Számtalanszor hallottunk már versenyzőktől olyat, hogy egy-egy rosszul sikerült futam után legszívesebb azonnal újra autóba ülnének a minél hamarabbi javítás és a kudarc feledtetése érdekében. Amellett, hogy most is akadnak jó néhányan, akiknek van mit feledtetniük, ezúttal egy kicsit az egész Forma-1-nek ez a feladata, a Francia Nagydíjon látottak ugyanis mindenre jók voltak, csak a száguldó cirkusz népszerűsítésére nem.
Az egy dolog, hogy aki a múlt héten nézett először Forma-1-es versenyt, az valószínűleg aligha fog egyhamar újra kedvet kapni hozzá, a nézőszámokat, bevételeket és egyéb mutatókat minden eszközzel növelni igyekvő Liberty Media azonban amiatt is vakarhatja a fejét, hogy a sportágat rendszeresen követők körében is egyre nagyobb a kiábrándultság a vészes gyorsasággal lefutottá válni igyekvő szezon miatt. A remény hal meg utoljára – tartja a mondás, reménykedni pedig továbbra is lehet, nézzük, hogy miben!
Noha az idei évet sem éppen a nyári szünet (ez esetben téli) után szeptemberben az iskolába visszatérő kisdiák megilletődöttségével kezdték, a Mercedes úthengere nemhogy lassulni látszik, de csak most, a szezon felének közeledtével kezdi elérni a minden és mindenki aszfaltba gyalulásához szükséges ideális fordulatszámot. A címvédő istálló eddig az idei összes versenyt megnyerte, a tavalyi szezon végét is beleszámítva zsinórban tíz győzelemnél tart,
Ausztriában pedig beállíthatja a McLaren 1988-as rekordját, amikor Alain Prost és Ayrton Senna zsinórban 11 versenyt nyert a csapatnak,
mielőtt utóbbi kiütésével Jean-Louis Schlesser Monzában véget nem vetett a szériának. A Mercedes egyébként kétszer már elérte a zsinórban 10 győzelmet, a rekordbeállítás azonban egyik alkalommal sem jött össze, a 2016-os Spanyol Nagydíjon Nico Rosberg és Lewis Hamilton forrófejűsége, ugyanabban az évben Malajziában pedig a fehér holló ritkaságú Mercedes-motorhiba akadályozta meg az istállót benne.
A nagy számok törvénye alapján minél többször rajtol az első sorból Hamilton és jelenlegi csapattársa, Valtteri Bottas, annál nagyobb az esélye, hogy előbb-utóbb összeakadnak, a Red Bull Ringen azonban nemcsak ez, hanem akár a technika ördöge is kibabrálhat a McLaren rekordjának harmadszorra is nekiugró Ezüstnyilakkal.
Toto Wolfftól, a Mercedes csapatfőnökétől megszokhattuk már, hogy akkor is óvatos gárdája esélyeit illetően, ha még a riválisok is biztosra veszik, hogy senki nem érhet Hamilton és Bottas nyomába, ez alapján tehát akár legyinthetnénk is az Osztrák Nagydíj előtt tett kijelentéseire, csakhogy azok nem teljesen alaptalanok. A Mercedes a gyári autókban és partnercsapatainál is Kanadában vetette be második specifikációjú erőforrását,
azóta pedig nem teljesen bombabiztos a csillagos márka megbízhatósága.
Lance Stroll vadonatúj egysége Montrealban már az időmérő előtt elfüstölt, de nemcsak neki, hanem Bottasnak és Hamiltonnak is akadtak technikai gondjai, utóbbit a szerelők gyorsasága mentette meg attól a blamától, hogy a versenyen se tudjon elrajtolni.
Franciaországban ezután kiderült, hogy nem egyszeri esetről volt szó, Hamilton ugyanis ismét bajba került, ezúttal a hidraulikafolyadék szivárgása helyett egy szenzorral volt gond az időmérő előtt, ami miatt a szerelők ismét nekiveselkedhettek egy nagygenerálnak, a váltót és a motort is le kellett szedniük az autóról, majd az idő szorításában újra összerakták a W10-es hátulját.
Noha a legkevésbé sem látványos, a valóságban annál kiélezettebb volt mindkét helyzet, ráadásul egymást követték, ezért nem csoda, hogy Toto Wolff a folytatásban nem bánná, ha elkerülnék az ehhez hasonlókat.
Ez már csak azért sem lenne utolsó, mivel a nagy kapkodásban elég egy rosszul meghúzott csavar vagy nem megfelelően visszahelyezett alkatrész, és máris kész a baj. „Eddig jó arányban fejeztük be a versenyeket, ugyanakkor önteltség lenne figyelmen kívül hagyni a tényt, hogy most már zsinórban a második versenyhétvégén kellett a szerelőknek nyitott szívműtéttel egyenértékű mutatványt végrehajtani az autón.
Több különböző problémával is szembetaláltuk magunkat különböző alkatrészeknél, mindegyik kieséshez vezethetett volna,
úgyhogy ezeket minél hamarabb meg kell oldanunk” – figyelmeztette csapatát Wolff.
Éppen egy évvel ezelőtt, a spielbergi pályán történt meg utoljára az a Mercedesszel, hogy egyik autója sem szerzett pontot, akkor a műszaki problémák kettős kieséshez vezettek. Bármennyire is nem volt sima ebből a szempontból a csapat elmúlt két versenyhétvégéje, azért újabb ehhez hasonlót nehéz lenne elképzelni, habár az ígért meleg időjárás a címvédőnek is ugyanúgy bekavarhat, hiszen
30 fok fölötti levegőhőmérsékletet jósolnak a teljes hétvégére, ami a pálya 677 méteres tengerszint feletti magasságával párosulva nemcsak a turbókat, hanem a hűtést is próbára fogja tenni.
„Igazi kihívás lehet majd az autók hűtése. Ha hozzávesszük ehhez a rövid kört és a kis különbségeket, akkor a feladatunk világos: továbbra is szorgalmasan kell dolgoznunk, alázatosnak kell maradnunk, és mindent el kell követnünk, hogy jobb munkát végezzünk, mint egy évvel ezelőtt” – tekintett előre a Mercedes csapatfőnöke.
A semleges nézők érdekeit természetesen vajmi kevéssé szolgálná, ha a két Mercedest technikai problémák hátráltatnák, a Forma-1-nek az tenné a legjobbat, ha öldöklő csata zajlana az élen legalább két istálló részvételével. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, a Ferrarinak kellene összekapnia magát. A vörösök Franciaországban saját bevallásuk szerint is kudarcot vallottak, az új padlólemezt nem tudták bevetni a versenyen, Sebastian Vettel és Mattia Binotto is elismerte, hogy az új fejlesztések nem érték el a kívánt hatást, előbbi szerint ugyanakkor ez csak még jobban feltüzelte őket a folytatásra,
Ausztriában ráadásul arra számít, hogy a lényegében négy hosszú egyenest magában foglaló pálya is jobban kedvezhet nekik.
A Scuderia a szezon első egyhetes szünettel az előző futamot követő versenyhétvégéjére is visz kisebb fejlesztéseket, nagy változásokra azonban nem számítanak, így tényleg csak a nekik kedvező pályában bízhatnak.
Toto Wolff szerint jobban meg fogják izzasztani őket a maranellóiak, mint tették azt Franciaországban.
A pálya karakterisztikája teljesen más, mint Paul Ricardé, ez egy erőpálya, úgyhogy sokkal keményebb csatára számítok a Ferrarival
– nyilatkozta a csapatfőnök. Hogy a négy hosszú egyenes mellett mi az, ami a vörösök malmára hajthatja a vizet, azt nehéz megmondani, hiszen látszólag teljesen mindegy, hogy aszfaltolvasztó hőség várja a csapatokat, vagy hűvös körülmények, az SF90-nel továbbra sem sikerült rájönni az idei Pirellik titkára. A dél-franciaországi kánikulában egy, a gumikat igencsak igénybe vevő pályán a Mercedes, főként Hamilton egyértelműen kiemelkedő volt ezen a téren, a kemény abroncsokat olyannyira életben tudta tartani, hogy a verseny utolsó körében kis híján a leggyorsabb kört is megfutotta rajtuk.
Vettel a verseny után azt mondta, a hőség a Mercedesnek kedvezett, ez alapján az Osztrák Nagydíj sem lesz sétagalopp a vörösöknek,
a gumikra ható erők azonban itt jóval kíméletesebbek, ráadásul az aszfalt sem olyan érdes, összességében tehát könnyebb dolga lehet Vetteléknek.
A Pirelli ugyanazt a kiosztást, a C2-es, C3-as és C4-es keveréket viszi ide is, mint Le Castellet-be, az élcsapatok kívánságlistáját böngészve pedig azonnal szembetűnik, hogy ezúttal más utat választott a Ferrari és a Mercedes, hiszen míg Franciaországban egy az egyben ugyanolyan elosztást kért mind a négy pilóta, Ausztriára a maranellóiak közepes gumiból többet táraztak be a riválisnál, beáldozva ezzel két lágy szettet.
Charles Leclerc a mezőnyből egyenesen a legtöbb, szám szerint öt garnitúrát kért a sárga oldalfalú Pirellikből,
a három élcsapat hat versenyzőjéből pedig nem találunk két egyforma szortimentet (részletes grafika a cikk alján található táblázatban.)
Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója bízik a változatos stratégiákban, azonban meglepő lenne, ha a csapatok nem egytől egyig az egykiállásos taktikát választanák, könnyen előfordulhat ugyanis, hogy a fő limitáló tényezők nem a gumik, hanem a fékek lesznek, az osztrák pályán ugyanis három komoly féktáv is található, ami a nagy meleggel párosulva fejtörés elé állíthatja a csapatokat.
„Meg fogunk sülni. Olyan meleg lesz, hogy
szerintem mindenkinek vissza kell majd fognia a tempót. Az autók túl nehezek, úgyhogy a fékek a határon lesznek, túl fognak melegedni
– jósolta Lewis Hamilton. – Szenvedni fogunk, nemcsak mi, hanem mások is, nem tudom, hogy miként fogunk megbirkózni ezzel. Nehéz hétvégére számítunk, nem a legmagabiztosabban utazunk oda, sok a hosszú egyenes, a Ferrari pedig jó ezen a téren.”
Amennyiben a pálya karakterisztikája sem lesz elég a Scuderiának ahhoz, hogy felvegye a harcot Lewis Hamiltonnal, még egyvalakitől lehet számítani arra, hogy izgalmassá teheti a versenyt, ő pedig nem más, mint Valtteri Bottas. Noha a finn pilóta szezon eleji lendülete fogyni látszik, Franciaországban pedig majdnem 20 másodpercet kapott csapattársától,
az osztrák pálya mindig is nagyon feküdt neki, tavaly és tavalyelőtt is megszerezte a pole pozíciót, 2017-ben pedig nyerni is tudott, jó terep lehet tehát neki ez a visszavágásra
és arrra, hogy reagáljon Toto Wolff szavaira. „Jó rajttal az elmúlt néhány versenyből kettőt is megnyerhetett volna, ezt ő is tudja. Optimista vagyok, hogy csak egyetlen jó hétvégére van szüksége ahhoz, hogy felzárkózzon Lewisra, és ne engedje őt hazáig futni a bajnoki címmel” – üzent versenyzőjének a sajtón keresztül a Mercedes csapatfőnöke.
„Az egykörös tempója nagyszerű volt, félelmetesen sokat fejlődött ebben tavalyról az idei szezonra.
Most a másik gyengeségével, azaz a gumikezeléssel kell foglalkoznia. Nagyon is tisztában van vele, hogy hol kell fejlődnie.
Vannak pályák, amelyeken olyan jó, mint Lewis vagy még erősebb is, ahol nem a hátsó tengelyen kisebb a tapadás.” Az utolsó mondat a kulcs, Franciaországban ugyanis az első gumik voltak nagyobb terhelés alatt, Bottas saját bevallása szerint sem tudta megfelelően menedzselni őket,
Ausztriában viszont több az olyan kanyar, amelyeknél a hátsó gumik és a jó kigyorsítás játsszák a főszerepet, nem véletlen a finn korábbi években mutatott jó szereplése.
Jogosan vetődik fel a kérdés, hogy „na, de mi a helyzet a Red Bullokkal?”, mégiscsak Max Verstappennek hívják a tavalyi Osztrák Nagydíj győztesét. Hacsak nem történik valami eget rengető, és nem esik ki mondjuk ismét mindkét Mercedes az élről,
a Red Bull Ringre zarándokló holland szurkolók tízezrei által narancssárgába borított lelátók mellett sok örömre vélhetően nem lesz oka a bikások élversenyzőjének.
Tavaly Verstappen mindenekelőtt a jó gumikezelésének köszönhetően nyert, miután a legjobban ő tudta meggátolni az abroncsok hólyagosodását, a Pirelli idei, vékonyabb futófelületű gumijaival azonban az idén valószínűleg más lesz a helyzet.
Mindehhez hozzájön, hogy a Honda továbbra is le van maradva a motorerő tekintetében, ez pedig a sok egyenes miatt nagy hátrányt fog jelenteni a Red Bullnak. „Szükségünk van még egy kis teljesítményre, hogy igazán versenyképesek legyünk, valamint a motorral is nagyobbat kell előrelépnünk – nyilatkozta Verstappen. – Láthatjuk, hogy egyetlen körön már a Renault is nagyon erős az időmérős motorüzemmódjával, ezen a téren egyértelműen van hova fejlődni.
Hogy őszinte legyek, a kilátásaink nem sokkal jobbak, mint a Francia Nagydíj előtt. Sok az egyenes és kevés a kanyar, ahol időt nyerhetünk, ha egyáltalán képesek vagyunk erre,
mert jelenleg szerintem ezen a téren sem vagyunk kiemelkedőek. Tavaly szerencsénk volt, valamint az autónk is jobb volt a Mercedesénél és a Ferrariénál, jelenleg azonban ez nincs így. Realista maradok, és azt mondom, hogy nehéz hétvége lesz. A holland szurkolók nem adnak több motorerőt, úgyhogy ez önmagában nem segít, vagy ha mégis, akkor a többi pályán rosszul csinálunk valamit. Természetesen boldog vagyok, hogy láthatom a szurkolóimat, megpróbálok jó eredményt elérni nekik, de nem várok csodát.”