Elárasztották a Twittert az „It’s race week” kezdetű bejegyzések, és más csatornákon bizonyára már az is értesült az idei F1-es szezon kezdetéről, aki csak fél szemmel figyeli a világ elsőszámú gyorsasági autóversenyének eseményeit. Bizony, ismét útra kel a száguldó cirkusz, hogy 2019-ben összesen 21 hétvége során elkápráztassa a közönséget, köztük augusztusban a Magyar Nagydíj nézőit is.
Noha a Forma-1-et sokszor bírálják, hogy már nem a régi, és nem elég izgalmas, az idén ismét reménysugár jelenik meg, hiszen a felülvizsgált aerodinamika és a tesztelés ígéretes eredményei láttán jó esély van arra, hogy mozgalmasan alakulnak majd a versenyek. A teszteken futott körökből nehéz kiolvasni az erősorrendet, de úgy tűnik, szorosabb lett a mezőny az élen és hátrébb is.
Ez kiélezheti az egyébként is felbolydult mezőnyben kialakuló csatákat. Nagyon kevesen vannak az idén, akiknek nincs mit bizonyítaniuk a mezőnyben, hiszen a tíz csapatból mindössze a Mercedes és a Haas nem változtatott a versenyzői felállásán, a többieknél legalább egy, de sokszor rögtön két új pilóta is autóba ül.
A legnagyobb kérdés persze az, hogy Sebastian Vettel végre véget tud-e vetni a Ferrari 12 éve tartó világbajnoki böjtjének.
Vettel az ötödik szezonját kezdi a Scuderia színeiben, példaképének, Michael Schumachernek pont ennyi idő kellett ahhoz, hogy 1996-os csatlakozása után 2000-ben Maranellóba vigye a világbajnoki címet. Mindketten az ellenfélnél sokszor gyengébb autóval, összetartó csapatot építve, de a nyomás miatt olykor hibákat elkövetve haladtak az úton, de egyelőre nem tudni, hogy eljutnak-e ugyanoda.
A helyzet is pikáns, mivel Charles Leclerc révén egy sikerre éhes fiatal érkezett a Ferrarihoz a gyakran erőtlennek tűnő Kimi Räikkönen helyére. Leclerc a balesetben elhunyt Jules Bianchi örökségét is a vállán viszi, tehetségét látva sokan tartanak attól, hogy tavalyi versenyképességét idézve kibillenti Vettelt az egyensúlyából, és a híres Alonso-Hamilton csata a Ferrarinál is megismétlődik.
A Mercedesnél elsősorban Valtteri Bottasnak kell mindent egy lapra feltennie, hiszen akár az F1-es pályafutása is múlhat az idei szezon alakulásán.
Az előző két év világbajnokaként Lewis Hamilton kapcsán inkább csak az a kérdés, hogy a Mercedes továbbra is tartja-e majd a helyét az élmezőnyben. Ha igen, jó esély van arra, hogy a brit pilóta támadást indíthat Schumacher még fennálló rekordjai ellen, ha viszont a sikerszéria megtörne, az akár arra is késztetheti Hamiltont, hogy átgondolja a jövőjét a sportágban.
A brit szupersztár 2020 végéig kötelezte el magát a Mercedes mellett, de Bottasnak lehet, hogy nincs ennyi ideje. A tavaly jól kezdő, majd a viszontagságok miatt összezuhanó pilótának hegyeket kell megmozgatnia ahhoz, hogy újabb szerződéshosszabbítást harcoljon ki magának, miközben Esteban Ocon ülés hiányában folyamatosan azt fogja lesni, hogyan kerülhetne vissza az F1-es mezőnybe, akár már az idei versenyek során.
Mint mindig, a Red Bull az idén is a mezőny egyik üde színfoltjának ígérkezik: 12 év után először nem Renault-, hanem Honda-motorral indulnak, egyelőre úgy tűnik, a helyes irányba.
Az idei szezon a megváltást hozhatja el a japán gyártónak, ami 2015 óta lényegében semmit sem mutatott az F1-ben, és a csapatnak, köztük a szárnyait egyre magabiztosabban bontogató Max Verstappennek is új lendületet adhat. Érdekes lesz látni, mire megy Pierre Gasly a már-már rutinos holland ellen, mindössze egy F1-es szezonnal a háta mögött.
A múlt hétvégén megjelent, „Drive to survive” című Netflix-sorozat megjelenéséig nem sokan beszéltek erről, de a középmezőny már tavaly is izgalmas csaták és történetszálak sorát vonultatta fel. A teszteredmények alapján szinte megjósolhatatlan, ki lesz a legjobb a három élcsapat mögött, és az sem teljesen egyértelmű, hogy az alsóház tagjai legalább alkalomszerűen elérhetik-e a dobogós helyeket.
A nagyok mellett érdemes választani kedvencet a mezőny többi részéből is, ezzel újabb nézőpontokat lehet találni a szezon során.
Vajon bejön Daniel Ricciardo bátor húzása a Renault-val? Képes-e Kimi Räikkönen csodát tenni az Alfa Romeóval? Megtör-e a McLaren még egy újoncot, vagy Lando Norris megveti a lábát a csapatnál? Tud-e élni újabb esélyével Danyiil Kvjat a Toro Rossónál? Benő-e végre Romain Grosjean feje lágya? Lesz-e valami Lance Strollból, miután édesapja vett neki egy csapatot? Robert Kubica rutinjával kilábal-e a Williams a gödörből? Megannyi kérdés, ami mind válaszra vár a pályán.
Az idei F1-es szezon egy igazi mérföldkőhöz is elérkezik, hiszen nem is olyan sokára, az áprilisban következő Kínai Nagydíjon ünneplik majd a világbajnokság történetének ezredik nagydíját. Ennél egy fokkal érdekesebb, hogy az egyre jobban szorító határidő közepette sikerül-e áttörést elérni az F1 2021-től esedékes szabályai és gazdasági keretei terén.
Bár e két téma szorosan összefügg, egyelőre maradjunk a szabályoknál: Több csapat is károg, és a pilóták között sincs konszenzus arról, hogy az idei szezonra előrehozott aerodinamikai szabályváltoztatások beválnak-e, de amennyiben igen, az fontos jel, hogy a Liberty Media által felállított kutatócsoportot megéri tartani, de ha nem, még jobban megrendülhet a bizalom a tulajdonos iránt.
A szezon első fele várhatóan viharos lesz a csapatok és a jogtulajdonos közötti egyeztetés hullámaitól, hiszen a következő évtized erőviszonyai is múlhatnak a háttérben zajló csatározásokon.
Az új menedzsmenttel felálló Ferrari kezd hajlani a megállapodásra, ami kifoghatja a szelet a Mercedes vitorlájából, és a Red Bull F1-es jövőjére irányíthatja a figyelmet. Főleg akkor, ha az italgyártó csapatánál úgy érzik majd, hogy továbbra is a nagy autós márkáknak lejt majd a pálya, a sokak által várva várt új korszak hajnalán is.
Miközben a csapatok marakodhatnak a 2021-től nekik járó koncon, a Ferrari, a Red Bull és részben a Mercedes is holdudvart épített ki magának a Haas, az Alfa Romeo, a Toro Rosso, és kisebb mértékben a Force Indiát leváltó, de továbbra is rózsaszínben pompázó Racing Point révén. A Renault kimaradt a gyarmatosításból, a McLaren és a Williams pedig nem hajlandó csatlósnak állni.
A neves brit istállókra gyötrelmes szezon várhat, ami Grove-ban akár egzisztenciális válságot is okozhat, miközben a wokingiak még mindig az újjáépítés fázisában vannak, új csapatfőnökre és technikai igazgatóra várva.
Több neves verseny jövője is eldőlhet az idei szezon során, bár ezt szinte évről évre folyamatosan állíthatjuk. Lejár a szerződés Silverstone-ban, a Hockenheimringen, Mexikóvárosban, és billeg az Olasz Nagydíj is, ezekről mind hallunk majd az elkövetkező időszakban, miközben az F1 amerikai és ázsiai terjeszkedése is kérdéseket vet majd fel.
Ezzel már át is eveztünk a gazdasági témák vizére, ez a kereskedelmi megállapodások újbóli megkötésén túl is szolgáltat majd témát bőven azoknak, akiket a sportágnak ez a része is érdekel. A csapatok várhatóan nem nézik majd jó szemmel, ha folytatódik az F1 veszteséges üzeme, és a részvényesek felől is lehetséges zúgolódás az idén, nem véletlen, hogy
az év elején már arról kezdtek pletykálni, hogy az F1 esetleg ismét új tulajdonoshoz kerülhet.
A bevételek alakulásában nagy szerepe lesz annak, hogy a tulajdonosok képesek lesznek-e új közönséget megszólítani a sportágnak. Bár reprezentatív adatok nem állnak rendelkezésre, úgy tűnik, a „Drive to survive” révén sok új érdeklődőt is sikerül bevonni, a következő fázis pedig az, hogy ők személyesen elmenjenek a versenyekre, és előfizessenek az online működő F1 TV-re.
Az F1 internetes közvetítése is magasabb sebességi fokozatra kapcsol 2019-től. Az indulás nem volt zökkenőmentes, és a tavalyi szezon során a szolgáltatás lényegében végig egy próbaverzióra emlékeztetett, az idén azonban egész jól közvetítették a tesztelés első hetét, és a versenyekre is számos új funkciót vezettek be.
A versenyek során külön csatornán lehet majd figyelni a bokszutca eseményeit, fejlesztik az élő időmérést, technikai magyarázatokat kínálnak, hétközi beszélgetős műsort készítenek,
ráadásul élőben közvetítik az FIA sajtótájékoztatóit, valamint az F2-es és F3-as futamokat, valamint a Porsche Szuperkupa küzdelmeit, így a Magyar Nagydíj összes műsorszámát figyelemmel lehet majd követni. Ez különösen az F2 esetében lesz érdekes, hiszen a mezőnyben feltűnik az autósport történetének egyik, hanem a leghíresebb vezetékneve, a Schumacher is, Mick Schumacher révén.
Fiatal versenyzőket azonban nem csak az utánpótlás-bajnokságokban lehet találni, sőt: Minden idők legifjabb átlagéletkorú F1-es mezőnye áll rajthoz a hétvégén Melbourne-ben, ez nem csupán azért izgalmas, mert minden csapatnál tettre kész versenyzők szállnak ringbe, hanem azért is, ahogy napjaink sportológenerációja a munkáját, és ezáltal a nyilvánosságot kezeli.
Norris vagy Verstappen számára szinte magától értetődő, hogy az F1-es nagydíjak között online szimulátor-bajnokságokban indul, Leclerc is hiába jön a fényűző Monacóból, nem volt rest hosszasan dedikálni, amikor lerobbant a Ferrari, és nem tudott tesztelni. A Hercegség mellett egy másik egzotikus ország, Thaiföld is képviselteti magát az idén Alex Albon révén, és
bár az érettebb ifjúságot képviseli, Kubica és a lengyel szurkolók armadája mellett sem lehet majd szó nélkül elmenni.
Téma tehát lesz bőven az idei szezon során is, már csak abban kell bíznunk, hogy ezek nagy részét elhomályosítják majd a pályán zajló események. Erről a megszokottak szerint mind a 21 nagydíjhétvége során percről percre tudósítunk, a szünetek alkalmával pedig elemzésekkel, előzetesekkel és hírekkel várjuk minden Kedves Olvasónkat.