A múlt héten tartották az F1-es stratégiai munkacsoport első olyan ülését, amelyen a Ferrarit már a Maurizio Arrivabene helyére kinevezett új csapatfőnök, Mattia Binotto képviselte. Az egyik rivális istálló neve elhallgatását kérő csapatfőnöke a Racefansnek azt nyilatkozta, hogy Binotto vezetésével egy teljesen más Ferrarit láttak, a technikai igazgatóból lett csapatfőnök jóformán csak bocsánatot nem kért a vörösök korábbi viselkedése miatt, amikor még az F1-ből való kiszállást is belengették, ha nem nekik kedvezően alakulnak a 2021-es reformok.
A Liberty Mediát egyre jobban sürgeti az idő, hogy megegyezésre jusson a csapatokkal és tető alá hozza a 2020 végén lejáró, a sportág kereskedelmi viszonyait szabályozó Concorde-szerződés megújított változatát. Szintén a Racefans számolt be róla, hogy a múlt héten elmaradt az erről szóló tárgyalásoknak helyet adó F1-es bizottsági ülés, egy forrásuk szerint pedig mostanra már „több, mint szoros” a határidő a megegyezésre a száguldó cirkusz 2021-es reformjairól.
A stratégiai munkacsoport ülését azonban megtartották, a meg nem nevezett csapatfőnök pedig arról számolt be, hogy a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Media és a szabályozó testület FIA egységet alkotva igyekszik nyomást gyakorolni a csapatokra és elérni, hogy azok fogadják el a sportág bevételelosztási-rendszerének drasztikus újrastrukturálását.
A csapatfőnök pozitívnak nevezte az ülést és kiemelte, hogy a korábban a leghangosabb ellenállónak számító Ferrari hozzáállása nagyban megváltozott Binotto kinevezésével.
A maranellóiak a Concorde-szerződésről szóló tárgyalások elején rendszeresen előrántják a „kiszállunk, ha ránk nézve negatív hatása lesz a változtatásoknak” – ütőkártyát, Sergio Marchionne, a vörösök tavaly nyáron elhunyt elnök-vezérigazgatója is megtette ezt, majd némileg megenyhült, halála után azonban Maurizio Arrivabene is az általa képviselt, megalkuvást nem tűrő irányvonalat vitte tovább. Ennek a jelek szerint azonban most vége, John Elkann, a Ferrari új elnöke vélhetően jobb partnere szeretne lenni a Libertynek, mint elődje.
Szinte bocsánatkérő volt néhány múltban történt dolog miatt. Úgy tűnik, nagy változások történnek a Ferrarinál"
– mondta a névtelenségbe burkolózó csapatfőnök Binottóról.
A csapatfőnök elmondta, hogy a Ferrari semmilyen ellenállást nem tanúsított a szabályváltozások, illetve a költségek elosztásának tervezett átalakításával kapcsolatban. Utóbbi már csak azért is érinti érzékenyen őket, mert a 2020 végéig érvényes szerződés szerint nagyjából 60 millió dollárt kapnak alanyi jogok, amiért 1950 óta tagjai a száguldó cirkusznak.
A stratégiai munkacsoportról érkező Ferrarival kapcsolatos hírek sokakban a 2008 és 2014 között a Scuderiát irányító Stefano Domenicalit juthat eszükbe. A korábbi csapatfőnök együtt járta végig a ranglétrát Maranellóban Binottóval, hasonló nézeteket vallanak, így bizonyos szempontból nem lenne meglepő, ha a svájci kinevezésével a Domenciali idején látott nyugalom jellemezné a vörösöket.
A 2021-es reformok egyik legfontosabb eleme a költségsapka bevezetése. Enélkül sokak szerint több istállónak is fenntarthatatlanná válna a helyzete, valamint tovább nőne a szakadék az élmezőny és az üldözőboly között.
A költégsapkát három lépcsőben szeretnék bevezetni, a mostani ülésen a Racefans információi alapján pedig tovább csökkentették a korábban megállapított összegeket.
Ezek szerint a költségsapka első évében, 2021-ben a tervezett 200 millió dollár helyett évi 185 millióról idulnának, ami 2022-re 175 millió helyett 160-ra csökkene, míg az utolsó évben érné el az ezt követően állandó összeget, azaz 135 millió dollárt. A végső határ korábban 150 millió volt. Hogy a költségsapka által korlátozott kiadások közé pontosan mi tartozik, az még egyeztetés alatt áll, a versenyzői fizetések, a marketingköltségek és a motorok költségei a tervek szerint nem képezik a részét.
A csapatok arról is egyeztettek, hogy megnövelnék azon alkatrészek számát, amelyeket mindenkinek saját magának kell legyártania, nem vásárolhatja azt meg egy másik gyártótól. Ez a Haasnak, a Racing Pointnak és a Toro Rossónak is rosszul jőhet, ők ugyanis sorrendben a Ferraritól, a Mercedestől és a Red Bulltól szerzik be, amire a szabályok adta keretek között lehetőségük van.
A változtatással 2021-től azt szeretnék elérni, hogy a csapatok több, saját teljesítményüket befolyásoló alkatrészt gyártsanak házon belül, ezáltal ne függjenek egy-egy nagycsapat fejlesztéseitől.
Ez természetesen extra kiadással jár, amit a bevételek igazságosabb elosztásával szeretnének visszahozni. A nagy négyes, azaz a Ferrari, a Mercedes, a Red Bull és a McLaren a Racefans értesülései szerint belement ebbe, miután belátták, hogy elkerülhetetlen a lépés, ugyanakkor ezután is számítani kell a költségek körüli szócsatákra.
Mivel nincs semmilyen megállapodás a 2020 utáni időszakra, a Concorde-szerződés aláírásának határidejét a szabályozó testület, azaz az FIA nemzetközi sportkódexe tartalmazza, amely kimondja, hogy „az erőviszonyokra hatással levő" szabályváltozásokról a szóban forgó idény előtt 18 hónappal meg kell egyezni, így a 2021-es sport és technikai szabályzatról 2019. június 30-ig dűlőre kell jutnia a csapatoknak.