A motorsportban általában, és így a Forma-1-ben is a safety cart többnyire egy baleset utáni mentés miatt vagy különösen rossz időjárási körülmények esetén szokták bevetni, de arra is volt már példa, hogy egy pályára keveredő ember miatt vált szükségessé. Ezzel együtt a biztonsági autó általában izgalmasabbá is teszi a versenyeket, erre láthattunk példát a múlt heti Brazil Nagydíjon.
A képernyőn keresztül csak annyi látszik, hogy a safety car pár körön át a mezőny előtt halad, adott esetben előreengedi a lekörözötteket, majd visszahajt a bokszutcába. A valóság azonban az, hogy a sofőrnek több részletre is oda kell figyelnie munkája során. Bernd Mayländer – a 2001-es Kanadai Nagydíj kivételével – a 2000-es szezon óta tölti be ezt a pozíciót. A német exversenyző a Mercedes Youtube-csatornáján beszélt a safety car felépítéséről.
Mayländer alapvetően három részre osztotta az autót. A külső részen értelemszerűen azok az elemek találhatóak, amelyek a versenyzők és a szurkolók tájékoztatására szolgálnak, belül Mayländer kommunikál, valamint végzi el a szükséges beállításokat az autón, a hátsó részen pedig az információ továbbítására alkalmas eszközök vannak.
A biztonsági autó legfeltűnőbb része a tetején található fénysor, ahol a különböző fényjelzések láthatóak. Legtöbbször a villogó narancssárga jelet használják, ettől csak két esetben térnek el.
A zöld szín azt jelenti, hogy a safety car mögött haladó versenyző előzhet, mert nem ő vezeti a futamot, a fények kialvása pedig mindig akkor történik, amikor a biztonsági autó a kör végén visszamegy a bokszutcába.
A fénysor tetején található fedélzeti kamera előre- és hátranéző képest is tud adni, előtte pedig egy olyan eszköz van, ami a pályán éppen érvényben lévő zászló jelét továbbítja Mayländernek. Az autó elején látható antenna a telemetriát biztosítja a mérnököknek, a hátulján lévő pedig a versenyigazgatással történő rádiós kommunikáció miatt elengedhetetlen.
Az egyetlen valódi funkció nélküli rész a hátsó ablakon van, ahol Mayländer, illetve a segédpilóta Richard Darker neve olvasható.
Az autó műszerfalán rengeteg gomb között kell kiigazodni, amelyeknek egy része hétköznapi feladatot lát el. Továbbá természetesen be lehet állítani a fénysor színét, ami a zászlójelzésekkel együtt belülről is látható. Vannak viszont egyéb, speciális funkciót betöltő eszközök is.
Az egyik ilyen a kipörgésgátló, amit különböző fokozatokra lehet beállítani.
Ez egy biztonsági eszköz, ami az autó kipörgését szabályozza. Mindig szinte kikapcsolt állapotban tartom, de kétségtelenül segíti a vezetést. Ha pedig egy kellemes utat szeretnénk, teljesen ki lehet kapcsolni”
– magyarázta Mayländer.
Az autóban több kijelzőt is használnak, amelyek különböző funkcióval rendelkeznek. Az egyik a kocsi azon fontos adatait mutatja, mint például az üzemi hőmérséklet. A másik képernyő pedig a köridők mellett azt is jelzi, ha valakit 20 G-nél nagyobb erőhatás ért a becsapódásnál, így a Mayländerék tisztában vannak vele, a pálya melyik pontján történt nagyobb baleset.
A safety carba két rádiót is beépítettek, de közülük az egyik csupán tartalékként funkcionál. Ezeket elsősorban Darker kezeli, de a versenyigazgatás inkább Mayländert látja el instrukciókkal, aki innen értesül, hogy be kell hajtania a pályára, vagy éppen vissza kell mennie a bokszba.
A biztonsági autó rendkívül magas hátsó szárnnyal rendelkezik, annak érdekében, hogy elég nagy leszorítóereje legyen. Emiatt egy normális tükrön keresztül Mayländer nem látná, mi történik mögötte. A problémát egy speciális kamerarendszer beépítésével oldották meg, ami tiszta képet ad a safety car mögött zajló eseményekről.
Mivel a biztonsági autó egy orrmotoros kocsi, a kommunikációs berendezésnek szükségszerűen a hátsó részben kell lennie. A korábban felsorolt eszközök, mint például a rádió vagy a telemetria itt kapják meg a jelet, de többek között WiFi-router is működik az autóban. Továbbá itt található a fekete doboz is, ami minden fontos adatot tartalmaz ahhoz, hogy adott esetben ki lehessen elemezni a történteket. Persze mindenki azért drukkol, hogy erre lehetőleg minél kevesebbszer legyen szükség.