Nézői szempontból kevés álmosítóbb edzésnap volt idén a mainál. Abu-Dzabiban a tikkasztó hőség, majd a leszálló est sem zökkentette ki a csapatokat és a versenyzőket az optimális tartományból, egy-két ártalmatlan megpördülést leszámítva gyakorlatilag mindenhol olyan precízen ment a felkészülés, mint egy svájci óra. Egyedül a haasos Romain Grosjean vitatkozhat ezzel a megállapítással, akinek a második edzés nagy részét a garázsban kellett töltenie az autójában kialakult elektromos probléma miatt.
Se széthulló gumik, se eldurranó motorok, se látványos kacsázások és karambolok a pályán, eső meg pláne nem – e ritka áldásnak hála a csapatok többségénél valószínűleg kevés feladat marad holnapra, és csak a beállítások finomhangolása vár rájuk.
A lagymatag péntek ellenére mégis bízhatunk benne, hogy szombattól felpörögnek az események, hiszen
a három élcsapatot – egyelőre, ismét – kis különbségek választják el egymástól.
Lewis Hamilton 149 ezreddel volt gyorsabb Sebastian Vettelnél és 303-mal Daniel Ricciardónál, ez nem ijesztő előny. Ami örömtelibb, hogy a versenyszimuláción szintén senki sem mutatott ilyet.
Räikkönen remek tempót diktált a fű alatt
Az adatok alapján nem lehet kapásból rávágni, ki tűnik favoritnak vasárnapra. A versenyzők többsége szerencsére hasonló menetrendet követett a gumikkal: a versenyszimulációt az ultralágy gumin kezdték, majd átváltottak a szuperlágyra, így elég jól összevethetők az eredmények. Az ábrán a „lezuhanó" függőleges vonalak a kerékcserék idejét, a bokszba be- és onnan kivezető köröket jelzik.
Ami feltűnő, hogy Hamilton fekete csíkja alá a bal oldalon két másik is alábújt, vagyis nem a legjobb nyers tempót mutató pilóta indította a legerősebben a hosszú etapját.
Ez bizony Kimi Räikkönen volt, akit a legjobb köridők listáján hárman is megelőztek.
"Lehetne jobb az autó néhány helyen, de többnyire nagyon jónak éreztem" - mondta a finn, aki a Yas Marinán villantani tudott kisebbet-nagyobbat az elmúlt években. Két éve a szezonban szerzett három dobogós eredményéből egyet itt jegyzett, tavaly legyőzte Vettelt az időmérőn, 2012-ben pedig emlékezetes győzelmet aratott a Lotusszal. Igen, az volt az a bizonyos, „Hagyjatok békén, tudom mit csinálok" megjegyzéséről elhíresült futam.
Räikkönennek volt már néhány ígéretesnek látszó edzésnapja, de az első győzelem továbbra is várat magára a Ferrarihoz való visszatérése óta. Vajon most megtörik a jég a Jégembernél? Az üzemanyagszintekről természetesen nincs ismeretünk, de Vettelnél határozottan erősebben ment az etap elején, több mint 1 másodperccel jobb köröket futott nála. A különbség később 1-7 tizedre csökkent.
A szuperlágy keveréken már a Mercedesnél az előny
Az etap végén már a német javára billent a mérleg nyelve, és a Ferrarinak talán itt kell elhelyeznie egy felkiáltójelet: tulajdonképp nem Vettel gyorsult fel, hanem Räikkönen tempója esett vissza (egy 1:45-ös és 1:44-es kör után tért be a bokszba), és ha ezt a gumikopás okozta, az a Mercedesnek kedvezhet.
Az első 6 "értékelhető" kör átlaga az ultralágy gumin
Valtteri Bottas ugyanis Räikkönenhez hasonlóan eljutott 12 mért körig az ultralágy keveréken – Hamilton megállt feleannyinál –, és ő a korábbi 1:43 eleji tempóját 1:42 végére tudta fokozni. Hamilton szintén 43.0-43.3 közötti időkkel nyitott, és Bottassal együtt bizonyára képes lehetett volna fokozatosan lebontani az etap elején a Ferrarival szemben összeszedett hátrányát. Ez a képzeletbeli versenyen azt jelentette, hogy a Mercedesek pont a kerékcseréhez közeledve zárkóztak fel, amivel kiválóan megágyazhattak volna egy elévágásnak.
Folytatva a gondolatmenetet, akár sikerül a virtuális elévágás, akár nem, a futam második felében náluk lehet az előny, mivel
a szuperlágy abroncsokon a Mercedes, illetve Hamilton volt a legmeggyőzőbb.
"Sok kört megtettünk, és sokat léptünk előre az autó balanszával. Akad még teendőnk, de igen versenyképesek vagyunk" - nyilatkozta a világbajnok. A piros falú gumin, ahogy az átlagokon látszik, mindenkit lenyomott.
Az első 4 "értékelhető" kör átlaga a szuperlágy gumin
Feltehetően a forgalom miatt jobban hullámoztak a köridői, mint az ultralágy típuson, de amikor kijött neki a lépés, sorozatban szállította az 1:42.5 alatti eredményeket, amire vetélytársai nemhogy kétszer egymás után, alkalmanként is alig voltak képesek – konkrétan csak Ricciardónak volt egy ilyen köre.
Hamilton körönkénti előnye Vettelhez képest nagyságrendileg fél másodpercnek, Bottashoz mérve ennél valamelyest kisebbnek tűnt. Räikkönen csak egy 1:46-os és egy 1:42.9-es értékelhető kört tett meg a szuperlágy gumin, az ő teljesítménye homályos maradt rajta.
Megint villanthat a Red Bull
A sokszereplős egyenletben a Red Bull is fontos tényező. Miután Brazíliában kénytelenek voltak letekerni a fordulatszámot, hogy az élettartamuk vége felé járó motorelemeket ne terheljék túl,
a Renault Abu-Dzabiban zöld utat adott, hogy ismét ráadják a maradék kakaót.
Ez elméletileg újra megnyithatja előttük az utat, hogy harcoljanak a győzelemért.
A hosszú etapját Ricciardo szinte ugyanolyan jól kezdte, mint Räikkönen, jellemzően 1-2 tizeddel volt lassabb nála, majd a szuperlágy gumin gyorsabb volt a másik Ferrarinál, igaz, Hamiltonnal ő sem tartotta az iramot. Ennek ismeretében érdekes, hogy nem volt elégedett a tempójával, és ezúttal az egy mért körös teljesítményét emelte ki. "Kevés benzinnel alighanem jobban szerepeltünk, mint sokkal, de utóbbin még tudunk javítani - nyilatkozta. -
Hiányzott a tapadás, sokat csúszkáltam."
Csapattársa, Max Verstappen arra panaszkodott, hogy az RB13-mal nem tud úgy fordulni a kanyarokban, ahogy szeretne, ezért vesztett időt. A nyers köridők tekintetében kilógott az élmezőnyből, Hamiltonnál egy másodperccel lassabb kört futott, és még az 5. Bottastól is 3,5 tizedet kapott.
A versenyszimuláción az ultralágy keveréken körülbelül 3-5, a szuperlágyon 5-8 tizeddel haladt lassabban Ricciardónál, vagyis jelen állás szerint ha a Red Bull a dobogóért harcol, vélhetően nem vele fognak.
A bajnokság fő nyitott kérdései a konstruktőri tabella 6-8. helyét érintik a szezonzárón. Ez dollármilliókat vándoroltathat egyik bankszámláról a másikra, és a Renault azért teper, hogy 5 ponttal többet szerezzen a Toro Rossónál. (A két csapatot 4 egység választja el, de egál esetén a jobb eredmény, a szingapúri 4. hely a Toro Rossót tartaná elöl.)
Ehhez minimum egy 8. helyre lenne szükségük valamelyik versenyzőjüktől, ami azért necces, mert a Force India megint sátrat vert a három élcsapat és a középmezőny közötti árokban, Sergio Pérez és Esteban Ocon nyerst tempóban és a versenyszimuláción is több tizedet vert Nico Hülkenbergre és Carlos Sainzra.
A Renault-nak egyelőre marad a fohászkodás, hogy az erősorrendben előttük állókat balszerencse sújtsa, míg a Toro Rosso megúszhatja, hogy a rossz beállításokkal pénteken állandóan túlmelegítették az abroncsokat.
A tabellán amúgy nagyobb a Renault hátránya a Toro Rossótól, mint az előnyük a Haas előtt (2 pont), de az amerikai istállónak nyögvenyelősen indult a hétvége, és az tényleg kisebb csoda lenne, ha el tudnának mozdulni az összesítés 8. helyéről.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!