BAKU, AZERBAIJAN - APRIL 27: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF90 crashes during qualifying for the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on April 27, 2019 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A mai Forma-1-ben a csapatok már a lehető legapróbb részletekig igyekeznek felkészülni az adott versenyhétvégére. Vannak azonban olyan tényezők, amelyeket nehéz előre kalkulálni, és felborítja az előre eltervezett menetrendet. Ilyen például egy időmérő edzésen bekövetkező autótörés.
Amikor valaki balesetet szenved a kvalifikáción, mind a csapat, mind az adott versenyző programja megváltozik. A szerelőknek a becsapódás mértékétől függően kisebb-nagyobb mértékben újjá kell építeniük az autót, míg a pilóta reménykedik, hogy a kocsi időben elkészül. Valtteri Bottas mexikói bukása apropóján a Sky Sports összefoglalta a folyamatot, melynek során a csapat ismét versenyképes állapotba hoz egy összetört autót.
A Forma-1 korábbi évtizedeiben a csapatoknak nem kellett bajlódniuk ezzel a problémával, ugyanis ha valamelyik kocsi megsérült, az adott pilóta a tartalékautóval folytathatta a hétvégét. Az FIA azonban költségcsökkentés céljából előbb korlátozta, majd a 2008-as szezontól végleg betiltotta azok használatát, így a versenyzőknek ugyanazzal az autóval kell teljesíteniük a hétvégét. Ennek következtében a csapatok minden alkatrészből visznek legalább egy tartalékot is.
A baleset utáni pillanatokban a csapattagoknak meg kell győződniük arról, hogy a versenyzőnek nem esett baja. Az esetek többségében a pilóták sértetlenül megússzák a történteket, ha azonban mégis probléma merül fel, nyilvánvaló, hogy az autó állapota rögtön másodlagossá válik.
Miután a pilóta épségben elhagyta a kocsit, a mérnökök megpróbálják kideríteni, ki vagy mi a felelős a balesetért. Ilyenkor – az autó hiányában – a hatalmas adatmennyiségre támaszkodnak, melynek segítségével a kocsi minden részét megvizsgálhatják.
Amennyiben arra a következtetésre jutnak, hogy nem a versenyző hibázott, hanem a kocsival nincs minden rendben, igyekeznek minél hamarabb rájönni a konkrét okokra, és orvosolni azokat. Ha a csapat úgy látja, hogy a probléma a másik versenyzőt is érintheti, kihívhatják a bokszba.
„A rádión keresztül egyeztetek a többi mérnökkel, hogy mi a helyzet az autóval – nyilatkozta Matt Deane, a Mercedes főmérnöke. – Megvizsgáljuk, rendben van-e a váltó vagy nem vesztettünk-e olajnyomást a motorban. Ebből könnyen meg lehet állapítani, milyen állapotban van az autó.”
Ezek után vissza kell juttatni az összetört kocsit a garázsba, ami pályától függően akár1 óránál tovább is tarthat. Ráadásul előfordul, hogy ilyenkor az autó további sérüléseket szenved, ha a mentésben résztvevők nem elég körültekintőek. Ez történt az idei Azeri Nagydíj szabadedzésén is, amikor a George Russell Williamsét szállító daru egy reklámtáblának ütközött, és a megsérülő szerkezetből pont az autóra folyt az olaj.
Ezzel párhuzamosan a csapat megtervezi a kocsi újjáépítését. A szerelőket be kell osztani az autó egyes részeire, meg kell határozni, hogy ki a felelős például a váltóért vagy a karosszériáért. Továbbá ellenőrizni kell, hogy rendelkezésre áll-e minden szükséges alkatrész, illetve elég idő a javításhoz.
Ahogy a baleset bekövetkezik, a szerelők máris elkezdik keresni a szükséges alkatrészeket, és felkészülnek, amíg a kocsi nem érkezik meg”
– mondta Stuart Green, a Valtteri Bottas Mercedesén dolgozó mérnök. Egy baleset után az FIA felé is be kell jelenteni, hogy a csapat újjáépíti az autót. Erre azért van szükség, mert a Q1 kezdetétől érvényes a parc fermé szabály, és ekkor már csak minimális mértékben lehet változtatni a kocsin. Az autótörés utáni munkálatok persze kivételt jelentenek, de csak az FIA külön engedélyével lehet ezt megtenni.
Ha a szerelőknek minden eszköz rendelkezésükre áll, akkor már aznap megkezdhetik a javítást. A munka nagy része azonban vasárnapra marad, mert csapatoknak tilos éjszakába nyúlóan dolgozni.
„Mielőtt nekivágtunk volna az újjáépítésnek Mexikóban, az autó ezer darabban volt – emlékezett vissza Deane Bottas balesetének következményeire. – A srácok azonnal hozzákezdtek, de az idő ellenünk dolgozott, hiszen egy normál esetben 12 órás munkát 5 óra alatt kellett elvégezniük vasárnap délelőtt.”
Az FIA engedélyezi, hogy az istállók néhány alkalommal kivételt tegyenek, és a szerelők éjszakába nyúlóan dolgozhassanak, amennyiben úgy ítélik meg, hogy több időre van szükségük. Emellett automatikus kivételt jelent, ha az autó külső tényezők miatt sérül meg.
Russell bakui esete erre is remek példa, hiszen a Williams egy csatornafedelet tépett fel. A grove-i istállónak kellettek is a plusz órák, hiszen egy új monocoque-ot, vagyis vázat kellett építeniük, ami manapság már igen ritkán fordul elő versenyhétvégéken. Mondhatni, tartalékautó hiányában akkor kellett előállítaniuk egy másik kocsit.
A javítás során a váz köré kell felépíteni az egyéb részegységeket. Egy autó közel 11 ezer alkatrészből áll, és ugyan ezeket nem egyenként kell beépíteni, de még így is nagy feladat, hogy minden a helyén legyen. Utoljára a kerekek kerülnek fel, de csak miután elvégezték a megfelelő beállításokat a felfüggesztésen, a lengéscsillapítón, és a szárnyakon.
Utána a pilótának meg kell tennie egy kört a pályán annak érdekében, hogy meggyőződjenek, nincs szivárgás az autóban és mindent megfelelően rögzítettek. Emellett az FIA is ellenőrzi, hogy az autó megfelel-e a parc fermé szabályainak.
Végül a csapat közli a versenyzővel, hogy az autója ismét rendelkezésre áll, akinek ilyenkor illik hálát nyilvánítani. „Miután vasárnap beültem a kocsiba és mindent rendben találtam, nagyon megköszöntem [a szerelőknek] az erőfeszítést" – mondta Bottas. Persze a pilótának törekednie kell arra, hogy háláját a pályán is kifejezze azzal, hogy a lehető legtöbbet kihozza az autóból.
Hozzá kell tenni, ha a versenyhétvégén nem történik semmi rendkívüli, a szerelőknek akkor is gyakran kell új autót építeniük. Ha egy adott alkatrészt megvizsgálnak, kicserélnek, vagy éppen egy továbbfejlesztett verziót szerelnek be, a kocsi kérdéses pontját szét kell szedni, majd újra össze kell rakni.
A tengerentúli versenyekre pedig nem lehet egy darabban elszállítani, így a csapatok a helyszínen építik meg az autókat. Persze nyilvánvaló, hogy ezeket előre meg lehet tervezni, így ilyenkor a szerelőknek nem kell versenyt futniuk az idővel.