A mexikói menü megint túl csípős lesz a Mercedesnek?

Forma-1, Japán Nagydíj, Bottas, Mercedes
SUZUKA, JAPAN - OCTOBER 13: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 on track during the F1 Grand Prix of Japan at Suzuka Circuit on October 13, 2019 in Suzuka, Japan. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A szezon legmagasabban fekvő pályáján nem szerepeltek jól az előző két évben, pedig Hamilton mindkét alkalommal itt lett világbajnok. Most is van némi esély erre, de kérdés, ezúttal feljut-e a dobogóra.

Lewis Hamilton vegyes emlékekkel készülhet a Mexikói Nagydíjra, ahol az előző két esztendőben ugyan megszerezte a világbajnoki címet, de mindkét esetben szerény eredménnyel, a dobogóról is lemaradva.

Idén akkor ünnepelhet – már amennyiben az emberiség helyzete feletti bánatát enyhíti a korona –, ha 14 ponttal távolodik Valtteri Bottastól. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a győzelme esetén csapattársát egy dobogós eredménnyel biztosan, egy 4. hellyel valószínűleg (a leggyorsabb körért járó pont függően) egy hétig még nem számolják ki, egy Hamilton ezüstérem pedig szinte biztos elodázza a bajnokavatást, amennyiben Bottast nem éri nagyobb csapás.

Hamilton karnyújtásnyira van a hatodik vb-címtől, de nem biztos, hogy Mexikóban behúzza Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

De az előző két Mexikói Nagydíjon az Ezüstnyilak nem szálltak messzire, így még az sem biztos, hogy a két pilóta bármelyike odaér a dobogóra.

Tavaly egyértelműen a Ferrari és a Red Bull mögött kullogtak,

két éve Bottas 2., Hamilton 9. lett, igaz, a brit hátraesését nagyrészt a rajt utáni koccanás okozta. Mindkét alkalommal Max Verstappen szelte át elsőként a célvonalat, kihasználva a Red Bull elit leszorítóerejét, ami felülmúlta a motorhátrányt.

Lendületet vesz Bottas?

Ha csak nem történik égszakadás, a következő másfél hónap eseményei bizonyos szempontból leginkább 2020-ra lehetnek hatással. Hogy mire gondolunk? Hamilton csapattársaként Nico Rosberg 2015-ben az utolsó három futamot megnyerte, s bár tényszerűen aligha alátámasztható, a következő évben szerzett bajnoki címéhez valószínűleg hozzásegítette ez az alapozás, hátráltatni legalábbis biztosan nem hátráltatta.

Bottas a szuzukai győzelmét ünnepli Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Charles Coates

Hamilton emlékszik erre, így bizonyára nem fogja hagyni, hogy a szuzukai vereség megismétlődjön és házon belüli ellenfele erőre kapjon a következő idény előtt.

Jó eredményre azonban nem számít Közép-Amerikában.

úgyhogy kemény hétvégénk lesz – nyilatkozta. – Szerintem nagyon nehéz lesz legyőzni a Ferrarit azokkal a hosszú egyenesekkel."

Magasra tették a lécet

A mexikói pálya vonalvezetése nem kifejezetten egzotikus. A 4,3 kilométeres kör első részében két hosszú egyenes és az őket összekötő lassú kanyarok találhatók, aztán lendületes ívek jönnek, majd egy stadionszerű lassú rész.

Az Autódromo Hermanos Rodríguez különlegessége az, hogy több mint 2200 méteres magasságban, egy fennsíkon helyezkedik el.

A mexikói pálya alaprajza Forrás: FIA

Mindez számos sajátos feltételt támaszt a beállításokhoz, hiszen a következő legmagasabb helyszín 800 méter alatti. A levegő ilyen magasságban már nagyon ritka, ami két következménnyel jár: a használható autó érdekében minden opciót maximálisra tekernek a leszorítóerővel, és a motorok hűtésére nagyon kell figyelni.

E két tényezőből az első a Mercedesnek kedvezhet, maximális leszorítóerő mellett többnyire jól szerepeltek idén, a másikkal azonban meggyűlt a bajuk, emiatt a teljesítményből is muszáj volt beáldozniuk, nehogy tönkremenjen az erőforrás. A lóerőknek a két hosszú egyenes miatt fontos a szerepe, a ritka levegő miatt 370 km/h környéki tempót is elérhetnek az autók.

Tájfun ezúttal nem lesz, de eső még jöhet; az előrejelzés a hét közepén azt mutatja, hogy mindhárom nap kialakulhat délután csapadék, zivatar. Ez nagyfokú bizonytalaságra utal, és megkavarhatja a paklit. Esőben még nem rendeztek futamot Mexikóban, biztos érdekes lenne megnézni, hogyan boldogulnak a pilóták a csúszós aszfalton a hiányos leszorítóerővel.

A 3. és a 6. helyért küzd a Red Bull

A pontversenyben letisztult a kép az első két helyen, a harmadiktól lefelé történhet még átrendeződés. A legjobb pozícióból Charles Leclerc (221 pont) várja a maradék négy futamot, Verstappen és Sebastian Vettel (egyformán 212) fej-fej mellett áll.

A kör végi stadionrész Forrás: DPPI/Florent Gooden

A Red Bull formája megkopott a nyári szünetet követően, ezért kérdés, a holland maga mögé tudja-e utasítani legalább az egyik maranellóit.

Mexikóból pompás emlékei vannak, mégsem duzzad az önbizalomtól az utóbbi két itteni győzelme után. "Nem számítok a sorozat folytatására, különösen annak ismeretében, hogy a Ferrari milyen gyors idén az egyenesekben" – közölte.

"Nem hiszem, hogy lenne olyan pálya, amelyen van esélyünk a jó szereplésre – mondta a szezon hátralevő részéről. – Ha minden hétvégét a dobogón, vagy legalább annak közelében fejeznénk be, már kihoznánk a maximumot a jelenlegi helyzetünkből."

Sainz ismét remek formában szárnyal Forrás: Steven Tee / LAT Images

Japánban a mclarenes Carlos Sainz (76 pont) megelőzte a tabellán Pierre Gaslyt (73), így hosszú idő után először lehet némi esély rá, hogy ne három csapat pilótái tegyék zsebre az első hat helyet az értékelésben. Ezt Alexander Albon (62) torpedózhatja meg, aki a második leghosszabb aktív pontszerzési sorozatot birtokolja (a leghosszabb Hamiltoné), a júliusi Német Nagydíj óta mindig az első tíz között ért célba.

Akkor még a Toro Rosso színeiben versenyzett, de a Red Bullhoz előléptetéssel nagyobb lapáttal szedheti a pontokat. Ha ebben az ütemben folytatja a termelést, legyűri Sainzot és elődjét, ám egyetlen megingás vagy meghibásodás már komoly akadály lehet a küldetés sikeres teljesítésében.

A Mexikói Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 17:00-18:30
  • 2. edzés: péntek 21:00-22:30
  • 3. edzés: szombat 17:00-18:00
  • időmérő: szombat 20:00-
  • verseny: vasárnap 20:10-
A versenyzők gumikészlete a Mexikói Nagydíjra Forrás: Pirelli
Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!