Vágólapra másolva!
A pénteki napsütésben és a továbbiakban várható, kellemetlenebb időjárásban is optimista lehet a Mercedes az Ausztrál Nagydíjon, de sejthető, hogy mindhárom éllovasnál maradtak még tartalékok.

A téli teszteken tapasztalt, váratlanul zord időjárás miatt az Ausztrál Nagydíj szabadedzései a szokásosnál is értékesebbek voltak a csapatok számára. Barcelonában még a második hét során sem voltak igazán reprezentatívak a körülmények, Melbourne-ben viszont a 30 fokos levegő és 44 fokos aszfalthőmérséklet láttán nem panaszkodhattak a csapatok.

A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Force India
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Brendon Hartley, Scuderia Toro Rosso
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sergio Pérez, Force India
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Kevin Magnussen, Haas F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Daniel Ricciardo, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Charles Leclerc, Alfa Romeo Sauber F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Stoffel Vandoorne, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Nico Hülkenberg, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Esteban Ocon, Force India
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Kevin Magnussen, Haas F1 Team, Sergio Pérez, Force India
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Carlos Sainz, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Kimi Räikkönen, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Szergej Szirotkin, Williams Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Pierre Gasly, Scuderia Toro Rosso
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Max Verstappen, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Alain Prost, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Maurizio Arrivabene, Scuderia Ferrari, Toto Wolff, Mercedes-AMG Petronas, Christian Horner, Red Bull Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Marcus Ericsson, Alfa Romeo Sauber F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Carlos Sainz, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Carlos Sainz, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Nico Hülkenberg, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Eric Boullier, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sheikh Mohammed bin Essa Al Khalifa, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Maurizio Arrivabene, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Renault Sport Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Lance Stroll, Williams Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Jock Clear, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Chase Carey, Formula One Group, Liberty Media
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Fernando Alonso, McLaren Racing, szikra
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, McLaren Racing kormány
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Mercedes-AMG Petronas, Melbourne logo
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, rajtgyakorlat
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Scuderia Toro Rosso, Pirelli
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Sebastian Vettel, Scuderia Ferrari
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Romain Grosjean, Haas F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Romain Grosjean, Haas F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Romain Grosjean, Haas F1 Team
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Fernando Alonso, McLaren Racing
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Valtteri Bottas, Mercedes-AMG Petronas
A Forma-1-es Ausztrál Nagydíj pénteki napja, Stoffel Vandoorne, McLaren Racing, sirály

Még akkor sem, ha az Albert Parkban kialakított pályán csak az F1 kedvéért rendeznek versenyt, így az első rutinfeladat minden évben az aszfaltcsík letakarítása, mielőtt a második szabadedzésen megkezdődnek az idén a szokásosnál is fontosabb versenyszimulációk. Bár az egykörös tempó terén az első és a második szabadedzésen is Lewis Hamilton volt a leggyorsabb,

ebből önmagában nem érdemes messzemenő következtetést levonni, hiszen tavaly is ez volt a helyzet, mégis Sebastian Vettel nyert a futamon.

A mezőnyben már a tesztelések eredményei alapján is a Mercedest tartják a favoritnak és valószínűleg ők is magabiztosak, mert a Sky Sports szerint a legtöbb csapattal ellentétben a teszt óta nem rukkoltak elő új fejlesztésekkel. Nem úgy a Force India, nekik a gumik kiismerésének szokásos folyamata mellett rengeteg új aerodinamikai alkatrésszel is meg kellett barátkozniuk.

A Ferrari tavaly is hasonló helyzetben kezdett, aztán győzelem lett belőle, idén viszont ez még nagyobb meglepetés lenne Forrás: DPPI/Florent Gooden

Az Auto Motor und Sport úgy tudja, Niki Lauda, a Mercedes-csapat ügyvezetői jogkör nélküli elnöke már az első szabadedzés után nyugodtan visszament a szállodájába, mert látta, hogy az Ezüstnyíl tempójával nincs semmi gond. A második tréningen már szorosabb volt az eredmény, de

úgy tűnik, a Mercedes hosszabb etapokon is magabiztos lehet.

A száraz pályán várható üzemanyagspórolás miatt (erre a későbbiekben még visszatérünk) a versenyszimulációk adatait is fenntartásokkal kell kezelni, de Hamilton szuperlágy gumikkal elért 1:28.0-s körátlaga igen meggyőző eredmény. A Ferrarinál Kimi Räikkönen 1:28.9-et tudott, ám a Pirelli szerint nincs lényeges tempókülönbség a szuperlágy és a lágy abroncsok között, ezért Sebastian Vettel 1:28.4-es, lágy gumis körátlagát is érdemes itt megemlíteni.

Valtteri Bottasnál a lágy körös átlag 1:28.2 lett, de a finn pilóta látványosan küszködött az autójával a második tréningen, így ő vagy Hamilton valószínűleg tudott volna még gyorsabban menni.

A Red Bull esetében kicsit megnehezíti a tisztánlátást, hogy Max Verstappen még a porosabb pályán futott első szabadedzésen használta a szuperlágy gumikat, ráadásul később alaposan átállították az autója futóművét is, így az 1:29.1-es körátlaga elmaradhat a valós tempójától. Lágy gumikkal egy etap során átlagosan csak 2 tizedet kapott Vetteltől, Hamiltontól viszont már négyet.

Verstappen önerőből egyelőre nem tudna a Mercedes elé kerülni Forrás: AFP/William West

Ultralágy gumikkal a Mercedesnél és a Red Bullnál lényegében olyan körátlagokat értek el, mint a szuperlágyakkal, így feltételezhetjük, hogy visszavettek az erőforrásaik teljesítményéből. Ennek a számlájára írható, hogy Vettel tempósabban autózott ezzel a gumival az ellenfeleknél, de Hamilton szuperlágy gumis etapját így is csak megközelíteni tudta. Az eddigi eredmények a tesztelés tapasztalatait erősítik meg, de nem szabad elfelejteni, hogy a pálya sokat változik még vasárnap estig.

Akár már holnap minden megváltozhat

A helyzetet alaposan megkavarhatja, hogy szombattól várhatóan jóval kevésbé lesz barátságos az időjárás a verseny helyszínén. Arról egyelőre ellentmondó információk érkeztek, hogy az időmérőn már száradni fog a pálya vagy éppen akkor érkezik meg az eső, de jó esély van arra, hogy a szombat délutáni helyosztót nedves aszfalton rendezik majd meg, és nem kizárt az esős verseny sem.

Az élmezőny körátlagai ultralágy gumival Forrás: Origo

Bár az eső mindig kockázatokat hordoz magában, sokan valószínűleg nem bánnák, ha megérkezne az égi áldás. Közöttük lehetnek azok, akik akár száraz, akár nedves időmérőn a vártnál hátrébb kerülnek a rajtrácson (például a megbüntetett Ricciardo) és a futamon hárul rájuk a felzárkózás híresen nehéz feladata. Max Verstappen csütörtökön odáig ment, hogy a Sky Sportsnak azt mondta, neki az is elég, ha az időmérőn jól szerepel, mivel a futamon úgysem lehet majd előzni.

Egykori F3-as ellenfele, Esteban Ocon hozzátette, a sikán utáni harmadik, idén bevezetett DRS-zóna kijelölése is jót tesz, mert egyébként „hihetetlenül nehéz” az előzés az Albert Parkban és szerinte „nagyjából 2 másodperces [tempókülönbségre] van szükség” a helycseréhez. Emlékeztetett, hogy tavaly mindössze ő és csapattársa akciózott a pályán, a többi előzés a boxtaktika révén valósult meg.

Ocon arra számít, hogy nehéz lesz előzni Forrás: AFP/William West

A 2 másodperces tempókülönbség viszont az eltérő gumikeverékek révén idén nem jön össze, mert a Pirelli becslése szerint Barcelonában a szuperlágy és a két szinttel keményebb lágy között csak körönként körülbelül 1 másodperc eltérés volt, Melbourne-ben az ultralágy és a szuperlágy között a Pirelli úgy véli, körönként 0,6 másodperc a differencia, a lágy és a szuperlágy között viszont elhanyagolható a különbség. Száraz futam esetén a gyártó mindhárom keveréket használhatónak tartja, de lágyból elég keveset rendeltek a csapatok.

Még egy érv az eső mellett

Az izgalmas futamért drukkolók tehát abban bízhatnak, hogy legalább az időmérőn váratlan események történnek, de az eső elsősorban a futamon segíthetne, mivel jó esély van arra, hogy az üzemanyag-fogyasztás is gondot okoz majd a mezőnynek. Melbourne-ben a Renault adatai szerint a pálya 66%-a során padlógázzal hajtanak a pilóták (a tavalyi átlag 62%), 2015-ben az 5303 méteres aszfaltcsíkon 843 méteres volt a leghosszabb ilyen szakasz, de a szabályváltozások óta gyorsabbak lettek az autók, így nőttek a kanyarsebességek is.

A Renault a határon lehet a fogyasztással, de a többiek is Forrás: AFP/William West

A glória és az ahhoz kapcsolódó merevítések miatt tovább híztak az autók, de a megnövekedett tömeg ellenére csak 5 kg-mal emelték meg a 100 km-es táv alatt elfogyasztható üzemanyag mennyiségét (105 kg-ra). A Motorsport.com tudósítói még a tesztelésen úgy hallották, több csapat szerint is több olyan verseny lesz idén, ahol nehezen érnek majd célba a szabályok által előírt üzemanyagmennyiséggel.

– utalt Räikkönen a spórolásra. – Ez a csapatoktól és mindenféle körülménytől is függ. Az persze nem mindig örömteli, hogy betehetnénk elég nagy tankot az autóba ahhoz, hogy teljes gázzal hajthassunk, de hát a szabályok egy ideje már ilyenek. [A spórolás] is a játék része, de van, ahol ez fájdalmasabb, mint máshol.”

A Honda motort használó Toro Rosso versenyzője, Pierre Gasly úgy vélte, a fogyasztás szempontjából „kemény” próbatétel lesz az egész mezőny számára, de azt nem tudta, hogy vajon a japán gyártó helyzete milyen a többiekhez képest. A Red Bull hátországát képviselő Helmut Marko és Franz Tost is kételkedik abban, hogy a 105 kg-os limit elegendő lesz az „erőpályákon”, ahol az átlagosnál nagyobb a fogyasztás.

Pénteken derült volt az ég, de vajon jön a villámcsapás? Forrás: AFP/Paul Crock

Christian Horner viszont úgy véli, a Mercedes motor e téren is előnyben van, szerinte az ellenfeleik azt is megtehetik, hogy bizonyos helyszíneken ne használják ki a limitet. Horner 10 kg megspórolásával körönként átlagosan 0,35 másodperces előnyt feltételez a Mercedesnél, a Renault szerint Melbourne-ben ez 0,39 másodpercet jelent. Ebben a helyzetben

valószínűleg sok csapat megkönnyebbülne, ha az eső miatt nem kellene csúcsra járatni az egyébként is átlagosan hét versenyhétvégére kalibrált erőforrásokat,

de akár már a Melbourne-ben viszonylag gyakori, 59%-os valószínűséggel bekövetkező Safety Car-fázisok is segíthetnek a mezőnynek, hogy biztosan eljussanak a kockás zászlóig. A Renault úgy számol, hogy körönként 1,81 kg üzemanyagot kell felhasználniuk, ez csak alig több az idei szezonra kalkulált 1,78 kg-os értéknél, de 58 versenykörre felszorozva rögtön

104,98 kg-nyi üzemanyagot kapunk.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy pénteken a Mercedes tűnt a leggyorsabbnak és a hűvösebb időjárással (főleg az esővel) könnyebben elkerülik a teszten jelentkező hólyagosodást, egyre több érvet látunk amellett, hogy bármilyen idő is lesz, az Ezüstnyilakat nehéz lesz Melbourne-ben legyőzni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!