Mercedes-fölénnyel kezdődött a F1 új szezonja
2018. március 23. 01:58
Az új „aerodinamikus" frizurával Melbourne-be érkezett Sebastian Vettel hajtott ki elsőként a pályára, így stílusosan a Ferrari német bajnokaspiránsa nyitotta meg az F1 2018-as szezonját. A többiek is csakhamar követték a példáját, ám az installációs körök után mindenki visszatért a garázsába, és további 20 percet kellett várni az első igazi tempós körökre.
Az első értékelhető fordulót a Williams újonca, Szergej Szirotkin mutatta be, aki 1:32,057-en állította meg a stoppert az edzés korai szakaszában még poros, csúszós pályán. Ahogy várható volt, az orosz „királysága" nem tartott sokáig – elsőbb Valtteri Bottas (Mercedes), majd Kimi Räikkönen (Ferrari), utánuk pedig Max Verstappen tolta magasabbra a mércét, a Red Bull hollandjának 1:24,959-es köre már reális fokmérőnek számított.
A szabadedzés első félórájának vége felé Lewis Hamilton is letette a névjegyét, a világbajnok előbb néhány ezreddel szárnyalta túl Verstappen eredményét, majd 1:24,531-re javította a legjobb köridőt. Ekkor már csak hárman, Kevin Magnussen (Haas), valamint a két McLaren-pilóta, Vandoorne és Alonso nem rendelkezett mért körrel.
Vandoorne legalább feliratkozott az eredménylistára a lassan éledő McLaren-Renault-val, miközben
a kétszeres világbajnok spanyolt kipufogóhiba kényszerítette idegőrlő várakozásra
a garázsban. Alonso csak 23 perccel a tréning leintése előtt tudott kihajtani a pályára (a szuperlágy gumikon), akkor viszont hosszú etapba kezdett, mely során folyamatosan faragta a köridőit, végül a 8. pozícióban zárt.
Az edzés közepén Valtteri Bottas új garnitúra ultralágy gumikat rakatott fel, és 46 ezredre meg tudta közelíteni Hamiltont,
a világbajnok azonban ellentmondást nem tűrően reagált: újabb fél másodpercet faragott a viszonyítási időn (1:24,026), ami az első edzés legjobb köre maradt.
"Az első edzés pontosan úgy alakult, ahogy vártuk - mondta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke.
A Ferrarit még nem láttuk azokon a gumikon, amelyeket mi használtunk [az ultralágyakon], ezért ez még nem a valós erőssorend,
de ez egy biztató start volt számunkra."
Max Verstappen jelentette a legnagyob veszélyt az Ezüstnyilakra, a Red Bull hollandja remekül kezdte a hétvégét. Verstappen a szuperlágy abroncsokon folyamatosan javult, végül 7 tizedmásodpercre tudta megközelíteni Hamilton idejét.
A Ferrari pilótái is mindent megtettek, hogy előrébb jussanak, de Vettel hibázott a legjobban induló körében a 13-as kanyarban, így végül a veterán Kimi Räikkönen végzett előrébb, a 4. helyen. Ricciardo hatodiknak hozta be a másik Red Bullt, megelőzve a Haas F1 potenciálját egy remek 7. idővel igazoló Romain Grosjeant, valamint az utolsó 20 percben folyamatosan gyorsuló Alonso McLarenjét. A top 10-be Carlos Sainz (Renault) és Stoffel Vandoorne fért még bele.
Nem annyira a 11. idejéről, mint inkább egy kellemetlen közjátékról marad emlékezetes az idény első szabadedzése Pierre Gasly számára. A Toro Rosso ifjú franciája túl gyorsan hajtott a boxutcában, emiatt a faenzai gárda 600 eurós büntetést kapott az FIA szigorú ellenőreitől.
Az Ausztrál Nagydíj második szabadedzését 6 órától közvetítjük élőben itt, a GPHíreken.
# | versenyző | autó | köridő | kör |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes AMG W09 | 1:24.026 | 27 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes AMG W09 | 1:24.577 | 29 |
3. | Max Verstappen | Red Bull RB14 | 1:24.771 | 26 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari SF71-H | 1:24.875 | 23 |
5. | Sebastian Vettel | Ferrari SF71-H | 1:24.995 | 22 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull RB14 | 1:25.063 | 25 |
7. | Romain Grosjean | Haas VF-18 | 1:25.730 | 24 |
8. | Fernando Alonso | McLaren MCL33 | 1:25.896 | 16 |
9. | Carlos Sainz | Renault R.S.18 | 1:25.922 | 23 |
10. | Stoffel Vandoorne | McLaren MCL33 | 1:26.482 | 15 |
11. | Pierre Gasly | Toro Rosso STR13 | 1:26,494 | 25 |
12. | Szergej Szirotkin | Williams FW41 | 1:26,536 | 25 |
13. | Nico Hülkenberg | Renault R.S.18 | 1:26,583 | 25 |
14. | Esteban Ocon | Force India VJM11 | 1:26,605 | 30 |
15. | Lance Stroll | Williams FW41 | 1:26,636 | 30 |
16. | Sergio Pérez | Force India VJM11 | 1:26,767 | 26 |
17. | Kevin Magnussen | Haas VF-18 | 1:27,035 | 13 |
18. | Brendon Hartley | Toro Rosso STR13 | 1:27,745 | 16 |
19. | Marcus Ericsson | Sauber C37 | 1:27,964 | 28 |
20. | Charles Leclerc | Sauber C37 | 1:28,853 | 28 |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat e korai órán, az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésének alkalmából! Nemsokára indul az első, 90 perces tréning, addig ajánljuk szezon- és futamelőzetesünket!
Ki kell használni a lehetőséget, hiszen a tesztelésen hideg és zord volt az időjárás, ráadásul az időmérőn és a futamon most is eshet az eső.
Összeállítottunk egy képgalériát az idei mezőny tagjairól készült portrékból, a képaláírásokban megjelenítettük a közvetítésben is használt rövidítéseket.
---- separator ----gallery-content-type:5727974d-597e-4278-a81c-d52c11cf211d---- separator ----A YouTube-ról lejátszva kissé erőltetettnek tűnt Brian Tyler új F1-es főcímzenéje, de kommentárral a háttérben egyelőre hangulatosnak tűnik. Bemutatkoztak a közvetítés új feliratai is.
Sebastian Vettel az első a pályán, a Ferraritól a teszteken már megszokott füstöléssel indult útnak. Lágy gumik vannak az autóján, mögötte Grosjean, Ericsson és Alonso is kihajtott az aszfaltra.
A Ferrari egyik szerelőjének kellett közbelépni és kissé visszatolni a finn pilótát, mert nem szedte eléggé alá a kormányt. Ricciardo rajtgyakorlattal kezdene, de akkora a forgalom a boxutcában, hogy várnia kell.
Bottas és az egyik Renault is rajtgyakorlatot végez, miközben továbbra is nagy a forgalom a pályán és a boxutcában is. Mért kör még nincs és úgy tűnik, a pálya is nagyon poros még.
Jelentős aerodinamikai újdonságokkal érkeztek az Ausztrál Nagydíjra, ezek egy részét ellenőrzik most Ocon autóján a bal hátsó kerék mögé szerelt szenzorokkal. Érdekesség, hogy a Sky Sports szerint a Mercedes viszont nem hozott újításokat Melbourne-be.
A gumik szempontjából minden eddiginél nagyobb lett a pilóták választási szabadsága, a Pirelli ugyanis a korábbi öttel szemben immár hét száraz pályás (slick) gumikeveréket kínál a csapatoknak.
A két újdonság a hiperlágy, illetve az extrakemény keverék lesz. A tapadós hiperlágy első éles bevetésére még várnunk kell a májusi Monacói Nagydíjig, az extrakemény abroncsot pedig a tervek szerint egyáltalán nem fogják versenyhétvégén használni, csak tesztelésen.
Melbourne-be a lágy (sárga), a szuperlágy (piros) és az ultralágy (lila oldalfalú) gumikat szállították az olaszok, ám utóbbit aligha fogják összekoszolni a csapatok az első szabadedzésen.
Igaz, egyelőre csak installációs körök állnak a pilóták nevei mellett. A levegő 29 fokos és az aszfalt is folyamatosan melegszik Melbourne-ben.
Amíg az autók a garázsban állnak, nézzük meg, milyen eseményekkel készültek az Ausztrál Nagydíjra az egyes pilóták, csapatok! A helyi jellegzeteségnek számító koalák és kenguruk simogatása elmaradhatatlan Melbourne-ben.
... a Force India pilótái, akik az Ausztrál Open helyszínén, a Rod Laver Arénában kergették a sárgászöld teniszlabdát - napszemüvegben.
A Williams újonca, Szergej Szirotkin közben kihajtott a pályára. Az orosz pilóta egyelőre ismerkedik a számára új aszfaltcsíkkal, az ultralágy gumikon.
Sokak kedvence, Kimi Räikkönen is készülődik a Ferrarinál. A finn, aki talán az utolsó versenyidényét kezdi meg a Forma-1-ben, ezen a pályán mutatkozott be 2001-ben a Sauberrel. Emlékezetes történet, hogy a futam rajtja előtt elvonult a motorhome-ba, egy félórácskát aludni.
Előbb Szirotkin iratkozott fel az eredménylistára egy 1:32.057-es körrel, majd csapattársa, Lance Stroll követte 1:29.403 perccel.
A Red Bull ausztrál pilótája 1:27.608 perc alatt ér körbe, ezzel átveszi a vezetést. Nagyon korán van még, több mint egy óra van hátra az első szabadedzésből.
Valtteri Bottas ugrik az élre, majd Daniel Ricciardo veszi át tőle a stafétát 1:26,299 perccel. De Lewis Hamilton is hamarosan körbeér...
Ricciardo próbálkozásai után Max Verstappen is beköszönt, a holland 1:26,007-re faragja a legjobb köridőt. De mire ezt leírjuk, már Lewis Hamilton vezet 1:25,694-gyel.
A Red Bull holland reménysége elsőként tud lemenni 1 perc 25 mp alá, 1:24,959-es körével átveszi a vezetést. Már 17 versenyzőnek van mért ideje Melbourne-ben, csak a két McLaren (Alonso, Vandoorne) és Kevin Magnussen adós még eredménnyel.
Az 1. szabadedzés állása 35 percnyi óvatos körözés után
1. Verstappen (Red Bull), 2. Ricciardo (Red Bull), 3. Hamilton (Mercedes), 4. Räikkönen (Ferrari), 5. Vettel (Ferrari), 6. Bottas (Mercedes), 7. Stroll (Williams), 8. Ocon (Force India), 9. Sainz (Renault). 10. Pérez (Force India).
A Mercedes és a Red Bull pilótái már az első félórában felrakták az ultralágy gumikat (a hétvége leglágyabb keverékét), míg a Ferrarisok egyelőre csak a légy gumin voltak kint. Räikkönen jelenleg a 4., Vettel az 5. helyen áll.
Kevin Magnussen és a Haas F1 is feliratkozik az eredménylistára egy 1:29.345-ös körrel (14. hely), így már csak a McLaren pilótáinak nincs mért köre. Stoffel Vandoorne megtett egy újabb bemelegítő kört, de a végén visszatért a boxba, míg Fernando Alonso továbbra is kivár.
Remek a Red Bull útfekvése, az RB14 "pontosan azt csinálja, amit Verstappen és Ricciardo szeretne" - számol be az Autosport pályaszéli riportere. Különösen látványos ez a pálya 9-es és 10-es kanyarja közötti dinamikus részén. A holland jelenleg a 2., az ausztrál a 3. helyen áll a vezető Hamilton (1:24,531) mögött.
Miközben mindenki visszavonult a garázsok mélyére, hogy az első puhatolózó körök után a mérnökök elvégezhessék a szükséges utánállításokat az autókon, tegyenek meg velünk egy (gyorsított) kört az Albert parki pályán, a Forma-1 hivatalos Twitter-csatornája segítségével!
Íme a sorrend, a felhasznált gumik és a köridők a 90 perces első szabadedzés 40. perce után.
A melbourne-i boxutcában kószáló több F1-es újságíró is kiszúrta, hogy a McLaren eltakarta Fernando Alonso pilótafülkéjét. Nem elég, hogy a pilóták nehezen látnak ki a fülkéből a glória miatt, mi se láthassuk őket?
Sebastian Vettel új frizurával érkezett Melbourne-be, amivel sokkolta a rajongóit. A négyszeres világbajnok kétoldalt teljesen kopaszra nyíratta a haját, csak a feje tetején hagyott meg némi fejszőrzetet. A technikai elemzők egy része szerint ezzel "jelentősen javult" Vettel légellenállása.
Hosszú, legalább 7-8 perces szünet után Valtteri Bottas töri meg a motorcsendet az Albert Parkban. A Mercedes finnjét Charles Leclerc követi az Alfa Romeo Sauberral, valamint Carlos Sainz a Renault-val.
Úgy tűnik, nem ért véget a McLaren kálváriája. A brit tévés újságírónak, Will Buxtonnak a McLaren megerősítette, hogy Fernando Alonso MCL33-asának kipufogó-problémája van. Valószínűleg a wokingiak által (is) követett extrém szűk tervezési mód miatt melegszenek túl a McLaren hátsó fertályában található műanyag és fém elemek.
A Renault spanyol tehetsége a 7. helyre lopakodik előre, körideje 1,679 mp-cel marad el Hamilton legjobb idejétől (1:24,531). Sainz előtt jelenleg Vettel Ferrarija tanyázik, mintegy 3 tizeddel jobb körrel.
Az új idény előtt mindenki azt találgatta, vajon a Ferrari, vagy a Red Bull lesz-e közelebb a Mercedeshez? Egyelőre úgy tűnik, hogy a bikások - Verstappen a 3., Ricciardo a 4. helyen áll, 0,624 illetve 0,916 másodpercel lemaradással. Igaz, ők már használták az ultralágy Pirelliket, míg a Ferrari pilótái (Räikkönen 5., Vettel 6.) még nem. Még 27 perc van hátra a tréningből.
A Toro Rosso STR13-Honda gyorsasága és megbízhatósága okozta az előszezoni tesztek talán legnagyobb meglepetését. Különösen Pierre Gasly villogott Barcelonában, és a 2016-es Forma-2-es bajnok egyelőre Melbourne-ben sem okoz csalódást, a francia a 9. helyen áll, hátránya 2,347 másodperc Hamiltonhoz képest.
Megérkezett a mai első frissítés a pénteki galériánkba!
---- separator ----gallery-content-type:cfc4c7dd-8352-4375-ba9e-cae40263cceb---- separator ----Éppen 23 perccel a szabadedzés vége előtt beindult a Renault V8-as turbó-hibrid Fernando Alonso McLarenjében, a spanyol kidönget a pályára. A McLaren egyelőre az utolsó két helyen tanyázik, Vandoorne egyetlen értékelhető köre több mint 5 másodperccel lassabb, mint Hamilton legjobb ideje.
...de ebből nem valószínű, hogy top 10-es eredmény lesz. A McLaren ugyanis a szuperlágy - a három keverék közül a középső - abroncsokon küldte a pályára a spanyolt, akinek első mért köre (1:26,638) csak a 14. helyre elegendő.
...a legjobb körén, ami egyúttal a szabadedzés eddigi leggyorsabb fordulója is: 1:24,026 áll a négyszeres világbajnok neve mellett.
"Kirándult" egy kicsit Romain Grosjean a pálya mellett, le is tört néhány kiegészítő elem az autóról - a melbourne-i aszfaltcsík hírhedt a durva rázóköveiről. A Haas F1 francia pilkótája vissza tud térni a pályára, sőt jelenleg ő a legjobb a három topcsapat (Mercedes, Red Bull, Ferrari) pilótái mögött: a 7. helyen áll 1,7 másodperccel lemaradva.
Már látjuk, miért rögtön a szuperlágy gumikon kezdett a McLaren. Fernando Alonso egy 18-20 körös, rendes versenyetapot fut, közepes benzinmennyiséggel. A spanyol egyre jobban ráérez a pályára és az MCL33-ra, már a 8. legjobb időt birtokolja, egytizeddel áll Romain Grosjean (Haas F1) ideje mögött.
Boxutcai sebességtúllépésért Pierre Gaslynak (illetve a Toro Rossónak) kell 600 eurót befizetni az FIA kasszájába. Az bizony nem kevés! Tipikus kezdőhiba, mondhatnánk.
Úgy tűnik, a Ferrari fényképezőgép- és mobiltelefon-fóbiája cseppet sem javult, az olaszok emberi sorfallal igyekeznek védeni a szupertechnikát a kíváncsi kamerák elől. Vajon mit takargatnak? A hétvége további részében igykezni fogunk kideríteni.
Látványos, nagy broadside-ot fogott meg Lewis Hamilton, aki továbbra is vezeti az idény első tréningjét (1:24,026). Mögötte a csapattársa, Bottas áll 0,551 mp hátránnyal, majd Verstappen (Red Bull), a hajrában rákapcsolt Räikkönen (Ferrari) és Vettel (Ferrari) következik. Daniel Ricciardo visszacsúszott a 6. helyre.
Noha a Mclaren autói töltötték a legkevesebb (nettó) időt a pályán, a végére szépítettek az eredményükön. Fernando Alonso a 8., Stoffel Vandoorne a 10. helyre jött előre. Az MCL33 tehát valóban gyorsnak tűnik, csak azok a fránya megbízhatósági problémák ne lennének...
Az Ausztrál Nagydíj 1. szabadedzésének végeredménye:
1. Hamilton (Mercedes) 1:24.026
2. Bottas (Mercedes) 1:24.577
3. Verstappen (Red Bull) 1:24.771
4. Räikkönen (Ferrari) 1:24.875
5. Vettel (Ferrari) 1:24.995
6. Ricciardo (Red Bull) 1:25.063
7. Grosjean (Haas F1) 1:25.730
8. Alonso (McLaren) 1:25.896
9. Sainz (Renault) 1:25.922
10. Vandoorne (McLaren) 1:26.482
11. Gasly (Toro Rosso) 1:26,494
12. Szirotkin (Williams) 1:26,536
Rajtgyakorlással ér véget az idény első szabadedzése, amit Melbourne-ben először engedélyezett az FIA. Erre azért van szükség, mert az idéntől kötelező glória a versenyzők szerint akadályozza a lámpasorra való rálátást a pilótafülkéből.
A Mercedes enyhe fölényével kezdődött az új F1-es szezon, Hamilton és Bottas zárt az első két helyen az első edzésen Melbourne-ben. Az előzetes jóslatoknak megfelelően a Ferrarik és a Red Bullok nagyon közel vannak egymáshoz, Verstappen, Räikkönen, Vettel és Ricciardo osztozott a 3.-6. helyeken.
Kellemes meglepetés a Haas remek tempója (Grosjean a 7. időt autózta péntek délelőtt), a francia mögé a boxban töltött hosszú kényszerpihenője után, egy huszáros hajrával Fernando Alonso (McLaren) zárkózott fel.
Ezzel véget ért a tréning élő közvetítése - nagyon köszönjük a figyelmüket!
Hamarosan jelentkezünk az első szabadedzés tudósításával a GPHíreken.