ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - NOVEMBER 29: Nico Hulkenberg of Germany and Renault Sport F1 walks in the Paddock before practice for the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on November 29, 2019 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Charles Coates/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Versenymérnöke szerint Mika Häkkinennel, Fernando Alonsóval és Kimi Räikkönennel említhető egy lapon, a sportigazgatónak hiányozni fognak kivéletes technikai visszajelzései, Sebastian Vettel pedig a Forma-1-et okola az elvesztéséért. Nico Hülkenberg lászólag mindenkinek hiányozni fog, mégis leváltotta őt a Renault.
177 Forma-1-es futammal a háta mögött búcsút intett a száguldó cirkusznak Nico Hülkenberg, akit a Renault lecserélt Esteban Oconra, más csapatnál pedig nem jutott neki hely a 2020-as szezonra. A 32 esztendős német pilóta 2010 óta tartó F1-es pályafutása során még a dobogóra sem tudott felállni, két negyedik hely a legjobbja a királykategóriában, mégis nagyon sokra tartják. Korábbbi versenymérnöke szerint egyértelműen helye van a legjobbak között, Sebastian Vettel szerint pedig a Forma-1 szegénységi bizonyítványa, hogy kiszorult a mezőnyből.
Az Abu-dzabi Nagydíjon Hülkenberg a 12. helyen ért célba, az autóból kiszállva pedig megkönnyebbülést érzett. „Jól vagyok. Amikor mindenki a jövőmről kérdezget, én pedig egyfolytában ezekre válaszolok, az feszült és furcsa helyzetet eredményez. Sajnos nem tudtam pontot szerezni, de így is méltó utolsó verseny volt ez, köszönöm a csapatnak az elmúlt három évet.
Nem volt fantasztikus időszak, de megvoltak a hullámhegyek és a hullámvölgyek.
Pokoli közeg volt ez felnőni egy fiatal felnőttnek, szert tettem pár jó barátra és vannak jó emlékeim, amelyekre mosollyal az arcomon fogok visszatekinteni."
Hülkenberg a 2017-es szezon előtt csatlakozott a Renault-hoz, a három év alatt sorrendben 10., 7., majd az idén 14. lett az összetettben, miközben az istálló nem hozta a várt fejlődést.
Cyril Abiteboul csapatfőnök ennek ellenére úgy látja, hogy azért előreléptek, amiben nagy szerepe volt Hülkenbergnek, akit elmondása szerint nem volt könnyű döntés lecserélni Oconra.
„Nico egyértelműen hozzájárult a fejlődésünkhöz az F1-ben. Olyan pilótára volt szükségünk, akinek megvan a tapasztalata és az érettsége ahhoz, hogy segítsen megtenni nekünk a következő lépést, többet pedig nem is kérhettünk volna tőle” – mondta Abiteboul.
Nem volt könnyű döntés [leváltani őt], mivel sok erőssége van: nagyszerű pilóta, mindig motivált és mindig többet akar, ezzel minket is erre sarkallva.
Sok szerencsét kívánunk neki a jövőhöz és őszintén köszönjük a hatalmas hozzájárulását a Renault F1-es csapatához az elmúlt három évben."
Mark Slade, Hülkenberg versenymérnöke is csak a dicséret hangján szólt a németről. „Amikor Nico csatlakozott hozzánk 2017-ben, egy új szintre emelt minket. Szinte egyik napról a másikra újra felkerültünk a térképre és ismét úgy működtünk, mint egy nagycsapat.
Amikor olyasvalaki érkezik, akiről tudni, hogy teljesíteni fog, az egyfajta tudat alatti motivációt jelent. Okos, hatékony és nem szórakozik, noha különösen jó a humora.
Elkötelezett aziránt, hogy teljesítsen, és feltűnően rugalmas, valószínűleg sokkal inkább az, mint mi, mérnökök."
Slade korábban olyan versenyzőkkel dolgozott együtt, mint Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen, Fernando Alonso, vagy Michael Schumacher, így
különösen nagy dicséretet jelent tőle az, hogy Hülkenberget is ezek közé a pilóták közé sorolja.
„Öröm volt vele dolgozni, azt mondanám, hogy ő a felső polcon van azok közül a versenyzők közül, akikkel együtt dolgoztam karrierem során. A csapat részének érezte magát, és igazán sokat feccölt a fejlődésünkbe, ami jó érzés volt."
Alan Permane, a Renault sportigazgatója egy történetet is elmesélt, ami szerinte jól öszefoglalja azt, hogy milyen pilóta is Hülkenberg. „Nico egy olyan pilóta, aki elvégzi a munkát, nincsenek allűrjei, csak versenyezni akar és fejleszteni az autót, ami sokat segített.
A visszajelzései kivételesek, mivel képes kizárni az érzelmeket. Egy rosszul sikerült futam után is képes kimért, konstruktív megbeszéléseket folytatni. A technikai meglátásai hihetetlenül fontosak voltak nekünk.
Emlékszem egy olyan esetre, amikor 2017-ben az autó egy bizonyos kezelhetőségi karalterisztikájáról beszélt. Nagyobb sebességet akart bevinni a kanyarokba és úgy érezte, hogy pont ott veszít leszorítóerőt, ahol a legnagyobb szüksége lenne rá. Kifejlesztettünk egy új padlólemezt, hogy segítsünk ezen, éppen, hogy kész lett a Brit Nagydíjra. Először semmit sem mondott a rádióban, majd végül megszólalt, »bár nem mondtam semmit, ha látnád az arcomat, azt is látnád, hogy mennyire vigyorgok.« Ez a történet megmutatja, hogy milyen ő. Ha mondanivalója van, akkor mindig érdemes rá odafigyelni."
Vettel nem örül honfitársa távozásának
A pilóták körében is értetlenséget váltott ki, hogy egy olyan kaliberű pilóta, mint Hülkenberg, ülés nélkül maradhatott az F1-ben. Sebastian Vettel szerint ez megmutatja, hogy valami gond van a sportággal.
„Furcsa helyzet ez, mert azóta ismerem Nicót, hogy gyerekkként elkezdtünk egymás ellen versenyezni.
A tény, hogy egy hozzá hasonló pilótának nem jut ülés, nagyon keserű, megmutatja, hogy valami nincs rendben a Forma-1-gyel
– nyilatkozat a Marcának. – Remélem, hogy vissza fog térni, mert megvan a potenciálja ahhoz, hogy itt legyen, és nem szeretnék én lenni az egyetlen német."
A Hülkenbergnél csapattársaként 17 ponttal többet szerző és a pontversenyben öt hellyel előrébb végző Daniel Ricciardo úgy véli, az sem lesz gond, ha a német nem talál visszautat az F1-be, mivel máshol is megállná a helyét. „Egyértelműen megvannak a képességei ahhoz, hogy visszatérjen, de nem aggódom miatta akkor sem, ha nem fog, mivel eléggé okos és szórakoztató személyiség. Ha úgy dönt, hogy valami máshoz kezd, az is menni fog neki" – mondta Ricciardo a Speedweeknek.