Bármennyire is izgalmas volt pusztán a pályán zajló események miatt is, a Német Nagydíjat sem kerülték el a büntetések és a vizsgálatok, amelyek aztán a verseny alatt/után heves viták alapját képezték a szurkolók körében. Hogy Lewis Hamilton miért nem kapott büntetést azért, mert a Charles Leclerc kiesése után érvénybe léptetett biztonsági autós fázis alatt elsőre érthetetlenül lassan hajtott, arról itt írtunk.
Most egy másik esetet részletezünk, mégpedig a Ferrari veszélyes kiengedését, amellyel Charles Leclerc-t az első biztonsági autós fázis során megejtett kerékcseréje után csapata a bokszutcában érkező Romain Grosjean elé küldte ki, aki még úgy sem tudta elkerülni a koccanást, hogy azonnal beletaposott a fékbe. A felügyelők vizsgálták az esetet, majd 5000 eurós pénzbüntetést szabtak ki a Ferrarira, miközben a legtöbben időbüntetést vártak.
Günther Steinernek, a Haas csapatfőnökének nem tetszett, hogy a Scuderia megúszta ennyivel, mert még ha a pályán nem is feltétlenül a maranellóiakkal kell versenyeznie az amerikai alakulatnak, az osztrák szerint ez rossz precedenst teremt a jövőre nézve.
Végig kell gondolnunk ezt, mert [a pénzbüntetés] arra bátorítja a csapatokat, hogy kockáztassanak. Az FIA megkapja a pénzét, mi elbukjuk a pozíciót, úgyhogy mindenki nyer, kivéve az, aki bukott az eseten."
Nem ritka, hogy verseny alatt, a bokszutcában történtekért pénzbüntetést osztanak ki valakire, a Racefans kigyűjtötte, hogy a 2017-es szezon kezdete óta tíz esetből a mostanival együtt nyolcszor ez történt,
az elmúlt két és fél évben pedig mindössze egyszer fordult elő olyan, hogy valaki veszélyes kiengedés miatt kitérő manőverre kényszerített egy másik versenyzőt (Pascal Wehrein Jenson Buttont a 2017-es Monacói Nagydíjin), akkor 5 másodperces büntetés következett.
Ami megkülönbözteti a korábbi pénzbüntetéses szituációkat a mostanitól, hogy azokban vagy a kereket nem rögzítette megfelelően az adott csapat, vagy két esetben a korai kiengedéssel sérülést okozott az egyik szerelőjének, egyszer sem egy érkező autó elé/mellé küldték be a pilótát.
Michael Masi, az FIA versenyigazgatója a Német Nagydíj után elmagyarázta, hogy Leclerc azért nem kapott időbüntetést, mert a körülményeket is figyelembe vették a döntéshozatalnál. „A csapatvezetőkkel folytatott korábbi megbeszélésünkön azt is megvitattuk – tudván, hogy változó körülményekre számíthatunk – hogy
figyelembe fogjuk venni, ha mindenki egyszerre érkezik meg kerékcserére"
– nyilatkozta a versenyigazgató. Masi kifejtette, hogy a csapatok is egyetértenek abban, hogy minden esetet külön kell kezelni, és nem lehet egy kalap alá venni a hasonló szituációkkal, ezért nem járhat mindig automatikusan időbüntetés veszélyes kiengedésért. A versenyigazgató a Günther Steiner által felvetett rossz precedensre is reagált,
nem tart tőle, hogy a csapatok mostantól fittyet hánynak a szabályokra, és bevállalják a pénzbírságot azért, hogy előnybe kerüljenek,
mivel „ott a veszélye, hogy megsérül az autó, ennek a következményei pedig sokkal komolyabbak, mint bármi másnak."
Max Verstappen és Valtteri Bottas monacói esetét eddig nem véletlenül kerültük és hagytuk ki a korábbi példák közül, hiszen mint arra Masi is rávilágított,
a holland pilótát valójában ütközés okozásáért büntették meg a hercegségben, miután rászorította a Mercedes finnjét a bokszfalra, a hivatalos indoklásban hiába szerepelt veszélyes kiengedés.
Ennélfogva Leclerc esetében nem lehet Verstappen és Bottas incidensét alapul véve számon kérni a felügyelőket. Ezt Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke sem tette meg, helyette újra elmondta, hogy szerinte túl szigorú volt a monacói ítélet. „Az emberek versenyzést akarnak látni a bokszutcában, utóbbi esetben az egyik pilóta kihajtott, a másik pedig be, úgyhogy kicsit más a helyzet, ugyanakkor szerintem jó döntés született, Monacóban pedig rossz. Egyszer felénk billen a mérleg nyelve, máskor pedig nem."