Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke úgy nyilatkozott a 2018-as gumik kudarcba fulladt visszahozatali kísérlete után, hogy „szégyenkezik" amiatt, hogy nem tudták elérni a tavalyi abroncsokra váltást az idei szezon közben, mert azzal javítottak volna a shown és szorosabbá tették volna a küzdelmet. Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős igazgatója ezzel szemben úgy véli, hogy komoly biztonsági kockázatot rejtett volna magában, ha mindenféle tesztelés nélkül visszateszik a 2018-as abroncsokat az idei autókra.
Az Osztrák Nagydíj pénteki napjának reggelén lefolytatott megbeszélésen 5-5-ös döntetlen született azon a szavazáson, amely arról volt hivatott dönteni, hogy visszatérnek-e a szezon közben a tavalyi abroncsokhoz, vagy maradnak az idei, vastagabb futófelületű változatnál. A váltáshoz legalább a csapatok 70%-ának beleegyezésére lett volna szükség.
Mario Isola szavaiból az szűrhető, le, hogy a Pirellinek egyáltalán nem lett volna mindegy a váltás,
a 2018-as abroncsokkal ugyanis még a tavaly látottaknál is jobban meggyűlhetett volna a pilóták baja, egyúttal biztonségi kockázattal és imidszvesztéssel járt volna az olasz gyártónak.
„Soha nem teszteltük a 2018-as gumikat a 2019-es autókon, amelyek különböznek a tavalyi gépektől – nyilatkozta Isola. – Más az aerodinamikai csomag, az aeroegyensúly az autó elejétől a hátuljáig, ezért nem vagyunk 100%-ig biztosak benne, hogy a 2018-as gumik megfelelően működnének az idei autókon.
Azt mondanám, hogy a hólyagosodás és a túlmelegedés jóval jelentősebb lenne a mostani autókon, mert gyorsabbak és nehezebbek is a tavalyiaknál.
Tekintve, hogy együtt dolgozunk, mindig készek vagyunk megvitatni bármilyen ötletet a fejlődésre, de nem teszünk semmit, ami veszélyes vagy rossz a cég megítélésére nézve."
Az egyeztetésen furcsa módon a változtatást szorgalmazó csapatok, köztük a Ferrari és a Red Bull azzal próbálták elérni a céljukat, hogy az idei gumik nehéz kiismerhetőségére hivatkoztak, ami szerintük biztonsági kockázatot rejt magában. Isola tagadta, hogy bármi gond lenne az idei gumikkal. „Nem érdekel, hogy a szezon közben, vagy a következő szezonra változtatunk. Ha közben, akkor van egy szabály, ami kimondja, hogy legalább a csapatok 70%-ának beleegyezése szükséges a specifikáció megváltoztatásához, ez világos.
Kérhetjük ezt biztonsági okokból is, ilyen jelenleg azonban nem áll fenn, mivel a jelenlegi termékünk nem kockázatos biztonsági szempontból.
Ha van észszerű ötlet a változtatásra, legyen az a specifikáció, a szettek kiosztása, vagy bármi, ami jó a sportnak, az FIA, a FOM és a csapatok beleegyezése mellett mindig nyitottak vagyunk megfontolni és végrehajtani azt."
Az idei gumikat egyértelműen a Mercedesnek sikerült a legjobban és a leghamarabb kiismernie, a Red Bull tanácsadója meg is vádolta őket azzal, hogy már a többiek előtt információ birtokába jutottak az idei abroncsokról, ezért azokhoz tudták tervezni az autójukat.
Toto Wolff csapatfőnök osztja Isola véleményét, szerinte is kockázatos lett volna a váltás, egyúttal odaszúrt egy kicsit a Red Bullnak és a többi, 2018-as abroncsok mellett kardoskodó csapatnak. „Hallania kellett volna a megbeszélésen elhangzott párbeszédeket.
Azt hallottam, hogy a jelenlegi abroncsok veszélyesek. És miért azok? Mert Gasly nem tudja felmelegíteni őket...
– ironizált a Motorsport olasz kiadásának adott interjúban. – A Pirelli és az FIA megerősítette, hogy semmi probléma nincs a jelenleg használt gumikkal, mindenek előtt pedig nem veszélyesek. Sokkal robosztusabbak, mint a 2018-ban használtak, ezért nem hiszem, hogy értelme lett volna tesztelés nélkül visszatenni a tavalyi gumikat az idei autókra.
Kockázatos lett volna, de voltak, akik inkább bevállalták volna ezt a hazárdírozást ahelyett, hogy elfogadják a jelenlegi helyzetet. Így nem lehet gondolkozni azt nézve, hogy a Forma-1 a motorsport csúcsa.
Mindannyian a legjobb show-t szeretnénk, ha azonban valamit változtatni akarunk, legalább valamit tegyünk jobbá, ne olyasmi mellett döntsünk, ami azt kockáztatja, hogy rosszabb lesz a helyzet."