Sikerült kihúzni a Ferrari méregfogát?
GPHírek
2019. november 03. 14:54
Motorsports: FIA Formula One World Championship 2019, Grand Prix of Japan,
#5 Sebastian Vettel (GER, Scuderia Ferrari Mission Winnow), | usage worldwide
A Ferrai a tavalyi szezon óta látványosan gyorsabb a riválisainál az egyenesben, az a tendencia pedig nemhogy csökkenne, hanem folyamatosan növelik az előnyüket a vörösök. Az USA Nagydíj szombati napján azonban érdekes dologra lettek figyelmesek az ellenfelek, a Ferrari a GPS-es mérések alapján ugyanis veszített az egyenesbeli fölényéből péntekhez képest.. A visszaesésben közrejátszhat, hogy a Red Bull kérésére az FIA a napokban egy technikai állásfoglalást adott ki az üzemanyag-átfolyással kapcsolatos szabályokról. A Mercedes csapatfőnöke szerint azonban a Ferrari fölénye nem emiatt csökkent.
Az USA Nagydíj időmérő edzésén Valtteri Bottas megszakította a Ferrari öt verseny óta tartó sorozatát, és ezúttal nem Sebastian Vettel vagy Charles Leclerc indulhat a pole pozícióból. Az 5. helyről rajtoló Hamilton szerint a visszaesés oka a motorerőben, pontosabban annak hiányában keresendő.
Úgy gondolom, hogy [a Ferrarik] veszítettek némi motorerőt
– jelentette ki az ötszörös világbajnok. – Persze még mindig gyorsabbak nálunk az egyenesekben, de mindenképpen érdekes volt látni a mostani erőviszonyokat.”
Hamilton állítását alátámasztja, hogy az Auto Motor und Sport birtokába jutott GPS-es mérések alapján az időmérőn a Ferrari a Mercedeshez képest 0,35, a Red Bullhoz képest pedig 0,6 másodperces előnyben volt az egyenesekben.
Ez csupán a fele annak, amit pénteken, illetve, amit Szuzukában, egy hasonló karakterisztikájú pályán mértek.
Ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy Leclerc vélhetően régebbi specifikációjú motorral ment, mivel a harmadik szabadedzés elején megállt alatta a Ferrari.
Többek vélekedése szerint a Ferrari visszaesésének köze lehet az FIA által nemrég kiadott technikai állásfoglaláshoz. A riválisok már korábban is kutatták az olaszok motorjának szabályosságát, a Red Bullnál pedig konkrét lépést is tettek az ügy érdekében. A milton keynes-i istálló kikérte a Nemzetközi Automobil Szövetség véleményét egy elméleti megoldásról. A kérdés az üzemanyag-átfolyásra vonatkozott, ugyanis az FIA ezt csak bizonyos időközönként méri.
A Red Bull azt szerette volna megtudni, hogy meg szabad-e növelni az átfolyást – és ezáltal az autó teljesítményét – két mérési pont között, miközben az ellenőrzések továbbra is szabályos értékeket mutatnak.
Nikolasz Tombazisz, az FIA formulaautós bizottsági elnöke nemrég válaszolt is a felvetésre. A közleményben leszögezte, az üzemanyagnak át kell mennie egy, az FIA által kijelölt szenzoron. Emellett
Tombazisz határozottan kijelentette: a mérési pontok után tilos megnövelni az átfolyást, vagy eltárolni, újrahasznosítani az üzemanyagot.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója elmondta, a csapatnál megkérdőjelezik a Ferrari motorjának szabályosságát, és ez az akció is ennek tudható be.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke reagált a vádakra, és elárulta,
szeretnék, ha az FIA is megerősítené, hogy az olasz istálló által használt erőforrás teljesen legális.
A svájci szakember hozzátette, korábban ők senkit nem vádoltak csalással.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke leszögezte, hogy a Ferrari visszaesése nem ennek köszönhető, az eljárás teljesen megszokott a Forma-1 világában.
Az FIA világossá tette, hogy mi a helyzet, azonban ez az általános folyamat része
– magyarázta. – Nyilvánvaló, hogy a három nagycsapat közeledett egymáshoz az egyenesekben, de ez nem egy konkrét eseménynek tudható be.”