Mérföldkövet ünnepel a Ferrari a hétvégén, hiszen az olasz sportautómárka 2017-ben fennállása 70. évfordulójához érkezett. A Ferrari kapcsán eleinte nehéz volt a mai értelemben vett autógyárról beszélni, mert Enzo Ferrarit mindig is a versenyzés érdekelte, utcai sportautókat is csak azért kezdett el gyártani, hogy a versenyzést finanszírozni tudja.
Miután eleinte Alfa Romeókat versenyeztetett, a Ferrari saját neve alatt 1947-ben építette meg első versenyautóját. Az áttörést abban az évben a Római Nagydíj hozta el, a 125 S azt a futamot nyerte meg először, a Forma-1-es világbajnokságban pedig annak 1950-es létrehozása óta folyamatosan részt vesz, és minden egyéb csapatnál több győzelmet szerzett. A Római GP-re már 1945 közepén elkezdtek készülni, ekkor kezdődött a 125 S tervezése azzal a céllal, hogy legyőzzék az Alfa Romeót.
Enzo Ferrari átvitt értelemben mindig is az erőforrást, a motort helyezte az autó középpontjába. Nem csoda, hogy csapata még a halála után is kitartott a V12-es szívómotorok mellett az F1-ben, egészen 1995-ig. Már a 125 S-be is ilyet készítettek, és általában azóta is kitartanak a szokásuk mellett, hogy a típusjelzés utal a motor lökettérfogatára és elrendezésére.
A 125 S motorja nem egészen 120 lóerős volt, 6800-as fordulatszámmal.
A Ferrari első győzelmét Franco Cortese szerezte. Ő 1949-ig maradt Enzo istállójánál, ahol később nagy megbecsülés, de igen kemény elbánás várta a korszakok legjobb pilótáit. A Ferrari 1950-ben megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, ’50-ben és ’51-ben a Mille Migliát, a sportautó-világbajnokság első hét bajnoki címéből hatot, majd összesen 13-at.
A legnagyobb jelentőséggel viszont természetesen az 1950-ben elindított Forma-1-es világbajnokság bír, hiszen a Ferrari itt a kezdetek óta küzd a brit istállók túlsúlya ellen, a pályán és azon kívül egyaránt. A Ferrari már az első F1-es szezonban, 1950-ben is versenyzett, bár az első futamot kihagyták, azóta minden évben rajthoz álltak, és
a legfontosabb rekordok mindegyike a maranellói istállóhoz kötődik.
Az első F1-es győzelmüket az 1951-es Brit Nagydíjon érték el, José Froilán González itt tudta megtörni az Alfa Romeo addigi egyeduralmát, majd a hazai rivális kiszállása után, 1952-ben simán megnyerték a világbajnokságot Alberto Ascari révén. Ezt később további 14 követte, vagyis összesen 15 egyéni és 16 konstruktőri világbajnoki címet szereztek.
A Ferrari mítosza a versenyzésre alapul, nincs még egy olyan autómárka, ami ekkorára tudott volna nőni úgy, hogy történelmi örökségét szinte kizárólag az autósportra alapozza. Ehhez a páratlanul szenvedélyes szurkolótábor, a Tifosi is kell, tagjaik a Ferrari iránti rajongásukat szinte vallásként értelmezik, és úgy is nemzeti értékké tették a Ferrarit, hogy az utóbbi időben ritkán alkalmaznak olasz pilótát.
Enzo Ferrari mindig alárendeltnek tekintette a versenyzőit,
az F1 legjobbjai általában mégis megjárták a csapatát. Ascari után Juan Manuel Fangio, Mike Hawthorn, Phil Hill, John Surtees, Niki Lauda, Jody Scheckter, Michael Schumacher és Kimi Räikkönen is világbajnok lett a Ferrarinál, de a tragikus balesetben elhunyt Gilles Villeneuve, valamint a kevésbé sikeres korszakban versenyző Nigel Mansell és Alain Prost is szerencsét próbált az istállóval.
A legsikeresebb korszakot természetesen Michael Schumacher hozta el a Scuderiának. A rekordbajnok a hét világbajnoki címéből ötöt a Ferrarival nyert 2000 és 2004 között zsinórban, valamint közreműködött az 1999-es konstruktőri győzelemben is. Schumacher 1996 és 2006 között 72 győzelmet szerzett a Ferrarival.
A Ferrari rekorder az egyéni és konstruktőri világbajnoki címek, a versenyen való indulások, győzelmek, dobogós helyek, kettős győzelmek, pole-pozíciók, megszerzett pontok, leggyorsabb körök, és legalább egy győzelemmel teljesített szezonok terén.
A Schumacher köré épített csapat a mai napig meghatározó élmény az F1-es közönségnek, részben azért, mert nem csupán sokat nyertek, gyakran nagy fölénnyel is tették. Az F2004-es autó a 2004-es szezon 19 futamából 8 alkalommal körrekordot állított fel, de 1-1 alkalommal ugyanez elmondható az F2003-GA-ról, majd Schumacher után az F2008-ról és az F10-ről is.
Noha a Ferrari 2007-ben nyert utoljára egyéni világbajnokságot Kimi Räikkönen révén, és 2008 óta várat magára a konstruktőri győzelem is, a mítosz továbbra is megingathatatlan. Az idén Sebastian Vettellel ismét felérhetnek a csúcsra, de ha ez most nem sikerül, jövőre újra megpróbálják, mert bár a Scuderia többször fenyegetett már azzal, hogy kiszállnak az F1-ből, eddig mindig bent maradtak.
A Ferrarinál versenyezni igazi kiváltság, valamilyen személyes élménye azonban szinte az összes pilótának van a vörös autókról,
az Olasz Nagydíj előtt az FIA sajtótájékoztatóján résztvevőknek fel is tették a kérdést, hogy mit jelent számukra a Ferrari. Életkorukból adódóan többen kiemelték Schumacher sikerszériáját, de nem ez volt az egyetlen közös pont az emlékeikben.
„Nekem az első tesztem jut eszembe, amit a Ferrarival teljesítettem, amikor még az akadémia tagja voltam. Különleges nap volt, örökké velem marad. A Ferrari-csapatot mindannyian csodáljuk, és Forma-1-rajongóként szeretnénk, ha jól szerepelnének. Nekem az különleges alkalom volt.”
„Én is teszteltem a Ferrarinál, még 2014 végén. Varázslatos volt, hiszen Fiorano gyönyörű pálya, olasz mérnökökkel dolgozhattam, és egy Ferrarit vezethettem. Beszélek olaszul is, éltem Olaszországban, rengeteget gokartoztam ott, és tudom, hogy mit jelent a Ferrari a motorsportban. Michael (Schumacher) nagy rajongója is vagyok, gyerekkoromból, amikor a tévében néztem, emlékszem, hogy a Ferrari mindig az élen volt.”
„Én szintén Michael nagy tisztelője vagyok, a Forma-1-gyel kapcsolatos legtöbb gyerekkori élményem hozzá, és ezáltal a Ferrarihoz köthető. Nagyon csodáltam őt, de az autót és az istállót is, ahol versenyzett, ezért természetesen egy álmom vált valóra, hogy csatlakozhattam a csapathoz. Sok gyermekkori élményem van róluk, amikor kisautókkal játszottam, mindig a piros autó nyert. Nem is tudom, miért! A világ ezt tanította nekem. 2003-ban, a Nürburgringen Michael révén lehetőségem nyílt rövid időre benézni a garázsba. Lenyűgöző volt látni, ahogy a srácok dolgoznak, mindenki piros ruhában volt. Az ilyen dolgok nagyon számítanak egy gyereknek. Most persze már bármikor itt lehetek, ami nagyszerű.”
„Kisgyerekként az első játékautóim egyike piros volt. Ez a Ferrari szellemisége. Monzában mindig látom, mennyire megőrül a tifosi. Ez különleges, és azt hiszem, a Ferrari pilótájának lenni az egyik legjobb dolog lehet a világon.”
„Tinédzserként figyeltem Michaelt, ahogy rengeteg vb-címet nyert a Ferrarival. Ekkoriban már a Forma-1-ről álmodtam, és persze dolgoztam is érte. (A Ferrarinak) elképesztő történelme van, nagyon különleges márka.”
„Ahogy Nico, úgy én is azt láttam, amikor elkezdtem követni a Forma-1-et, hogy Michael vb-címeket nyer, illetve veszít el. Most ez jut eszembe. A legnagyobb hatással az volt rám, amikor 2015-ben megérkeztem Monzába az első itteni versenyemre, és láttam, hogy a tifosi tagjai felsorakoznak a paddocknál, és megpróbálnak mindegyik versenyzőtől autogramot kérni. Valószínűleg ez az elképzelhető legkülönlegesebb érzés: látni a tifosi seregét, ahogy minden egyes nap fél órán át ácsorognak egy aláírásért. Hihetetlen.”
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!