Megdöbbenést keltett a Forma-1-ben, hogy a szoros előszezoni tesztek után a Mercedes utcahosszal megnyerte a szezon első nyolc versenyét, ráadásul gyakran hatalmas fölénnyel. Sebastian Vettel még vigyorogva szállt ki az autóból az első, barcelonai tesztnap után és Charles Leclerc is jó tapadásról számolt be, ebből azonban semmi sem jött át Melbourne-ben.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke nemrég elismerte, már a rajzasztalon elbukták az idei világbajnoki címet, mert rossz koncepcióval született meg az idei autó, később azt is elárulta, hogy a mai napig sem értik igazán, hogy miért esett vissza a teljesítményük a tesztek és az idénynyitó között. A Ferrari év végi sajtórendezvényén azonban szolgált némi háttérrel.
„Az első teszthéten bizonyosan gyorsak voltunk – idézte az Autosport. – Nagyon erősek voltunk. Úgy gondoltuk, az összes ellenfelünkkel szemben egyértelmű az előnyünk a teljesítmény terén. Igazából, az első héten többé-kevésbé fél másodperccel gyorsabbak voltunk a többi csapatnál. A második hétre viszont a Mercedes újításokat hozott” – emlékeztetett Binotto.
A második teszthét köridőit elnézve, még akkor is pontosan ugyanazt a köridőt hoztuk, mint [Lewis] Hamilton, amikor minenki alacsonyabb üzemanyagszinttel próbálkozott és hajszolta a motorokat.”
A szaksajtó és a bennfentesek is arra számítottak, hogy a Ferrari lesz a szezon esélyese, még a Mercedesnél is azt állítják, hogy csak a teszteredmények kiértékelése után jöttek rá arra, hogyan hozzanak ki még nagyobb teljesítményt az autóból, ezért nem arra készültek, hogy simán megnyerik a világbajnokságot. Binotto is elmondta, hogy magabiztosak voltak a tesztelés után.
„Ausztráliába menet bizakodtunk abban, hogy a győzelemért küzdhetünk, de ott hidegzuhany érte az egész csapatot. Rájöttünk, hogy a teljesítményünk nem volt elég jó. Ennek jó okai voltak, rossz döntést hoztunk az erőforrás hűtése terén, és akadtak még melléfogások, de alapvetően túl lassúak voltunk a várakozásainkhoz képest.”
Binotto szerint túl sokáig tartott, mire javítani tudták az SF90-es teljesítményét, ezt nevezte az első gyengeségnek az idei szezon során. A Ferrari végül csak a két leggyorsabb pályán, Spában és Monzában volt igazán harcban a győzelemért, lassú pályákon szinte mindig esélytelenek voltak Vettel szingapúri győzelmétől eltekintve. Három siker azonban kevés volt az üdvösséghez.
„A csapat megfelelő szellemiséggel küzdött – vélte a csapatfőnök. – Még ha nem is tudtuk teljesen ledolgozni a hátrányt, különösen a kanyarokban, úgy gondolom, a szezon második felében pozitívan kezeltük a problémáinkat. Ez megmutatja, hogy a csapat képes a fejlődésre, és arra, hogy a helyes irányba tartson. Ez a szezon egyik pozitívuma.”