MONZA, ITALY - SEPTEMBER 08: Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 spins during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 08, 2019 in Monza, Italy. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Védelmébe vette Sebastian Vettelt az F1-es mezőny korábbi fenegyereke, Juan Pablo Montoya, aki saját pályafutása során is megtapasztalta, hogy milyen az, amikor nem tudja ideálisan vezetni az autóját.
Sebastian Vettel újabb hibájától volt hangos a monzai paddock, miután a német versenyző az Olasz Nagydíj elején egyszerűen megpördült, ezzel eldobta a 4. helyét, sőt, kárt tett az autójában, és még büntetést is kapott, mert veszélyesen tért vissza a pályára. Ezzel ismét fellángoltak a kritikák, amelyek egy része azt fürkészi, hogy Vettel mentálisan elég erős-e ahhoz, hogy az élmezőnyben versenyezzen.
A Williams és a McLaren egykori pilótája, a Monacói Nagydíj és az Indianapolis 500 korábbi győztese, Juan Pablo Montoya azonban nem a versenyző fejében, hanem az autójában keresné először a hibát. A kolumbiai sportoló kijelentette, Vettelnek valószínűleg nem fekszenek az idei gumik vagy az autók, és a helyzethez Charles Leclerc jobban tud alkalmazkodni.
„Vettel megszenved azért, hogy ugyanolyan gyorsan menjen, mint a másik srác. A küszködés miatt nem érzi magát otthonosan, és hibákat követ el, Amikor az ember nem elégedett az autójával, de mégis nyomja neki, előfordulnak rontások” – nyilatkozta Montoya az Autosportnak. – Nem hiszem, hogy ez mentális kérdés, inkább technikai.
Az a lényeg, hogy legyen valaki az ember mellett, aki átlátja, hogy mi folyik itt.”
Montoya felelevenítette, hogy neki is alkalmazkodnia kellett a McLaren fékrendszeréhez, amivel Kimi Räikkönen akkoriban könnyedén megbarátkozott. A kolumbiai versenyző annyira küszködött, hogy új futóművet is terveztek kifejezetten neki, de végül a wokingi csapatnál töltött másfél szezon után bejelentette, hogy inkább a NASCAR-ban folytatja a pályafutását.
„Változtatnom kellett azon, ahogy fékezek, és az autó nagyon más dolgokat kezdett el csinálni, mint amit megszoktam – emlékezett vissza. – Nagyon bonyolult változtatni azon, ahogy az ember vezet. Ha ezt valaki megteszi, akkor még lehet gyors, de talán nem annyira, mint korábban volt. Bizonyos fokig [Vettelnek] is alkalmazkodnia kell, de nagyon nehéz más módszerrel is gyorsnak lenni.”
Jobb, ha az autót igazítják a vezetési stílushoz, mint a vezetési stílust valaki máséhoz.”
A korábban forrófejű versenyző szerint Vettel kilábalhat a jelenlegi helyzetéből „ha akarja”, de ehhez minden korábbinál keményebben kell dolgoznia a csapattal. „Csak ez a megoldás. Valamit másként kell csinálnia, mint ahogy eddig tette. Eddig csinálta ezt valahogy, de most ez már nem működik a számára” – mondta Montoya.
Az eltiltással játszik
A monzai baleset révén Vettel lett az a versenyző, aki eddig a valaha volt legtöbb büntetőpontot gyűjtötte, és jelenleg 9 ilyen egységgel rendelkezik. Amennyiben egy pilóta 12 hónap alatt 12 büntetőpontot kap, automatikusan eltiltják egy versenytől. Ez az F1-ben még nem fordult elő, az F2-ben viszont volt már rá példa.
Vettelnek nagyon vigyáznia kell, mert legközelebb október 20-án, vagyis 3 futam múlva csökken a pontjai száma, vagyis, ha a következő három futam egyikén a monzaihoz hasonló hibát követ el, az automatikus eltiltás közelébe, vagy annak tartományába sodródik. Bár az idei világbajnoki esélyeit ez már aligha befolyásolja, hatalmas profilvesztés lenne, ha pont Vettelt tiltanák el először az F1-től.