AUSTIN, TEXAS - NOVEMBER 03: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB15 and Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF90 battle for position into turn one at the start during the F1 Grand Prix of USA at Circuit of The Americas on November 03, 2019 in Austin, Texas. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Az USA Nagydíjon harmadik helyen végző Max Verstappen úgy véli, a napnál is világosabb, hogy a Ferrari miért esett vissza hirtelen az egyenesekben, szerinte eddig egyszerűen csalással voltak annyira gyorsak. Charles Leclerc és Mattia Binotto csapatfőnök sem volt túl boldog a Red Bull pilótájának szavaitól.
Az USA Nagydíj után Max Verstappen igen éles kritikát fogalmazott meg a Ferrarival szemben, ami Charles Leclerc és Mattia Binotto nemtetszését is kiváltotta. A Red Bull versenyzője a futam után a holland Ziggo Sportnak konkrétan csalónak nevezte az olaszokat, akik szerinte azért estek vissza Austinban, mert az FIA által közzétett direktíva miatt változtatniuk kellett az erőforrásukon, ami a holland szerint addig szabálytalan volt.
A rivális istállók régóta kutatják a Ferrari először tavaly jelentkező egyenesbeli fölényének okát. Ilyenkor bevett módszer, hogy kérdésekkel fordulnak az FIA-hoz különböző technikai megoldások szabályosságát illetően. A Red Bull is ezt tette október 22-én, mivel arra gyanakodott, hogy a vörösök ezzel trükközve jutnak extra teljesítményhez. Válaszul Nikolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke több megoldást is szabálytalannak minősített, ezeket egy direktívában fogalmazták meg.
Mindezek után a Ferrarik az USA Nagydíjon a hungaroringi futam óta először nem szerezték meg a pole pozíciót, majd a futamon egyenesen lassúak voltak, ami Verstappen szerint nem véletlen.
Ez történik, amikor abbahagyod a csalást. [Az FIA] megvizsgálta a kérdést, mostantól szemmel kell tartsuk a helyzetet"
– nyilatkozta a Ziggo Sportnak. Verstappen később más újságíróknak kifejtette, hogy egyáltalán nem furcsállja a Ferrari visszaesését, amit egyértelműen az FIA állásfoglalásának tud be, azaz pontosabban annak, hogy a direktíva hatására a Ferrari változtatott az erőforrásán, emiatt annak csökkent a teljesítménye.
Charles Leclerc-t szembesítették holland kollégája szavaival, mire az austini futamot Valtteri Bottashoz képest közel egyperces hátrányban záró monacói pilóta igencsak ingerülten reagált.
„Hogy őszinte legyek, szerintem ez egy vicc – jelentette ki. – Fogalma sincs, nem tagja a csapatunknak. Pontosan tudjuk, hogy mit csinálunk, nem is tudom, hogy miért nyilatkozik ilyet. Semmit sem tud rólunk."
Hasonlóan vélekedett Mattia Binotto csapatfőnök is, aki azért igyekezett egy fokkal diplomatikusabb lenni. „Sok hozzászólást olvastam és hallottam ezen a hétvégén a technikai állásfoglalásról és arról, hogy milyen hatása van az autóinkra. Hallottam nyilatkozatokat a verseny után, amelyeket nagyon csalódástkeltőnek gondolok.
Szerintem az efféle hozzászólások teljességgel helytelenek a sportban, ártanak a sportnak. Mindenkinek kicsit óvatosabbnak kellene lennie."
Verstappen szerint a Ferrari csak terelt azzal, hogy a tapadáshiányra fogta rossz tempóját, Binotto azonban állítja, hogy ez volt a probléma, szombaton pedig nem a motorjuk miatt nem lett az övék az első rajtkocka. „Szerintem Seb megszerezhette volna a pole-t, de talán kissé túl óvatos volt az egyik kanyarban – utalt arra a svájci szakember, amit Vettel is elismert az időmérő után. – Charles-nak egyértelműen gondja volt szombat délelőtt, ki kellett hagynia a harmadik szabadedzést, majd hátrányban volt a motor miatt, amit beszereltünk az autójába. Ha megnézzük a versenyt, ott sem az egyenesben mutatott tempónkkal volt a gond, hanem a tapadással, mindkét versenyzőnél az első etapban."
Az Auto Moto und Sport birtokába jutott GPS-es mérések alapján a Ferrari az előző futamokhoz, de még az USA Nagydíj pénteki szabadedzéseihez képest is veszített egyenesbeli fölényéből, az addigi 0,7-0,8 másodpercről 0,5 másodperc körülire csökkent az előnye. Mattia Binotto ezt a futam után elismerte, majd magyarázattal is szolgált. „Igaz, hogy nem nyertünk annyit az egyenesekben, mint az utóbbi versenyeken, ugyanakkor ugyanolyan tempóra voltunk képesek a kanyarokban, mint az ellenfeleink, legalábbis az időmérőn.
Ezen a hétvégén egy kísérlet részeként megváltoztattuk az egyensúlyt a tapadás és a motorerő között, hogy így próbáljuk meg utolérni őket kanyartempóban.
Ez ilyen egyszerű. Így is versenyképesek voltunk az időmérőn, a versenyen történteket pedig meg kell értenünk. Meg kell értenünk azt is, hogy mi a legjobb kompromisszum a tapadás és az egyenesbeli tempó között."
Binotto elmondta, hogy a szombati műszaki hiba után a Leclerc autójába szerelt régebbi motor még kettes specifikációjú, tehát a spanyol és a magyar futam között használt változat, így valamivel természetes, hogy lassabb volt a Monzában bevetett hármas változatnál.
„Nem volt sokkal gyengébb, de egy kicsit igen, erre számítottunk a fejlesztési lépcső miatt" – nyilatkozta a csapatfőnök.
Ami a Red Bull által kicsikart FIA-direktívát illeti, Binotto elmondása szerint azt nem is tanulmányozták bővebben Austinban, nemhogy annak hatására változtattal volna bármin is az autón. „Ezen a hétvégén nem tettük ezt meg részleteiben, de később tanulmányozni fogjuk.
Azt hiszem, ez az idén már a harmincötödik ilyen dokumentum. Normális folyamat, hogy a csapatok tisztázást kérnek az FIA-tól, az FIA pedig válaszol nekik.
Hogy mindennek volt-e hatása az időmérőre? Nem tudok erről semmit, úgyhogy nem is tudok rá válaszolni."