A Kanadai Nagydíj helyszínét nem a lélegzetelállító kanyarok vagy a festői környezet jellemzi, a verseny cserébe igen gyakran kínál körömrágós izgalmat és szinte követhetetlen káoszt. A vonalvezetési lehetőséget erősen beszűkítettek az adottságok, hiszen a pálya a Szent Lőrinc-folyó egyik mesterséges montreali szigetén fekszik, melyet egy régi világkiállításra építettek, és ahol az aszfaltcsík egyeneseit többnyire egyhangú sikánokkal kötötték össze.
Mégis, ezek a látszólag alapfokú kanyarok sokszor alattomos csapdákká válnak. A legismertebb egyértelműen az 1999-ben szedett négy áldozatáról a Bajnokok Fala néven elhíresült utolsó lassító, de a célegyenes végi, a 3/4-es és a 8/9-es kanyarkombináció szintén cseles a hepehupás féktáv miatt is.
A sok autótörést az okozza, hogy a szigeten nem nagyon van mód tágas bukótereket kialakítani
– ez csak a célegyenes végén nyújt védőhálót –, a pálya szélén egyből a szalagkorlát fogadja a hibázó pilótákat.
Apropó fékek: azoknak Montreal jelenti a legkeményebb erőpróbát a szezonban.
A tárcsáknak és a betéteknek rendre alacsony tempóra (mindegyik féktávnál 160 km/ó alá) kell megfognia az autókat, ráadásul a rövid egyenesek miatt nincs idejük pihenni és visszahűlni. A leglassabb kanyar a 10-es számú hajtű, de a legkeményebb féktáv az utolsó sikánnál található, ahol a Brembo adatai szerint 330 km/ó-ról alig 50 méteren csökken a sebesség 150 környékére.
A Kanadai Nagydíj legfontosabb statisztikái | |
Helyszínek | Mosport (1967, 1969, 1971-1974, 1976-1977), Mont-Tremblant (1968, 1970), Montreal (1978-, kivéve 1987 és 2009) |
Legtöbb győzelem (pilóta/csapat) | Michael Schumacher (7) / McLaren (13) |
Legtöbb pole-pozíció (pilóta/csapat) | Lewis Hamilton és Michael Schumacher (6-6) / McLaren (11) |
Az előző öt futam győztesei | 2017: Lewis Hamilton, 2016: Lewis Hamilton, 2015: Lewis Hamilton, 2014: Daniel Ricciardo, 2013: Sebastian Vettel |
Futamgyőztesek a mezőnyből | Hamilton (6), Alonso, Räikkönen, Ricciardo, Vettel (1-1) |
A pálya Lewis Hamilton felségterületének számít, karrierje során eddig hatszor nyert rajta, többször, mint bárhol máshol; a fogadóirodák mégsem tartják kiemelt favoritnak, sok helyen alig fizetnének több pénzt az ő győzelmére, mint Sebastian Vettelére. Ennek hátterében az állhat, hogy nem tudni...
A rózsaszín jelölésű abroncs Monacóban debütált, és az Ezüstnyilakon bizony nem üzemelt jól. Valtteri Bottas szerint „más csapatok jobban működtették a hosszú etapokon”, ami az elmúlt időszak mintázata alapján nem meglepő, a puhább keverékekkel többször meggyűlt a bajuk (lásd az idei Bahreini vagy a tavalyi Szingapúri és Monacói Nagydíjat). De nemcsak a hosszú etapokon, hanem egy mért körön is szenvedtek, az időmérőn a kör végére megfőzték a hátsó abroncsokat.
Andy Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke szerint elindultak a hiperlágy gumis probléma kikúrálása felé. „Mostanra van néhány elég jó ötletünk arra, hogy mi siklott félre Monacóban. Azon fogunk dolgozni, hogy teljesen megértsük a problémát, mert Montrealra megoldást kell találnunk – mondta.
Ugyanazokat a gumikat kapjuk, így ugyanazokkal a problémákkal is szembesülhetünk. Biztosra kell mennünk, hogy ne legyünk védtelenek,
mert ha Montrealban tempót veszítesz a kopás miatt, a többiek könnyedén megelőznek.”
Ez ugyanis a DRS-sel megtámogatva viszonylag könnyen megoldható a két hosszú egyenesben, esetleg a pálya más pontjain is. Főleg akkor, ha valaki hadilábon áll a gumikkal, a hátsók elfogyasztásával ugyanis nehéz helyzetbe lehet kerülni a kigyorsításoknál. A Pirelli a maximális értéket adta a terhelési skáláján az itteni kigyorsítások keménységére.
Az Ausztrál Nagydíjat követően kivételesen ismét három DRS-zóna lesz.
Nem meglepő, hogy a hiperlágy gumiból a Mercedes rendelte a legkevesebbet a pilótáinak a hétvégére, 5-5 szettet. A Ferrarikra és a Red Bullokra 8-8-at lehet majd felrakni belőlük, de a többi autóra is legalább 7-et. Hamiltonéknak cserébe az egy fokkal keményebb ultralágyból lesz mindenkinél több, 5 garnitúrája, ebből a Ferrarikra és a Red Bullokra fejenként 3 jut. Érdekesség, hogy a piros jelzésű szuperlágy típusból is legalább 2-t rendeltek mindegyik autóhoz, vagyis lehet stratégiai változatosságra számítani. Titkon reménykedhetünk, hogy végre nem az egy, hanem a két kerékcserés taktikák lesznek túlsúlyban.
Hamilton a Daniel Ricciardo győzelmével záruló Monacói Nagydíj után arról beszélt, hogy szerinte a Red Bullok a Kanadai Nagydíjon megint jók lesznek a szűk kanyarokban. „Övék a legrövidebb autó, a miénknél biztos rövidebb. Nagyon jó a leszorítóerejük a lassú kanyarokban” – fogalmazott.
A Renault ráadásul átdolgozott,
a hírek szerint a korábbinál akár 30 lóerővel izmosabb motort készül harcba állítani, ám kérdés, már most odaadják-e a Red Bullnak.
A tanakodás oka az, hogy ügyfeleik kerete eltérő fázisokba csúszott az erőforrások életciklusát tekintve, és nem mindenkinél célravezető új egységeket beszerelni ezen a hétvégén. „Ezt meg kell vizsgálnunk. Mindig együttműködünk a csapatokkal, és a szezon egészére nézve legjobb megoldást próbáljuk szem előtt tartani” – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault sportprogramjának irányítója.
Ricciardo motorfrissítés helyett pofont kapott a hét elején, amikor kiderült, hogy az idei harmadik MGU-K használata miatt biztosan rajtbüntetés vár rá, és könnyen elképzelhető, hogy más részegységekből is túllépi az engedélyezett éves keretét, mivel Monacóban az akkumulátora és a vezérlőelektronikája is megsérülhetett.
Így Max Verstappenre hárul a feladat, hogy az élbolyban tartsa a Red Bullt. Az RB14 kíméli a gumikat, ami egyrészt üdvözítő, másrészt viszont hátrányos is tud lenni: Bakuban pont emiatt volt lassú az autó, mert a hűvös időben és a kisebb leszorítóerővel nem keltette életre az abroncsokat. Márpedig Kanadában a gyors kanyarok hiányából és a sok egyenesből fakadóan mérsékelt leszorítóerőt használnak a csapatok, és a sima felületű aszfalton megismétlődhet a probléma.
Iszonyatosan nehéz felmelegíteni a gumikat, ehhez több körre van szükség
– jelentette ki Hamilton.
A Mercedes halasztja a frissítést, de a Honda és a Ferrari szintén új V6-ossal jelentkezik Montrealban, utóbbinál várhatóan 12 lóerővel termelhet többet az új egység az elődjénél. Mindazonáltal úgy hírlik, ezt egyelőre csak Vettel kapja meg, mert Kimi Räikkönen motorgazdálkodását át kellett alakítani a barcelonai meghibásodás után. A finn legfőbb baja most mégsem ez lehet...
Egy hölgy azzal vádolja, hogy még évekkel ezelőtt, amikor pincérnőként dolgozott egy bárban, a betintázott pilóta és egy barátja fogdosta őt, most pedig kártérítést követel tőle. A Ferrari sztárja ügyvédjén keresztül már benyújtotta az ellenkeresetet, hogy tisztázza magát, de nyilván megkímélte volna magát az ilyesmiktől, és inkább foglalkozna a beállítások rejtelmeivel.
A média biztos rászáll, és ez alól nem bújhat ki a szokásos közhelyeivel („fejlődnünk kell”, „meglátjuk hogy alakul” stb.). Vajon kihat a teljesítményére a kellemetlen bírósági ügy? Az állítólagos esetnek egyébként az a pikantériája, hogy pont Montrealban történt, ha tényleg megtörtént.
A Force India a gyenge idénykezdés után átlépett a Haason és a Toro Rossón, majd Monacóban Esteban Ocon révén ismét ők álltak a középmezőny élére. A McLarent 14, a Renault-t 20 pontos hátrányból veszik üldözőbe, hogy visszaszerezzék a 4. helyet a konstruktőri értékelésben.
A hagyományok alapján bízhatnak a hátrány csökkentésében: 2013 óta minden évben legalább egy 8. helyet felmutattak Kanadában, összesen 44 pontot gyűjtve – az említett négy riválisuk együtt kapart össze 41-et ebben az időszakban.
A Force Indiának rendszerint kedvez a szokásosnál kisebbre hangolt leszorítóerő,
és ha megint jól szerepelnek, valószínűleg elmondhatják, hogy végleg megszabadultak az autó hátsó tapadásának problémájától.
A Haasnak a Mercedeshez hasonlóan nem ízlett a hiperlágy gumi, így nehéz hétvége várhat rájuk, bár Günther Steiner azt mondta, nagyon sok újítással készülnek, melyek az első szárnyat, a padlólemezt és az oldalsó légterelőket érintik. „Sokan a Spanyol Nagydíjra készítették el a nagy fejlesztéseket, mi viszont a Kanadaira, hogy többet foglalkozhassunk velük” – magyarázta a csapatfőnök. A Toro Rosso ellenben megint viríthat, a kanadaihoz hasonlóan sima felületű és a kigyorsításokat díjazó bahreini pályán mutatott formája alapján.