A McLaren csapatfőnöke élesen bírálta a Ferrarit, mivel úgy véli, a Charles Leclerc autójáról leszakadó darabok minden versenyzőre veszélyt jelentettek a Japán Nagydíj első körei során. Az FIA a harmadik körben utasította az olasz istállót, hogy hívják ki versenyzőjüket, de később úgy ítélték meg, hogy ezt korábban is meg kellett volna tenniük.
Leclerc a rajtnál ütközött össze Max Verstappennel, ekkor megrongálta autója első vezetőszárnyát, amelynek baloldali véglapja és légterelői több fázisban váltak le az autójáról a következő körök során. Ez elsősorban a közvetlenül Leclerc mögött haladó Lewis Hamiltonra jelentett veszélyt, a brit pilóta nem is értette, hogy a Ferrari pilótáját miért nem intették ki azonnal a bokszba.
A Ferrariról leszakadó alkatrészek nem csupán Hamiltont akadályozták, hanem Lando Norris versenyét is tönkretették, ugyanis elzárták a McLaren fékhűtőnyílását, aminek következtében a brit pilótának ki kellett mennie a bokszba. Andreas Seidl, a wokingiak csapatfőnöke elmondta, szerinte a Ferrari helytelenül cselekedett, amikor kint hagyta versenyzőjét.
„Nyilvánvalóan egyáltalán nem értünk egyet azzal, ha valamelyik csapat pályán tart egy lógó szárnyelemekkel közlekedő autót, mert ezzel mindenki mást is veszélybe sodornak – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – Egy Leclerc kocsijáról leszakadó darab sajnos elzárta Lando fékhűtőnyílását, akinek emiatt hamar ki kellett állnia.”
Leclerc autóján végül a harmadik körben cseréltek szárnyat. Az első kör végén már szóltak neki, hogy álljon ki a bokszba, amikor épp a sikánból kifelé haladt, de ekkor már túl késő volt. Mire Leclerc visszakérdezett, hogy erre miért van szükség, már épp elhajtott a bokszbejárat mellett.
„Csak az első szárny sérült meg – emlékezett vissza a leintés után. – Kívülről nagyon rosszul nézett ki, de az alulkormányzottság csupán minimális időveszteséget okozott” – erősítette meg a véleményét, amit már a rádión is elmondott, amikor a mérnöke később kirendelte őt a bokszba.
A Ferrari csapatfőnöke, Mattia Binotto megvédte versenyzője döntését. A svájci szakember elmondta, valamikor mindenképpen végre kellett volna hajtani a cserét, de Leclerc úgy érezte, hogy ezt később kellene megtenni.
„Charles van a kormánynál, úgyhogy ő érzi a legjobban a kocsi viselkedését – szögezte le. – Láttuk, hogy az első szárny nem volt rendben, úgyhogy tudtuk, valamikor muszáj lesz újat feltenni. Ő azonban úgy érezte, hogy még így is megvan a tempója.”
A második körben a Ferrari jelezte a sportfelügyelőknek, hogy ki fogják hívni Leclerc-t, de a kör végén megváltoztatták a döntésüket, miután a lógó elemek leváltak az autóról. A sportfelügyelők közleménye szerint a csapatnál azt hitték, nem lesz több leszakadó törmelék, ami veszélyt jelenthetne másokra (pedig Leclerc a baloldali tükröt kézzel fogta a 130R-nél és egy kézzel vezetett, mielőtt a tükör a 7. körben le is szakadt).
Ekkor avatkozott be az FIA, Michael Masi személyesen utasította a Ferrarit, hogy a harmadik körben mindenképpen hozzák ki a monacói pilótát, aminek eleget is tettek.
Leclerc végül a 6. helyen ért célba, de a verseny után kapott büntetésének köszönhetően végül 7. lett. Az idejéhez hozzáadott 15 másodperc kétharmadát azért rótták ki neki, mert a csapat „veszélyt teremtett a pályán, és növelte egy nagy baleset bekövetkezésének kockázatát”.
„Az FIA biztonsági okokból kérte, hogy ne tartsuk kint tovább, amit mi azonnal teljesítettünk – magyarázta Binotto. – Utána viszont a sportfelügyelők úgy látták, hogy korábban ki kellett volna hívnunk, emiatt pedig további büntetést kaptunk.”