SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 13: Valtteri Bottas driving the (77) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 leads Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 and the rest of the field at the start during the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka Circuit on October 13, 2019 in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Japán Nagydíjat az élről kezdő, végül a második helyen befejező Sebastian Vettel nem várta meg a rajtlámpák kialvását Szuzukában, már korábban bemozdult, a felügyelők azonban nem büntették meg. Később megindokolták döntésüket.
Már réges-rég elmúltak azok az idők, amikor a versenyzők egy-egy futam rajtjánál a kuplung teljes felengedése előtti pillanatokban finoman elkezdtek előrefelé gurulni, és nem álló helyzetből rugaszkodtak neki az adott versenynek. Ehelyett ma már szenzorok jelzik a legkisebb elmozdulást is, amely után, ha az autó mozgott a rajt pillanatában, azonnal jön a büntetés. Ennek fényében igencsak meglepő volt, hogy a rajtlámpák kialvása előtt jókorát ugró, majd a fékbe taposó Sebastian Vettel nem kapott büntetést a Japán Nagydíjon. A felügyelők elmagyarázták, hogy miért nem.
Az ide vonatkozó szabály szerint egy versenyző áthajtásos vagy 10 másodperces stop and go büntetést kap, ha „a rajtjel megadása előtt mozgásba lendül az autója, amit az FIA által hitelesített és szállított, autóra szerelt transzpondere hivatott eldönteni." Már ebből a mondatból is egyértelművé válik, hogy Vettel miért nem kapott büntetést,
az ő autója ugyanis a bemozdulás ellenére álló helyzetben volt a lámpák kialvásakor, és mivel nem teljesen a rajtkocka elejére parkolt le a felvezető kör után, nem is hagyta el a neki kijelölt téglalapot.
„A felügyelők megvizsgálták a felvételeket, amelyek azt mutatják, hogy az autó némileg elmozdult, ez az elmozdulás azonban az F1 kiugrási rendszere által meghatározott határértéken belül volt, amely a sportszabályzat 36.13(a) paragrafusában van lefektetve" – állt az indoklásban.
a felügyelők ilyenkor nem veszik, mivel nem is vehetik figyelembe, hogy a bemozdulással valaki nyert-e vagy veszített,
kizárólag az autón levő transzponder adatai alapján büntetnek. Így volt ez Kimi Räikkönennel is az Orosz Nagydíjon. A 2007-es világbajnok áthajtásos büntetést kapott, mert bár a felügyelők szerint nem nyert a kiugrással, az autója mozgásban volt a lámpák kialvásának pillanatában.