A Renault bukdácsolása évek óta a Forma-1 egyik nagy talánya, a franciák 2016-os gyári visszatérésük óta számtalanszor kerültek már méltatlan helyzetbe, főleg azt nézve, hogy a világ egyik legnagyobb autógyártójáról van szó. Az utóbbi években leginkább a Red Bull-lal megromlott kapcsolatuk, és az energiaitalos autók megbízhatatlansága révén vetült rájuk a rivaldafény, most pedig, hogy a bikások Hondára váltottak, vélhetően elégedetten nyugtázzák, hogy jól döntöttek, egykori partnerük ugyanis továbbra is szenved. A holtszezonban tett hangzatos nyilatkozatok után a szezon első negyedében csak küszködő csapatról most kiderült, hogy végig a dugattyúhajtókarral volt problémája.
Emlékezetes pillanata volt a Bahreini Nagydíj záró szakaszának, amikor a két Renault, mindkettő pontszerző helyen haladva, ugyanabban a körben adta meg magát. A dupla kiesés után a Kínai Nagydíjon új MGU-K-t (kinetikus motorgenerátor) vetettek be, a gondjaikat azonban ez még nem oldotta meg, Sanghajban és Azerbajdzsánban is visszafojtott teljesítménnyel voltak kénytelenek körözni. A Spanyol Nagydíjra ezek után új fejlesztésű V6-os érkezett, Barcelonában azonban még ezzel sem aknázhatták ki a teljes teljesítményt.
Cyril Abiteboul, a Reanult sportprogramjának igazgatója Monacóban felfedte, hogy a korlátozó intézkedésekre azért volt szükség, mert problémák adódtak a dugattyúhajtókarral.
„Ezen a télen lehetőségünk adódott arra, hogy rendesen a versenyképességre és a motorerő növelésére koncentráljunk. Ez azt jelentette, hogy tudatosan a teljesítményre koncentráltunk, a megbízhatóság kárára.
A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy számos olyan motort, amelyet a tesztpadon a megbízhatóság javítására kellett volna felhasználnunk, a teljesítmény növelésére használtunk. Emiatt motorerő tekintetében jó pozícióból kezdtük a szezont, a megbízhatóság viszont átlagon aluli volt.
Az MGU-K hibáját mindenki ismeri, amit viszont nem, hogy Nico [Hülkenberg] Bahreinben a dugattyúhajtókar miatt esett ki. Ez tipikusan egy olyan alkatrész, amit az ember nem akar eltörni, mert a motor alján található, és kulcsszerepe van."
Arról, hogy a McLarennek is vissza kellett-e fognia a teljesítményt (vélhetően igen, hiszen ugyanolyan specifikációjú motorokat használnak), Abiteboul nem beszélt, azt viszont elismerte, hogy váratlanul érte őket a helyzet, ugyanakkor büszke a csapatra, amiért ilyen rövid idő alatt úrrá lettek a problémán.
Nem azonosítottuk a problémaforrást a tél során, ezért nem is volt B tervünk. Nagy csapás volt ez, a következő versenyeken nagyon vissza kellett fognunk a teljesítményt.
Az emberek viszont nagyszerűen reagáltak, öt hét alatt feltártuk a problémát, megértettük, előálltunk egy új dizájnnal, új alkatrészeket fejlesztettünk ki, teszteltünk le, és építettünk elegendő mennyiséget a motorból ahhoz, hogy a spanyol versenyre nekünk és a McLarennek is legyen. Ezért kellett bevezetni az új motor."
A barcelonai versenyhévége gyakorlatilag három tesztnapot jelentett az új erőforrásnak, amelyet ekkor még visszafojtva használtak, elkerülendő a további gondokat, a monacói hétvégétől kezdve azonban már a maximumon üzemeltetik.
Abiteboul elmondta, hogy a számításaik szerint a legmagasabb üzemmódban csak a Ferrari előzi meg őket teljesítményben, a versenyen pedig szerinte a vörösökkel egy szinten vannak.
„A mostani hétvégétől gyakorlatilag visszatértünk a motor szezon eleji teljesítményszintjéhez, ami nagyon erős volt. Hogy számokat is mondjak, egy év alatt 50kW-s teljesítménynövekedést tűztünk ki célul a maximális üzemmódban, ebből elértünk negyvenet, a szezon során pedig a további tizet is el szeretnénk érni."
Azzal Abiteboul is tisztában van, hogy rengetegen kritizálják őket, amiért a világ egyik legnagyobb autógyártójaként évek óta nem tudnak felülkerekedni a megbízhatósági problémáikon, ugyanakkor meggyőződése, hogy fejlődtek, csak a Red Bull elvesztése miatt ez most kevésbé látszik. „Elveszítettük a lehetőséget arra, hogy demonstráljuk a motorral tett előrelépést, amit mostantól a saját csapatunkkal kell megtennünk.
Bárki, aki ért a Forma-1-hez, megnézheti a csúcssebességeket és a GPS-adatokat, és láthatja, hogy mi zajlik.
Persze a leszorítóerőben lehetnek eltérések, azonban tendenciát fedezhetünk fel, az pedig véleményem szerint nem hazudik."