A Formula One Management (FOM) és a Liberty Media vezetői az F1-es csapatvezetőkkel megkonzultálták, majd nyilvánosságra hozták azokat az irányelveket, amelyeket a Forma-1 2021-től követni kíván. Az új szabályok talán legfontosabb eleme a 150 millió dolláros (éves) költségplafon, a keretösszeg, amit egyik csapat sem léphet át.
A költségplafon a Mercedest, a Ferrarit és – valamivel kisebb mértékben – a Red Bullt érinti a legérzékenyebben.
Ezek csapatok jelenleg a célösszeg dupláját, tripláját költik éves szinten a két versenyautó fejlesztésére, a szélcsatorna üzemeltetésére, a legjobb versenyzők és mérnökök fizetésére.
A Ferrari hivatalosan nem kommentálta a pénteki bejelentést, az viszont kiszivárgott, hogy
az olaszok – a sok évtizedes tradíciójukra való tekintettel – továbbra is hozzájutnak majd az éves „hűségbónuszhoz". Ennek összege azonban várhatóan az eddigi 70 millió dollár felére csökken.
A Sky Sports riporterei Bahreinben a tervezett költségplafonról kérdezték Toto Wolffot, a Mercedes főnökét. „Ezt a számot [150 millió dollár]
óvatosan kezeljük, hiszen nem tartozik bele a marketing, a pilóták fizetése és az [euró-dollár] árfolyam[eltérés] sem. Ennyi túl kevés egy topcsapat számára.
De meg kell vizsgálnunk a részleteket, együtt kell dolgoznunk a Libertyvel és kompromisszumot kötni, hiszen mindannyian ugyanabban a gazdasági valóságban élünk. Sok idő van még 2021-ig, hogy döntést hozzunk" – szögezte le Wolff.
A kis- és közepes csapatok – vagyis a mezőny 70 százaléka – viszont egyöntetűen üdvözölték a FOM és a Liberty terveit. Claire Williams szinte ujjongott:
Amikor visszatértem [a megbeszélésről], legszívesebben pezsgőt bontottam volna. Ha a Liberty és a FOM nem változtatott volna a szabályokon, meglehetősen szürke jövő várt volna a Williamsre."
„Ez persze nem jelenti azt, hogy áttörést értünk volna el, szó sincs róla. De minden, amit a bevételek újragondolt elosztása és a költségplafon kapcsán szóba került, megegyezik azzal, amit mi szeretnénk látni 2021 után" – tette hozzá a Williams csapatvezetője.
A Force India csapatvezető-helyettese, Bob Fernley arra hívta fel a figyelmet, hogy az új direktívák főként a gazdag csapatokat hozzák hátrányos helyzetbe. „A [Force India] szempontjából bátorító az új irányvonal, amit [az F1 vezetése] követni kíván, mindenben támogatjuk. De szem előtt kell tartanunk, hogy
a tehetősebb csapatoknak kell a legnagyobb változtatásokat végrehajtani, amiben segítenünk kell őket, mert nincsenek könnyű helyzetben
– szögezte le Fernley. – Mindent egybevéve, ha az irányelvek egy egészségesebb jövő [a kevésbé tehetős csapatoknak kedvezőbb költségmegosztás] felé mutatnak, az mindenki számára jó hír. A Liberty és az FIA pontosan ezt próbálja elérni."
Fernley kiemelte Ross Brawn szerepét, aki értő kézzel nyúlt az F1 legégetőbb problémáihoz. „Ross és a csapata pontosan érti, hogy mi forog kockán, eddig remek munkát végeztek. Ugyanez vonatkozik a [Liberty] pénzügyi stáb(já)ra is, akik szintén értik a dolgukat."
A Sauber csapatvezetője közben már azon morfondírozik, hogyan vészeljék át az új szabályok bevezetéséig hátralévő éveket. „Ki kell találnunk, hogyan menedzseljük a következő két-három szezont.
Nem lesz könnyű, mert a Forma-1 üzleti [modellje] nem fenntartható, de legalább látjuk a fényt az alagút végén"
– véli Frédéric Vasseur. „A Forma-1 nem létezhet a nagy csapatok nélkül, viszont két csapattal sem a rajtrácson. Eljött az a pont, amikor közös nevezőre kell jutnunk, hiszen egy csónakban evezünk" – tette hozzá a francia szakember.
Az új szabályok fontos eleme, hogy az eddigi, csak a konstruktőröket támogató rendszerrel szemben
2021-től az F1-be való belépést tervező motorgyártókat is segíteni szeretnék anyagilag.
Az Aston Martin jelenleg a Red Bull kiemelt partnereként szerepel a bajnokságban, de a brit márka vezérigazgatója már többször elmondta: nyitottak arra, hogy önálló motorgyártóként is színre lépjenek. Hasonló terveket szövöget a Porsche is, amely tavaly szállt ki a WEC megbízhatósági sorozatból, ezért szinte napra kész hibrid rendszerrel rendelkezik.
„Nagyon elégedettek vagyunk a Forma-1 jövőjére vonatkozó friss hírekkel.
Az új direktívák egybevágnak több dologgal, amelyek az Aston Martin motorgyártóként történő [F1-es] beszállásának feltételéül szabtunk.
A helyes irányba mutató pozitív lépésnek tartjuk [a pénteki döntést]" – jelentette ki Andy Palmer, az Aston Martin elnök-vezérigazgatója.