobban meggyűlt a bajom a gumik felmelegítésével, mint Lewisnak, aki ügyesebb volt nálam, végig jó formában tartotta őket."
Nekik is hosszú volt
Bottas az Origo GPhírek-nek elismerte, hogy az órákig tartó időmérő megviselte a versenyzőket is, mivel nem tudták, mikor kell újra kimenniük a pályára, ahol a körülmények miatt még a szokásosnál is intenzívebb koncentrációra volt szükségük.
„Eleinte nehezebb volt, mert nem adtak tíz perccel előre jelzést arról, hogy mikor fog újraindulni az időmérő, úgyhogy gyakorlatilag negyedóránként készen kellett állnunk rá, hogy akár azonnal kihajtsunk a pályára – ismerte el. – Ez elég stresszes volt, de miután közölték, hogy tíz perccel az újraindítás előtt jelezni fognak, egy kicsit lazítani tudtuk.
Ha ennyi időn át teljes készenlétben kellett volna állnunk, az nem lett volna jó. Így viszont kikapcsolhattunk, sőt még playstationöztünk is Lewisszal,
aztán amikor megérkezett a jelzés, hogy az edzés tíz perc múlva újraindul, megint elkezdhettünk arra koncentrálni."
Ha nem akarja, hogy az Olasz Nagydíj után tényleg másodhegedűssé minősítse vissza a Mercedes, Bottasnak vasárnap igyekeznie kell felzárkózni Hamiltonhoz, és a Ferrarikat is maga mögött kell tartania. Úgy érzi, erre a 4. helyről startolva lesz esélye, csak az előle induló Lance Stroll és Estaban Ocon mellett kell mihamarabb utat találnia valahogy.
Minél gyorsabban át kell majd hámoznom magam a Force Indián és a Williamsen
– jelentette ki. – Valószínűleg szárazak lesznek a körülmények, és akkor elég nagy közöttünk a tempókülönbség ehhez. A verseny elején ez lesz a legfőbb célom. A szabadedzéseken jól alakultak a hosszú etapjaim, ezért azt gondolom, a futamra erős autónk van. Papíron pocsékul fest, hogy az időmérőn 6. lettem, de a második sorból nem olyan rossz rajtolni itt."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!