A Forma-1-es csapatoknak a Spanyol Nagydíj minden évben olyan, mint a hölgyeknek egy esküvő: vadonatúj kosztümmel készülnek, annyi fejlesztést időzítenek a barcelonai pályára, hogy szinte teljesen új autóval jelennek meg az idény elejéhez képest.
A Haas speciel a kivételek közé tartozik, ők úgy döntöttek, inkább csiszolgatják még egy kicsit az új nagy csomagot a gyárban, illetve azt sem akarják megkockáztatni, hogy a tartalék elemek hiánya miatt esetleg bajba kerüljenek. A többi csapat viszont, beleértve a mezőny krémjét is, alaposan átépítette az autóját, a leglátványosabban egyértelműen a Ferrari, amely új helyet talált a visszapillantó tükröknek.
Az egyik legfontosabb, mindegyik autót érintő változás szabad szemmel észrevehetetlen: a Pirelli 0,4 milliméterrel karcsúbbá tette a gumik futófelületét. "Azért, hogy elkerüljük a túlmelegedésüket és a hólyagosodást – magyarázta Mario Isola, a gyártó sportigazgatója.
Úgy láttuk, ez idáig sikerült úgy, hogy nem csökkent a gumik élettartama, és a kopásuknak sem ártott."
Minderre azért volt szükség, mert a tavalyi verseny óta újraaszfaltozták a barcelonai pályát, és a sima felület a téli teszteken az Isola által említett problémákat indukálta az akkori vastagabb abroncsokban.
A Spanyol Nagydíj mellett a Francián és a Briten lesznek karcsúbbak a gumik a szokásosnál, de úgy tűnik, bármilyen kis eltérésről van szó, az igenis sokat számít. "A gumik eléggé megváltoztak. Nem gondolom, hogy jobbak lettek" – jelentette ki Sebastian Vettel, aki szerint a Ferrari fejlesztései sem módosítottak annyit az autója viselkedésén, mint ez. A Mercedes mérnöke, Andy Shovlin megemlítette, hogy az edzéseken "éppen ezért az átlagosnál több időt fordítottunk arra, hogy megértsük a három keveréket."
Lehet, hogy pénteken a szél mellett a Pirelli változtatásának is szerepe volt a sok vezetői hibában.
Az időmérő szimulációkon az élboly is esett-kelt, a tabella első két helyén Lewis Hamilton és Daniel Ricciardo a lágy gumis idejével végzett, mert a szuperlágy keveréken megcsúsztak, de ugyanez történt Valtteri Bottasszal, Max Verstappennel és Kimi Räikkönennel is, akik az újabb kísérletüknél már nem sokat tudtak gyorsulni a meggyötört gumikon.
A hosszú etapokból az alábbi tanulságokat lehet levonni:
Ez örömteli, hiszen a pénteki eredmények alapján szoros maradhat a küzdelem a három élcsapat között.
Hamilton ugyanakkor attól tart, a Ferrari nem mutatta meg a valós erejét. "Nem teljesen tiszta, milyen volt a tempójuk ma. Valószínűleg rejtőzködtek, holnap fogják megmutatni, mire képesek" – állította.
Egy adott kanyarban sosem fújt kétszer ugyanúgy."
Ami annyiból jó megérzés lehetett volna, hogy a többi autón sem muzsikált jól a hétvége legpuhább abroncsa.
"Nem igazán tudtuk munkára fogni őket, és szerintem mások sem. Úgy néz ki, ezt lesz a legnehezebb kiismerni" – közölte Ricciardo. Ennek fényében nem lenne meglepő, ha az élmenők az időmérőn ismét a keményebb, azaz a lágy gumin próbálnának továbbjutni a Q2-ből. Ezen a típuson kevesebb mért kört tettek meg a csapatok (a Sergio Pérez félreállt Force Indiája miatt elrendelt VSC-fázis következményeként), de Hamilton 1:21.5 fölötti időkkel azon is lassabbnak bizonyult Vettelnél és a Red Bulloknál. (Bottas a közepes keveréket vizsgálta a kerékcsere után.)