Vágólapra másolva!
Angliában minden idők egyik legsportszerűtlenebb megmozdulásának tartják az ütközést, ami Michael Schumacher javára eldöntötte az 1994-es világbajnoki cím sorsát egy viszontagságos szezon végén. A 25 évvel ezelőtti eseményeket a német legenda harcostársai és akkori riválisa, Damon Hill elevenítette fel.

Sok emlékezetes pillanat fűződik Michael Schumacher pályafutásához, ezek között akadnak botrányos megmozdulások is. 25 évvel ezelőtt, 1994. november 13-án egy ilyen, sokat vitatott manőver döntötte el végleg a viszontagságos szezon végkimenetelét, és avatta Schumachert az F1 történetének első német világbajnokává.

A 25 éves jubileum alkalmából Schumacher több harcostársa is felelevenítette az ominózus Ausztrál Nagydíj és az odáig vezető futamok történetét. Volt miről sztorizni, hiszen úgy indult, hogy 1994-ben végre igazán egymásnak feszülhet a korszak legnagyobb alakja, Ayrton Senna és ifjú kihívója, a tekintélyt nem tisztelő Schumacher.

Schumacher (középen), mellette a képen jobbra Weber és Briatore ünnepli a bajnoki címet Forrás: Presse Sports/Fablet

Ebből azonban lényegében semmi sem lett, mert a Benetton-Ford versenyzője simán megnyerte az első két nagydíjat, míg Senna mindkettőt feladta, és feszültség alakult ki, mert a brazil legenda meggyőződése volt, hogy a Benetton tiltott kipörgésgátlót használ. Ezt később nem sikerült bebizonyítani, de Schumacher egykori csapattársa, Jos Verstappen is ezzel vádolta az istállót.

Senna a San Marinói Nagydíjon életét vesztette, így a német pilótának váratlanul új ellenfele akadt, a Williams kevésbé rutinos versenyzője, Damon Hill személyében.

„Schumacher a versenyzés Pavarottija volt, de Ayrton Senna halála megváltoztatta őt. Komolyan elgondolkodott azon, hogy felhagy az autóversenyzéssel. Damon Hill nem volt világbajnoki szintű pilóta, teljesen összezavarodott” – emlékezett vissza az RTL-nek Flavio Briatore, Schumacher egykori csapatfőnöke.

Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1992
Forma-1, Michael Schumacher, Portugál Nagydíj, 1993
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Csende-óceáni Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 1994
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Német Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Csendes-óceáni Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 1995
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 1996
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 1997
Forma-1, Michael Schumacher, Argentin Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Brit Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 1998
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 1999
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 1999
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, USA Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Malajziai Nagydíj, 2000
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Malajziai Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Monacói Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Európa Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Magyar Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2001
Forma-1, Michael Schumacher, Ausztrál Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Brazil Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Osztrák Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Brit Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Francia Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Német Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Belga Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, Japán Nagydíj, 2002
Forma-1, Michael Schumacher, San Marinói Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Spanyol Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Osztrák Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Kanadai Nagydíj, 2003
Forma-1, Michael Schumacher, Olasz Nagydíj, 2003
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Indianapolis Motor_Racing SPO Sports UNITED_STATES:USA action cheering driving F1 ferrari FLAG formula_1 formula_one passing single tribune HORIZONTAL
Australia - Formula 1 AUSTRALIA:AUS Motor_Racing SPO Sports GENERAL VIEW neutral HORIZONTAL
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Bahrain BAHRAIN:BHR Motor_Racing SPO Sports action cheering ferrari_team FLAG formula_1 formula_one happy race_car race_course single HORIZONTAL
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Imola ITALY:ITA Motor_Racing SPO Sports cheering F1 formula_one group HORIZONTAL
AUTO-F1-MONTMELO-SCHUMACHER Horizontal
AUTO-F1-NURBURGRING-SCHUMACHER-BARRICEHELLO-BUTTON Horizontal
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
AUTO-F1-MAGNY-COURS-SCHUMACHER-ALONSO Horizontal F1 GRAND PRIX CAR RACING PODIUM RACING DRIVER JOY WINNER CHAMPAGNE
Formula 1 - Michael Schumacher wins in Silverstone Motor_Racing SPO Sports cheering ferrari formula_one GENERAL VIEW group WAVING HORIZONTAL
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Forma-1, Michael Schumacher, Scuderia Ferrari, Japán Nagydíj 2004
Formula One in Indianapolis - Schumacher and Barrichello Motor_Racing SPO Sports UNITED_STATES:USA F1 facial_expression formula_1 formula_one GESTURE group male HORIZONTAL
Formula One San Marino - Alonso congratulates Schumacher Motor_Racing SPO Sports F1 formula_1 GESTURE group HANDSHAKE male HORIZONTAL
F1 Nuerburgring - Podium Michael Schumacher and Massa Motor_Racing SPO Sports COUPLE formula_1 HORIZONTAL
56782868 Horizontal

Az olasz üzletember nem kertelt, de az eredmények eleinte őt igazolták: Schumacher az első 7 nagydíjon csak egyszer kapott ki, akkor is 2. helyezett lett úgy, hogy a verseny kétharmadát 5-ös sebességi fokozatban ragadva teljesítette. Ekkor nehéz volt elképzelni, hogy szoros lesz a végjáték, de később a német pilótát két futamról kizárták, további kettőről pedig eltiltották.

– vádolta Briatore az FIA-t, és annak akkori elnökét, Max Mosley-t, és azt állította, hogy az F1-ben aggódtak, mert a divatvilágból érkező Benetton elkezdte legyőzni a sportág legsikeresebb csapatait. Silverstone-ban Schumacher a felvezető körön megelőzte Hillt, és bár visszaengedte ellenfelét maga elé, a csapat utasítására a kiszabott 5 másodperces stop & go büntetést csak később töltötte le.

Schumacher csak az előírtnál később töltötte le a büntetést az 1994-es Brit Nagydíjon, ezért összesen három futamon nullázott Forrás: Getty Images/Michael Cooper

A kihágás eredménye kizárás lett, és Schumachert további két futamra el is tiltották, ezt végül a fellebbezéssel járó huzavona miatt a Belga Nagydíj után töltötte le. Spában szintén kizárták (műszaki probléma következtében), így ősszel zsinórban három nagydíjon pont nélkül maradt, de legalább a hazai versenyén elindulhatott, igaz, Hockenheimben is kiesett, motorhiba miatt.

Angliában közben Schumacher lett a közellenség a büntetés után, legalábbis a „mumus”, ahogy akkori menedzsere, Willi Weber fogalmazott az Express hasábjain. „Különösen azért, mert azt mondta, nem tiszteli Hillt, de ezt később visszavonta, és jóbarátok lettek” – emlékezett vissza a német üzletember.

Schumacher és Hill az utolsó előtti, Japán Nagydíjon Forrás: AFP/Toru Yamanaka

Ezt Hill maga is megerősítette az RTL-nek, amikor felelevenítette a negyedszázaddal ezelőtti eseményeket: „Nem voltam annyira magabiztos, mint Michael, mert Ayrton Senna halála miatt belecsöppentem a helyzetbe. Úgy éreztem, hogy Ayrtonnak kellene a helyemben lennie. Michael ügyes volt a politika terén, lekicsinylően kezelte az általam jelentett veszélyt.”

Miután Schumacher nagyrészt önhibáján kívül az első 14 futamból ötöt lenullázott, de nyolcat megnyert,

az utolsó előtti versenyen, Japánban mégis világbajnok lehetett volna. Hiába tartották azonban már akkor is esőmenőnek a német pilótát, Szuzukában Hill megnyerte a versenyt és életben tartotta a világbajnoki reményeit, mindössze 1 pontra megközelítve a Benetton pilótáját. Így utaztak a sorsdöntő, Ausztrál Nagydíjra, amit akkor még Adelaide utcáin rendeztek meg.

„Nem mondanám, hogy magabiztos voltam, inkább izgatott, mert sikerült játékban maradnunk. Szuzukában megakadályoztuk, hogy Michael megnyerje a világbajnokságot, és úgy éreztem, a lendület nekünk kedvez" – mondta Hill az RTL-nek. Az időmérőn ebből nem sok látszott, hiszen a pole pozíciót Hill alkalmi csapattársa, Nigel Mansell szerezte meg Schumacher és a brit pilóta előtt.

A verseny Schumacher és Hill küzdelmét hozta egészen a 36. körig, amikor a német versenyző az élen haladva a betonfalnak csúszott, majd a pályára visszatérve nem hagyott helyet Hillnek, aki megpróbált bebújni mellé.

A Benetton a levegőbe emelkedett, majd Schumacher ismét a falnak ütközött, és azonnal kiesett a versenyből. Hill tovább tudott menni, de a bal első futóműve megsérült, ezért a bokszban ő is kénytelen volt feladni a futamot, így Schumacher megtartotta az egypontos előnyét és pályafutása során először világbajnok lett.

„Szuzukában láttam őt kicsúszni, és visszajönni a pályára, ezért, amikor láttam, hogy Adelaide-ben is jön vissza, azt gondoltam, megint megúszta, most rá kell hajtanom, ezt már nem hagyhatom annyiban, mert ismét elkapja a fonalat, és akkor nem érem utol – mondta Hill. – Visszanézve, megsérült az autója, és

A Benetton bokszában közben mindenki feszülten figyelt. Weber visszaemlékezése szerint Schumacher felesége, Corinna és Briatore is biztos volt abban, hogy elveszítették a versenyt. „Aztán hirtelen [Hill] is lelassult és ki kellett állnia a bokszba. Amikor Williams szerelői hektikusan dolgoztak, hogy visszaküldhessék a pályára, idegesebb voltam, mint bármikor.”

Hill hibába hajszolta Schumachert Forrás: Getty Images/Mike Hewitt

A brit sajtó természetesen rögtön felkapta az ügyet, de Hill tartózkodott attól, hogy belekeveredjen az ügybe. Később, a Motor Sport magazin 2007-es januári számában a brit pilóta megvádolta egykori ellenfelét szándékossággal, de az RTL-nek ezúttal azt állította, hogy nem feltételezett rossz szándékot Schumacher részéről.

– nevetett Hill. – Tényleg mérges voltam magamra” – ismerte el, de hozzátette, arra számított, hogy a sportfelügyelők vizsgálni fogják az esetet, ez azonban nem történt meg, a hivatalos állásfoglalás versenybalesetként értékelte a helyzetet. Patrick Head, a Williams akkori társtulajdonosa az F1 Racing magazin 2006 júniusi számában másként vélekedett.

Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Benetton B195
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F300, 1998
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sapkák
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F310, 1996
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Sauber-Mercedes C291
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F399, Ferrari F2001
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok a Ferrari- és a Benetton-korszakból
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F2002
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F2002
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F2001
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, sapkák és paróka a 2000-es Malajziai Nagydíjról
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Bambi-díj 1993
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Sabine Kehm, Henriette Reker
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok a Ferrari-korszakból, Benetton B194
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F2001, Ferrari F2002
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sapkák, Mercedes W01, 2000
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok a Ferrari-korszakból
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Benetton B195, Benetton B192, Jordan 191
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok a Ferrari-korszakból
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F399, Ferrari F2001
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F300, 1998
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F399
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, Ferrari F399, F2001
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, overallok
Forma-1, Michael Schumacher autógyűjteménye, Motorworld, sisakok a Ferrari-korszakból

„A Williamsnél teljesen biztosak voltunk abban, hogy Michael gaztettet követett el – mondta. – Komolyan fontolgattuk, hogy óvást nyújtunk be, mert annyira átlátszó volt, de elvetettük, egyszerűen azért, mert 1994 borzasztó év volt. Ayrton Senna meghalt az egyik autónkban Imolában, és nem gondoltuk, hogy helyes lett volna, ha Damon megnyeri a világbajnokságot, főleg a bíróságon.”

Schumacher a verseny utáni sajtótájékoztatón Sennának ajánlotta a sikert, megemlítve, hogy a brazil legenda jelenlétében arra számított, hogy ő nyeri majd meg a világbajnokságot.

Az ütközést az egész pályafutása során versenybalesetnek tartotta, és Hill szerint egymás között sem tisztázták az ügyet. „Mit mondhattunk volna egymásnak? Mit mondhattam volna neki? Másnap találkoztam vele a szállodában, odamentem hozzá, hogy jó reggelt, gratulálok ahhoz, hogy világbajnok lettél. Kezet fogtunk, és volt egy mosoly az arcán. Összesen ennyit beszéltünk erről.”

Noha a két pilóta a következő szezon során is összecsapott, ütköztek is többször, majd a további években is akadtak nézeteltéréseik, a viszonyuk – legalábbis a nyilvánosság előtt – rendeződött. Schumacher síbalesete után a német pilóta családja meghívta Hillt a kölni autókiállítás megnyitójára, a 25. évforduló alkalmából pedig ő vezethette Goodwoodban Schumacher egykori Benettonját.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!