A general view taken from Swissotel the Stamford shows the illuminated circuit for the upcoming Formula One Singapore Grand Prix night race on September 14, 2017.
The Singapore Grand Prix night race will take place on September 17. / AFP PHOTO / ROSLAN RAHMAN
Vágólapra másolva!
Hiába rekordhosszúságú már így is a Forma-1-es versenynaptár, a száguldó cirkusz tulajdonosa még több futamot, szám szerint 24-et szeretne.
Sokaknak, főleg a csapattagoknak már az idei 21 futamos versenynaptár is tűrőképességük határát jelenti, Ross Brawn, az F1 sportigazgatója azonban még tovább menne, és növelné a nagydíjak számát egy szezonon belül. Itt azonban nem állna meg, a versenyhétvégéken belül is változtatna, többek között az időmérő lebonyolításában, valamint a pontszerző helyezések számában.
Nem is olyan régen még a 18-19-es futamos Forma-1-es szezon is kirívóan hosszúnak számított, mára azonban mindenki hozzászokott. Az idei 21 futam azonban többeknél kiverte a biztosítékot, különösen úgy, hogy az F1 történetében először három egymást követő hétvégén is rendeztek versenyt, ami valódi logisztikai rémálommal ért fel a csapatoknak.
Az istállóknak a jövőben azonban lehet, hogy még jobban fel kell kötniük a nadrágjukat, az F1 ugyanis 24 futamos naptára tervez.
„Szeretnénk növelni a versenyek számát, a cél, amit kitűztünk, a 24 futam – mondta Ross Brawn, az F1 sportigazgatója. – Csökkentenünk kell a versenyhétvégék csapatokra gyakorolt hatását, hogy további helyszíneket illeszthessünk a naptárba.
Szerintünk a Forma-1 képes megbirkózni több futammal, noha az üzenet világos, mind a 24-nek minőségi eseménynek kell lennie.
Pusztán azért nem szeretnénk több futamot, hogy növeljük a nagydíjak számát, azért akarjuk őket, mert hozzáadnak a Forma-1 értékéhez.”
Brawnék ezen felül a versenyhétvégéken belül is változtatnának. A korábbi, háromnapos események kétnaposra redukálását ugyan elvetették, de így is vannak még ötletek a tarsolyukban. „A csapatokkal megbeszéléseket folytatunk arról, hogy miként tehetnénk hatékonyabbá és szórakoztatóbbá egy adott versenyhétvégét. Megvizsgáljuk az időmérő lebonyolítását, valamint a pontrendszert is. Komoly megbeszélések zajlanak az FIA és a csapatok részvételével arról, hogy miként javíthatnánk ezen a két dolgon.”
Olyan visszajelzéseket kaptunk a szurkolóktól, amelyek alapján ők úgy érzik, hogy a tizedik helynél hátrébb senki nem versenyez semmiért, a csapatok pedig inkább az autójuk erőforráselemeinek, valamint váltójának megóvását választhatják.
A csapatok másképp látják, személy szerint pedig én is velük értek egyet, a szurkolók ezt azonban nem érzékelik. Most azt vizsgáljuk, hogy az, ha az első 15 helyezett kapna pontot, csökkentené-e a szurkolók aggodalmát.”
Az időmérő lebonyolítása miatt nem panaszkodnak a szurkolók, így
ahhoz, ha nem muszáj, nem nyúlnának hozzá, elkerülve például a 2016-os lebőgést, amikor az utolsó pillanatban bevezetett menet közbeni kieséses rendszerrel csúnyán befürdött a Forma-1,
pár futam után pedig visszatértek a már bevált menetrendhez. „Az időmérő nagyon jó jelenleg, a szurkolók is szeretik, különösen élvezik, ahogy a feszültség egyre fokozódik a végéig. De képesek vagyunk ezt fokozni? Mondjuk úgy, hogy van az időmérő az időmérő miatt, meg van az időmérő a verseny miatt. Ezalatt azt értem, hogy ha különálló eseménynek vesszük az időmérőt, akkor egyértelműen arról kell szóljon, hogy a legjobbak megküzdenek egymással és eldöntik, hogy ki a gyorsabb.
Azonban ha az időmérőt már a verseny részének tekintjük, akkor azt szeretnénk, hogy egy kicsit megkavarja a dolgokat, és a gyors autók ne feltétlenül legelöl legyenek.
Ebben az esetben az időmérő javít a verseny minőségén. Meg akarjuk vizsgálni az időmérőben rejlő veszélyeket, például azt, hogy ha csökkentjük az egy autó által megtehető körök számát, akkor a csapatok nem tudnak mindent optimalizálni. Nagyon óvatosan fogunk eljárni, mert a jelenlegi lebonyolítás népszerű és sikeres.”