Vágólapra másolva!
Hamilton az USA Nagydíj előtt óriási előnnyel vezeti a tabellát, és egy újabb Ferrari-botlás azt is jelentheti, hogy három futammal az idény vége előtt bezsebeli a negyedik világbajnoki címét. Vettelék azonban azt ígérik, a végsőkig harcolni fognak, és Austinban is a győzelmet célozzák meg.
A Ferrarin a hétvégén óriási lesz a nyomás, hogy kiköszürülje a csorbát Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Forma-1-es világbajnokság európai szakaszát egy háromfutamos ázsiai etap követte, most pedig az amerikai kontinensen vár szintén három nagydíj a mezőnyre. Az első állomás a texasi Austinban rendezett USA Nagydíj, amelynek az egyik legnépszerűbb modern versenypálya, a Circuit of the Americas (COTA) ad otthont. A Forma-1 többéves szünet után 2012-ben, a vadonatúj austini pályán tért vissza az Egyesült Államokba, és a helyszín jó választásnak bizonyult: a lelátókat évről évre megtöltik a Mexikóból és Dél-Amerikából is tömegesen érkező rajongók, a versenyzők pedig kifejezetten élvezetesnek tartják az 5513 méter hosszú aszfaltcsíkot.

Az austini pályarajzra pillantva ismerős íveket fedezhetünk fel, ami nem véletlen:

a húsz kanyart magába foglaló vonalvezetés kialakításához más pályák jellegzetes kanyarjai adták az ihletet. Az eredmény egy izgalmas, változatos szakaszokkal teli versenypálya lett, amellyel alaposan feladták a leckét a megfelelő beállításokat kereső mérnököknek. Az első szektort a lendületes, gyors kanyarok uralják, a másodikban viszont az 1 kilométer hosszú egyenes dominál. A célegyenes mellett itt alakították ki a pálya második DRS-zónáját, míg a lassabb fordulók többségét az utolsó szektorban találjuk.

A mezőny legnagyobb kedvence a szinte beláthatatlan első kanyar,

amelynek csúcspontja a 31 méteres szintkülönbséggel rendelkező pálya legmagasabb pontja. A legnagyobb tempót a célegyenes végén érik el az autók, szélárnyékban ez 345 km/ó is lehet. A pályacsúcsot Lewis Hamilton tartja, aki 1:34.999-es idővel szerezte meg a pole pozíciót a tavalyi versenyre.

Az austini pályarajz Forrás: FIA

A Pirelli a három legpuhább abroncsát, a lágy, a szuperlágy és az ultralágy gumikat viszi el a versenyre. A Mercedes, a Ferrari és a Red Bull pilótái egyaránt 7 szettet kértek a leggyorsabb keverékből, míg a Williams és a McLaren 9 garnitúrát rendelt belőlük. Érdekesség, hogy az ultralágy gumik a hétvégén a szokásos lila szín helyett rózsaszínek lesznek, az F1 ezzel is szeretné felhívni a figyelmet a mellrák elleni küzdelemre.

Az USA Nagydíj történetének legeredményesebb versenyzői Lewis Hamilton és Michael Schumacher. A német mind az öt győzelmét az indianapolisi pályán érte el,

az austini pályát viszont eddig Hamilton uralja:

a 2012 óta megrendezett öt versenyből négyet megnyert, csak 2013-ban engedte át a győzelmet Sebastian Vettelnek.

A hétvége fő témái

Hamilton máris bebiztosítja a vb-címet?

Vettel és a Ferrari problémáit kihasználva Hamilton három verseny alatt óriási előnyre tett szert a világbajnokságban: négy futammal az idény vége előtt 59 ponttal vezeti a tabellát a német előtt, a matematikailag még szintén vb-esélyes csapattársa, Valtteri Bottas lemaradása pedig 72 pont. Mivel az utolsó három fordulóban maximum 75 pontot lehet majd gyűjteni, ha Hamilton legalább ekkora előnyre tesz szert Austinban, már a hétvégén bebiztosítja a negyedik világbajnoki címét.

Ehhez az kell, hogy Vettelnél 16, Bottasnál pedig 3 ponttal többet szerezzen az USA Nagydíjon.

A verseny után a helyezésüktől függően kialakuló pontkülönbséget Hamilton és Vettel között ebben a táblázatban tüntettük fel:

A kék hátterá rubrikák azok, amelyekben Hamilton már behozhatatlan előnyre tesz szert Vettellel szemben Forrás: Farkas Péter - GPhírek

Arra nagy az esély, hogy a finn már Austinban búcsút inthet a matematikai esélyeinek, a korai bajnokavatóhoz azonban Vettelnek megint bajba kell kerülnie - elég ugyanis az 5. helyen célba érnie ahhoz, hogy Hamilton még ne tudja bebiztosítani a címét, ami egy problémamentes hétvégén valószínűleg sikerülni fog neki.

Matematikailag még hárman esélyesek a vb-címre Forrás: AFP/Behrouz Mehri

Ettől függetlenül

nagy esély van rá, hogy a Mercedes bajnoki címet ünnepelhet vasárnap,

a konstruktőri bajnokságban ugyanis 145 pont az előnyük, tehát a Ferrari csak akkor tartaná életben az esélyeit, ha Austinban legalább 17 ponttal többet szereznek a riválisuknál. Ellenkező esetben a Mercedes zsinórban negyedszer is bajnok lesz istállók között. A csapat egyébként hangsúlyozta, Hamiltonhoz hasonlóan ők sem fogják másképp megközelíteni az austini hétvégét - mint mindig, ezúttal is a futamgyőzelemre törnek, Toto Wolff szerint "a világbajnokságok szempontjából is ez a legjobb taktika."

Összeszedi-e magát a Ferrari?

Vettel a Belga Nagydíj után még vezette a világbajnokságot, az azóta eltelt négy hétvége alatt azonban szinte minden reális esélye elszállt arra, hogy idén bezsebelje az ötödik világbajnoki címét. A Ferrari a monzai 3. helyezésre még egyszeri kisiklásként utalt - nem tudhatták, hogy a következő nagydíjakon a biztató tempójuk ellenére sokkal több pontot buknak majd. Vettel Szingapúrban a rajtbaleset részeseként nullázott, Malajziában motorhiba miatt az utolsó helyről kellett rajtolnia, és nem tudott a 4. helynél előrébb végezni, Szuzukában pedig néhány kör után feladta a küzdelmet, szintén az erőforrás meghibásodása miatt. A hátránya így három futam alatt nőtt 3-ról 59 pontra, és már csak matematikai esélye maradt a bajnoki címre.

A Ferrari még nem adta fel Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

A műszaki hibák ellenére Vettel továbbra is védi a csapatát, és

fogadkozik, hogy a végsőkig harcolni fog Hamilton ellen.

"Most mindannyian csalódottak vagyunk, de pihenünk egyet, aztán padlógázzal térünk vissza az utolsó négy versenyre, és majd meglátjuk, mi lesz - nyilatkozta a német a szuzukai kiesés után. - Van még esélyünk, de már valóban nem tudjuk annyira irányítani a dolgokat, mint amennyire szeretnénk."

A Ferrari a minőségbiztosítási részleg megerősítésével próbálja megakadályozni a további meghibásodásokat, s bár a bajnoki cím valószínűleg elúszott, Kimi Räikkönen szerint akár az összes hátralévő futamot megnyerhetik. Szerinte legalábbis már nem a pálya jellegétől függ, hogy a Ferrari győzhet-e egy adott hétvégén -

ha a maximumot hozzák ki magukból, "bármelyik" nagydíjon nyerhetnek.

"Elég sok az ismeretlen, az összes jelentősen különbözik egymástól. Mi mindegyiknek a nulláról indulva vágunk neki, és megpróbálunk a hibákat és problémákat elkerülve a lehető legjobban teljesíteni."

Aggódnia kell-e a Mercedesnek a hőség miatt?

Hiába közeledünk október végéhez, az austini hétvégén rendszerint nagyon meleg idő fogadja a mezőnyt, és az előrejelzések alapján idén is számolni kell az akár 30 fokot is elérő hőmérséklettel. Az eddigi tapasztalatokat figyelembe véve ez a tényező kevésbé kedvez a Mercedesnek, mint a Ferrarinak és a Red Bullnak, bár azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy

a pálya németek autójának feküdt az elmúlt években, zsinórban három győzelmet arattak itt.

A Ferrari ráadásul óriási nyomás alatt versenyez a hétvégén: ha komolyan gondolják, hogy még lehet esélyük a vb-címre, muszáj legyőzniük a Mercedest az USA Nagydíjon.

A Mercedes a szuzukai siker után bizakodva utazott Amerikába Forrás: AFP/Behrouz Mehri

A német istálló egyébként magabiztosan készül a versenyre, és hisznek benne, hogy a jövőben kevésbé kell számolniuk a körülmények miatti formaingadozással. "Az ázsiai futamokról úgy utaztunk vissza, hogy

- mondta a Mercedest irányító Wolff. - Ennek a tudásnak egy részét már a szezon hátralévő versenyein is alkalmazzuk, a másik részét pedig jövőre kamatoztathatjuk. A malajziai vereségünket nehéz volt megemészteni, de ismét bebizonyosodott, hogy az ilyen keserű napokon tanulunk a legtöbbet, ezzel pedig megalapozhatjuk a jövőbeni sikereinket."

Austinban egyébként viszonylag nagy esély van rá, hogy az előzetes papírformát felborítják a hőséget időnként megszakító záporok, zivatarok. Texasban amúgy is változékony az időjárás az év ezen szakaszában, a hétvégén pedig

az előrejelzések alapján mindenképpen kell némi csapadékra számítani.

Ismét egy újoncot vet be a Toro Rosso

Két futammal azután, hogy a Toro Rosso bejelentette, az újonc Pierre Gasly-ra cserélik Danyiil Kvjatot,

újabb versenyzőcserére kerül sor Austinban: ezúttal a fiatal francia helyére ül be Brendon Hartley.

Fontos megjegyezni, hogy Gasly nem azért hagyja ki a futamot, mert a Toro Rosso elégedetlen volt a Malajziai és Japán Nagydíjon nyújtott teljesítményével. A GP2 tavalyi bajnoka az idei szezonban a japán Super Formula bajnokságban versenyez, ahol egy hétvégével a bajnokság vége előtt a 2. helyen áll a tabellán, mindössze fél pontnyi lemaradással. A két futamból álló utolsó fordulót pont ezen a hétvégén rendezik Szuzukában, Gasly pedig megpróbálja bezsebelni a bajnoki címet. A Toro Rosso felállása ráadásul teljesen kicserélődik a szuzukaihoz képest. Mivel Carlos Sainzt idő előtt elengedték a Renault-hoz, a másik ülés is megüresedett, és Kvjat visszatérhet a csapathoz.

Hartley nem tipikus újoncként debütál az USA Nagydíjon:

az új-zélandi pilóta hamarosan a 28. életévét is betölti, és alighanem már le is mondott az F1-es álmairól. Ehelyett a hosszútávú versenyzésben ért el kimagasló sikereket, 2015-ben Mark Webber és Timo Bernhard oldalán a WEC világbajnoka lett, idén pedig megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt a Porsche színeiben. Hartley-nak korábban komoly esélye volt rá, hogy az F1-ben kössön ki, 2009-ben és 2010-ben ugyanis a Red Bull utánpótlás-programjának keretében versenyzett a World Series by Renault 3.5-ös kategóriájában, miközben a Red Bull F1-es csapatának tesztpilótája volt. A versenyzésre azonban nem kapott lehetőséget, és legutóbb 2013-ban vezetett F1-es autót, akkor egy Mercedesszel körözött a fiatal pilóták számára megrendezett gyakorláson.

Hartley az elmúlt években a Porschéval ért el sikereket a WEC-ben Forrás: DPPI/Florent Gooden

"Engem is meglepetésként ért ez a lehetőség, de soha nem adtam fel a célomat - gyerekkori álmom volt, hogy az F1-ben versenyezzek - nyilatkozta Hartley, aki egyébként jól ismeri az austini pályát, amely a hosszútávú világbajnokság résztvevőit is vendégül látja. -

Voltak nagyon kemény szezonjaim, de ezek erősebbé és még elszántabbá tettek."

Sainz máris új színekben versenyez

Nem a Toro Rosso lesz az egyetlen csapat, ahol pilótacserére kerül sor Austinban: a Japán Nagydíj hétvégéjén derült ki, hogy

Jolyon Palmer a reményeivel ellentétben mégsem versenyezheti végig az évet a Renault-nál,

a szuzukai volt az utolsó futama a csapattal. Azt már korábban tudni lehetett, hogy jövőre Carlos Sainz váltja őt a francia istállónál, de a felek végül megegyeztek abban, hogy előrehozzák a spanyol csapatváltását. Sainz szerint "rendkívül hasznos", hogy az utolsó négy versenyt már a Renault-val teljesítheti, mert a 2018-as idénynek sokkal felkészültebben vághat majd neki így.

Sainz váltja Palmert a Renault-nál Forrás: DPPI/Florent Gooden

"Nagyon izgatott vagyok, hogy máris csatlakozhatok az új csapatomhoz - nyilatkozta. - Borzasztóan kemény munka vár ránk, hiszen Austinban rengeteget kell tanulnom, és sok csapattaggal először fogok találkozni.

Az utolsó négy versenyen lehetőségem lesz arra, hogy kitapasztaljam az új autóm határait, vagy például hozzászokjak a másfajta kormányhoz. Nagy kihívás lesz, de ez extra motivációt ad."

A hétvége programja

2017. október 20., péntek

  • 17.00-18.30 1. szabadedzés
  • 21.00-22.30 2. szabadedzés

2017. október 21., szombat

  • 18.00-19.00 3. szabadedzés
  • 23.00-0.00 Időmérő

2017. október 22., vasárnap

  • 21.00 USA Nagydíj

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!