Mítoszok, de legalábbis mendemondák sokasága született már arról, hogy az F1-es pilóták mennyivel járulnak hozzá az autók vagy a gumik fejlesztéséhez, és a csapatoknál ki tesz hozzá többet, ki kevesebbet az előrelépésekhez.
Számos nyilatkozat és a közvélekedés szerint Michael Schumacher e téren is az F1 történetének egyik kiemelkedő alakja volt, talán a közelmúlt egyik olyan figurája, aki még az adatvezérelt döntéshozatal érája előtt is versenyzett, de már bőven a hőskor után, amikor még a pilóták sokszor maguk is konstruktőrök voltak.
A Forma-1-ben a csapatok oldalán nehezebb összehasonlításokat tenni, ők elsősorban a két versenyző, a teszt- és fejlesztőpilóták munkáját tudják kontextusba helyezni, a veterán mérnökök esetleg a korábbi tapasztalataikat is feleleveníthetik.
Kissé más a helyzet a gumigyártó esetén, hiszen a Pirelli rendszeresen felkér csapatokat és pilótákat is a tesztelésre, ezért megkérdeztük Mario Isolát, a Pirelli autósportért felelős vezetőjét, hogy milyen tapasztalataik vannak az általuk is foglalkoztatott sofőrökkel.
Tavaly versenyzők részvételét kértük, nem azért, mert nem akarunk újoncokat vagy fiatal pilótákat, hanem azért, mert a pilóták ismerik a legjobban az autókat, hiszen minden hétvégén ők vezetnek
– mondta Isola a GPhírek kérdésére. – Nem tudok rangsort felállítani a versenyzők között. Nekünk csak jó, ha különböző autókkal és pilótákkal tesztelhetünk, mert így sokrétű visszajelzéseket kaphatunk” – tette hozzá, kikerülve, hogy konkrét neveket említsen.
„Az összes autón működik a telemetria, rengeteg adathoz jutunk, összevethetjük az információt a pilóták megjegyzéseivel. Nehezemre esik, hogy a pilótákat listázzam. A tapasztaltabb versenyzők általában képesek összehasonlításokat tenni korábbi versenyekkel vagy helyzetekkel, ez sokat segít, hogy megértsük az eseményeket, de nem lenne helyes a részemről, ha sorrendet állítanék fel.”
Közismert, hogy a pilóták és a csapatok „vakon” tesztelik az abroncsokat, legalábbis a Pirelli jelöletlen gumikat használ a teszteléseken, és az istállók tagjai nem tudják, hogy az adott típus milyen műszaki paraméterekkel rendelkezik, pontosan mit kell kipróbálni az adott gumin vagy milyen fejlesztési fázisban jár az adott termék, és bevetik-e egyáltalán.
Isola szerint mégis fontosak a pilóták visszajelzései. Kérdésünkre felfedett néhány részletet a folyamatról, amely során „lefordítják” a sofőr benyomásait az adatok szintjére, hogy azzal a mérnökeik is tudjanak dolgozni. Az sem akadály, hogy emberekről lévén szó, az elbeszélések általában szubjektív vélemények.
„Ez igaz, de a kommentárt mindig össze tudjuk hasonlítani a telemetriával. A pilóta el tudja mondani, hogy alul- vagy túlkormányzott lett-e az autó, milyen a tapadás a kanyarcsúcsponton, mennyire könnyű felmelegíteni a gumit. Nagyon jó a korreláció a pilóta által elmondottak és a telemetria adatok között – mondta Isola. –
F1-es pilótákról beszélünk, alsóbb osztályok esetén ez sokkal bonyolultabb.”
„Az F1-esek irányt is mutatnak nekünk: ha azt mondják, hogy küszködnek a felmelegítéssel, akkor rögtön elkezdjük azt vizsgálni, és megkeressük az okát. Az adatok révén megerősítjük a pilóta véleményét, utána pedig le kell fordítanunk ezt gumispecifikációra. Kemény munka ez a mérnökeinknek és a tervezőinknek.” – méltatta munkatársait az olasz szakember.