MONZA, ITALY - SEPTEMBER 07: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 and Nico Hulkenberg of Germany driving the (27) Renault Sport Formula One Team RS19 lead the field on track during qualifying for the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 07, 2019 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az időmérős sprintfutam és a rövidebb versenyhétvégék is lehetséges opciók lehetnek a Forma-1-ben 2021-től. Hogy mennyire lehetnek működőképesek az ehhez hasonló ötletek, azt már jövőre tesztelhetik.
Egyre közeleg az október, amikor várhatóan elfogadásra kerülnek a Forma-1 2021-es szabályai. Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója elárulta, hogy a fő kérdésekben már megegyeztek a csapatok, leginkább részletekről folynak még az egyeztetések, emellett arról is beszélt a 64 éves szakember, hogy a versenyhétvégék lebonyolításával kapcsolatban is komoly változásokat terveznek, és akár már a következő szezonban tesztelhetnek közülük néhányat.
Brawn a Sky Sportsnak nyilatkozva elsőként mindenkit biztosított arról, hogy nem kell tartani tőle, hogy a csapatok egyet nem értése miatt tovább kell halogatni a reformokat a Forma-1-ben. „Amikor a színfalak mögött leülünk és részleteiben átbeszéljük a 2021-es szabályokat a csapatokkal, akkor
van némi egyet nem értés, de nem mondanám olyan mértékűnek, hogy emiatt ne fogadnák el az új szabályokat.
Szerintem mindannyian felismerték, hogy szükség van a változtatásokra, hogy fenntarthatóbb gazdasági modellt teremtsünk a Forma-1-nek."
Az F1 nemrég közölte az első valós képeket a 2021-es szabályok szerint épített autó szélcsatornás változatáról.
Brawn most megerősítette, hogy ezen már nagyon lényeges változások nem lesznek, ugyanakkor némi finomhangolás még várható.
„Igen, a fő dolgok már fixek, most már csak részletekről és variációkról van szó. Az új autó modellje stílusosabbá lesz téve, ez egy elég egyszerű korai változat volt, az új kissé dinamikusabban fog kinézni."
Nemcsak a technikai és egyéb, gazdasági vonatkozású változások jöhetnek azonban 2021-től, módosulhat a versenyhétvégék menetrendje is. „Szeretném, ha 2020-ban kipróbálnánk néhány dolgot.
Az autók terén nem változik túl sok minden, úgyhogy a következő szezon szerintem jó lehetőség lehet, hogy egy-két versenyen kipróbáljunk különböző dolgokat.
Nem látok más módot, amivel logikusan fejleszthetnénk a versenyhétvégék menetrendjén. Szerintem alapvetően a mostani lebonyolítás jó, de egy sprintfutam érdekes lehet, vagy bizonyos változtatások az időmérőn. Szerintem a csapatok benne vannak, hogy kipróbáljunk pár változtatást szombaton, hátha találunk a mostaninál jobb megoldást."
Brawn úgy véli, hogy a csapatok személyzetének is könnyebbé tehetik a teljes szezont azzal, ha nem kell olyan korán megérkeznüik a helyszínre. „Azt szeretnénk, hogy körözzenek autók a pályán péntekenként, de működési szempontból lehetne rövidíteni a versenyhétvégéken. Mindannyian kedden már itt vannak, vagy akár már hétfőn is, hogy felkészüljenek.
Szigorúbb parc fermé szabályokkal jobban kontrollálhatnánk az időt, amit a csapatok a helyszínen töltenek, lerövidíthetnénk a felkészülési idejüket, és valójában háromnapos lehetne egy hétvége.
Emlékszem az időkre, amikor mindenki csütörtök délután jelent meg, berakta az autót a garázsba, aztán kezdődhetett a hétvége. Most két-három nappal korábban jönnek, hogy minden készen álljon. A péntek fontos nap a promótereknek, beindítja a hétvégét, de lehetne például két valamivel rövidebb edzés péntek délután, a csapatok pedig felkészíthetnék az autókat péntek délelőtt.”