A szezon harmadáig a Mercedes mindegyik 1. helyet besöpörte a versenyeken, a Ferrarinak még egy-két kedélyjavító győzelem sem jött össze műszaki hiba (Bahrein) vagy sportfelügyelői döntés (Kanada) miatt olyankor, amikor tartották az iramot vetélytársukkal, esetleg gyorsabbak is voltak náluk.
Ez gyakran nem sikerült, mivel küszködtek a gumik kezelésével. Ahogy telt az idő és többféle pályán összecsapott a mezőny, egyre jobban látszott, hogy délibáb volt a tesztidőszakban mutatott előnyük, és jelenleg a motorerő az egyetlen tényező, amiben felülmúlják a Mercedest; nem véletlen, hogy a két győzelmi esélyük olyan helyszínen volt, ahol ez kiemelt tényező.
Az olasz istállót irányító Mattia Binottót hónapok óta faggatják, mikor várható fordulat, ő pedig nem győzi ismételni, hogy elhúzódó folyamat lesz kijönniük a zsákutcából. „Jelenleg nem a vb-címmel foglalkozom. A prioritás az, hogy helyesen azonosítsuk a problémákat és megfelelően, a lehető leggyorsabban reagáljunk, hogy ismét ütőképesek legyünk” – idézte a csapatfőnököt az Auto Motor und Sport.
„A gumikat természetesen nem befolyásolhatjuk. Amit tehetünk, hogy változtatunk az autó kialakításán, növeljük a leszorítóerőt, de ez nagyobb légellenállással is jár. Ezt a problémát nem korrigálhatjuk egyetlen nap alatt, több hétig fog tartani. Biztosítanunk kell, hogy az aerodinamikai változtatások a helyes irányba visznek bennünket. Ne számítsanak B autóra. Be kell vetnünk két-három frissítést, mielőtt eljutunk oda, hogy mindenhol a Mercedes kihívóivá válhatunk.”
Ezalatt persze a Mercedes sem fog egy helyben toporogni. A Ferrari a harmadik versenyen, Kínában kezdte érezni, hogy valami alapjaiban nem stimmel, és erről a Spanyol Nagydíjon bizonyosodtak meg végérvényesen. Azt ugyanis ugyanazon a barcelonai pályán rendezték, melyen az idény előtt úgy tűnt, övék a legerősebb autó.
Binotto figyelmeztetett, hogy a megoldás még nem készült el, Kanadában csak a pálya sajátosságai miatt harcoltak a győzelemért. „Nem változtattunk az autón Barcelona óta, Montrealban ugyanazok voltak a gyengeségei és hiányosságai, mint négy héttel korábban, csak az eredmény volt más” – jelentette ki. Konkrét versenyhelyszíneket nem említett, hogy hol remélik megkezdeni a felzárkózást.
Az idei évre karcsúbbá tették a gumik futófelületét, és a Mercedes jól ráérzett, hogy megéri nagy leszorítóerőt pakolni az autóra még olyan áron is, hogy a légellenállás ettől megnő. A többi csapat másképp gondolkodott, az első kerekek körüli légáramlás optimalizálását látta hatékonyabbnak, a leszorítóerő hiánya azonban visszaütött a gumikkal való bánásmódban.
„A koncepciónk az autóval nem illik a 2019-es gumikhoz, a miénk nem tartozik a legjobbak közé a maximális leszorítóerőt tekintve – mondta Binotto. – Emiatt is kedvezőbb a légellenállása. A korábbi években jól szerepeltünk a hatékony aerodinamikával, de az idei abroncsokkal ez már nem működik. Hiányzik a leszorítóerő, ezért nehézségeink vannak a gumik felmelegítésével és az optimális tartományban tartásával.”
„Tavaly Abu-Dzabiban (a 2019-es gumik tesztjén) ezt elrejtette a meleg időjárás és a vonalvezetés. Utólag látható, hogy minket sújt legjobban a probléma a gumikkal.” Hozzátette, hogy bizonyos mértékben szinte mindegyik csapatnak meggyűlik a baja ezzel, még a lágy keverékek esetében is.
Közben született olyan összeesküvés-elmélet is, hogy a Mercedes a konkurenciához képest hamarabb adatokhoz jutott a Pirellitől, ezért alkalmazkodott ilyen sikeresen a változáshoz, illetve már 2018 elején tudhatta, hogy ilyen módosításra készül a gyártó.