A McLaren a Francia Nagydíj hétvégéjén rég nem látott önmagát idézte, közel 5 éve nem szerepelt ilyen jól az időmérőn, majd a versenyen is erős teljesítményt mutatott, amit Lando Norris hidarulikai hibája sem tudott beárnyékolni. Nemcsak a pályán, hanem azon kívül is szolgáltatott témát a wokingi alakulat az újságíróknak, közölték ugyanis, hogy a kétszeres világbajnok Fernando Alonso az idén már biztosan nem ül be az autójukba még teszten sem, valamint egy új, wokingi szélcsatorna építését is bejelentették.
Legutóbb a 2014-es Olasz Nagydíjon volt példa arra, hogy a csapat pilótái ilyen előkelő helyről kezdhessenek egy versenyt, akkor Kevin Magnussen és Jenson Button az ötödik és a hatodik pozíciót szerezte meg, akárcsak Lando Norris és Carlos Sainz Le Castellet-ben.
A brit újonc ráadásul csak 9 ezreddel maradt el Max Verstappen negyedik helyet érő idejétől, ami az utolsó kanyarban elkövetett kisebb hiba nélkül meg is lehetett volna neki.
A versenyen sokáig úgy tűnt, hogy erős pontszerzéssel, a hatodik és a hetedik helyen futhatnak be a papajaszínű gépek, Norrist egy hidraulikai hiba azonban megfosztotta ettől, az utolsó körben hárman is megelőzték, noha Daniel Ricciardo későbbi büntése miatt egy helyet visszakapott, így végül kilencedik lett, míg Carlos Sainz a hatodik helyen ért be.
„Egyre rosszabb és rosszabb lett a helyzet,
kezdett nagyon nehézzé és kiszámíthatatlanná válni az autó vezetése, a fékezés nagyon következetlen volt, a fel- és leváltások borzalmasak voltak, majd a szervo is kezdett elmenni
– nyilatkozta Norris a hidarulikai hibáról a leintés után. – Tengernyi probléma jött egyszerre, ami nem volt jó érzés, végül pedig a hetedik helyünkbe került, ami frusztráló. Szép lett volna a hatodik és a hetedik helyen célba érni, csapatként szerintem megérdemeltük volna."
A verseny hevében a 19 éves újonc nem rejtette véka alá frusztrációját, először arra panaszkodott, hogy csapattársa feltartja őt, majd a technikai gondok jelentkezése után is idegeskedett. Andreas Seidl csapatfőnök szerint ez azonban normális, a német szakember még meg is dicsérte Norrist, amiért ilyen kiválóan helytállt. „Az egész amiatt volt, mert Lando és a mérnökök próbálták célba juttatni az autót, ami sikerült is nekik. Nagyszerű munkát végeztek, mert a gondok a sebességváltást, a fékezést és a szervokormányt is érintették. Sajnos az utolsó körre már nem maradt elég előny, amint Daniel [Ricciardo] odaért a DRS-vonattal, fel kellett adnunk a pozíciónkat. Normális, hogy hangot adott a nemtetszésének a rádióban, mert segítségre volt szüksége tőlünk.
Ugyanakkor nagyon meggyőző, hogy ilyen fiatalon, a nyolcadik versenyén megbirkózott ezzel, és így is jó köröket tudott autózni a végéig."
Ami a McLaren biztató hétvégéjét illeti, azt nem a puszta szerencsének köszönheti a csapat,
Sainz leszögezte a verseny után, hogy a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull mögött egyértelműen az övék volt a negyedik legjobb csomag Franciaországban.
„Gratulálok az egész csapatnak a pályán és otthon Wokingban is, és természetesen a versenyzőknek is. Ez volt az idei eddigi legjobb versenyhétvégénk, biztató volt látni, hogy az autónk az első szabadedzéstől a verseny végéig jól teljesített. Ez lökést ad nekünk arra, hogy továbbra is keményen nyomjuk, mert a csapatok közötti erőviszonyok pályáról pályára változnak" – nyilatkozta a csapatfőnök.
A kétszeres világbajnok Fernando Alonso a tavalyi szezon végén intett búcsút a Forma-1-nek, a visszatérés lehetőségét azonban nyitva hagyta, elmondása szerint ha olyan csapattól kapna ajánlatot, amelynek autójával azonnal képes lehet a győzelemre, akkor nem sokat gondolkodna.
A spanyol az F1-gyel igen, a McLarennel viszont nem szakított, a márka nagyköveteként a wokingiakkal indult volna az idei Indy 500-on, ha sikerült volna kvalifikálnia magát a versenyre, valamint a Bahreini Nagydíj utáni teszten a Pirelli gumik kiértékelésében segédkezett. Most kiderült, hogy erre az évre ez volt az egyetlen alkalom, amikor a csapat Forma-1-es torpedóját vezethette,
a McLaren ugyanis bejelentette, hogy a továbbiakban nem veszik igénybe a szolgálatait, Andreas Seidl csapatfőnök szavaiból pedig arra lehet következtetni, hogy a jövőben sem szeretnék, ha Alonso náluk térne vissza az F1-be.
„Nincs tervünk Fernandót a McLaren Forma-1-es autójába ültetni. Boldogok vagyunk Landóval és Carlosszal,
remek munkát végeznek, ők jelentik a csapat jövőjét, én is rájuk koncentrálok
– tette félreérthetetlen kijelentést Seidl. – Továbbra is a McLaren tagja és a márka nagykövete, szerintem lesznek megbeszéléseink a jövőben más lehetséges projektekről vele."
Noha tartalékpilótának kézenfekvő lenne alkalmazni a spanyolt, a McLaren a Francia Nagydíj alatt bejelentette, hogy a tavaly még a Williamsnél versenyző Szergej Szirotkint igazolta le a posztra, akár ezzel is megerősítve, hogy Alonsónak nem szánnak szerepet az F1-es csapat jövőjében. Seidl ezt azonban tagadta, a döntésnek szerinte csak gyakorlati okai vannak.
Fernando nem tud velünk tartani minden versenyre, valamint szorosan együtt dolgozunk a Renault-val az erőforráson, Szergej pedig minden versenyhétvégén ott lesz a szezon végéig
– emelte ki a szezon eleje óta a franciák tartalékjaként szereplő orosz leigazolásának előnyeit. – Egyszerűen ennek a megállapodásnak volt értelme a Renault-val közös kapcsolat miatt, vészhelyzet esetén pedig azonnal ott van egy tartalékpilótánk a pályán."
Noha Seidl a Racefansnek adott mélyinterjújában kifejtette, hogy a McLarennek jelenleg nem elsődlegesen arra kell koncentrálnia, hogy több és hatékonyabb erőforrása legyen, hanem a meglévő infrastruktúájából kell többet kihoznia, mivel szerinte jelenleg ez sem valósul meg. Azért a fejlesztés sem marad el,
Franciaországban ugyanis bejelentették egy vadonatúj szélcsatorna építését. Jelenleg a Toyota kölni létesítményét használják, az új pedig Wokingban, a régi helyén fog felépülni,
és amint működőképes lesz, az istálló minden tesztet ott fog elvégezni. „A másfél másodperces vagy még nagyobb hátrány, ami a top csapatok autóihoz képest jelen van, mind az aerodinamikából fakad. Éjt nappallá téve dolgozunk ezen, próbáljuk az autót úgy beállítani, hogy a lehető leghatékonyabb legyen aerodinamikailag" – nyilatkozta Seidl.
A csapatfőnök azt a feladatot kapta Zak Brown ügyveztő igazgatótól és a részvényesektől, hogy térképezze fel a csapat gyengepontjait az infrastruktúrában és az istálló felépítésében egyaránt. Az egyik ilyen pont, hogy már jó néhány éve nem a saját szélcsatornájukban dolgoznak.
Nagy hátrányt jelent, hogy nem a saját szélcsatornánkat üzemeltetjük Wokingban, hanem lassan tíz éve távirányítással fejlesztjük az autót Kölnben.
Nagyon örülünk a döntésnek, hogy új szélcsatornát építhetünk."
Seidl számításai szerint az új létesítmény építése nagyjából két évig fog tartani, és bár 2021-től szigorodnak a használatára vonatkozó előírások, így is megéri majd a fáradtságot.
„Fontos, hogy ez a szélcsatorna a saját irányításunk alatt lesz, mert a szabályok szigorodásával még fontosabb lesz a leghatékonyabban és a legpontosabban használni azt. Nyilván ez egy remek üzenet is csapaton belül arról, hogy Zak és a részvényesek milyen komolyan gondolják, hogy a csapat visszajusson a mezőny élére."