A Ferrari 2019. január 7-én jelentette be, hogy Maurizio Arrivabenét az akkori technikai igazgató, Mattia Binotto váltja a csapatfőnöki székben. Az újonnan kinevezett szakember egy ideig párhuzamosan töltötte be mindkét posztot, mostanra azonban már főállású csapatfőnöknek számít. A Ferrari hivatalos magazinjának azonban elárulta, hogy legtöbb holmija a mai napig régi irodájában van, sosem volt különösebb célja a Scuderia csapatfőnökévé válni, az emberi oldalt pedig ugyanolyan fontosnak tartja egy csapat irányításában, mint a szigorú folyamatokat.
Mattia Binotto 1995 óta a Ferrari tagja, 2016-ban nevezték ki technikai igazgatóvá, tavaly pedig elérte a versenycsapatom belüli hierarchia csúcsát, csapatfőnök lett. „Kicsit váratlanabb volt [a kinevezés], mint vártam, tavaly január 7-én Londonba kellett utaznom, a bolognai reptéren pedig megvettem a Gazzetta dello Sportot, ami címlapon számolt be a kinevezésemről. Emiatt fel kellett gyorsítanunk a kommunikációt, ami nem volt könnyű, de kezelni tudtuk" – emlékezett vissza az egy évvel ezelőtt történtekre.
Kinevezésével Binotto nem hagyta ott a technikai igazgatói posztot, a Ferrari csak júliusban jelentette be, hogy már nem ő tölti be ezt a szerepkört, ami a jelek szerint olyannyira hozzánőtt, hogy régi irodáját sem pakolta ki teljesen.
Az igazság az, hogy a mai napig nem fejeztem be a költözést, a legtöbb holmim még mindig az előző irodában van, kivéve a számítógépet, a rajztáblámat, a tollaimat és ceruzáimat, mivel azok nélkül nem lennék meg
– vallotta be. – Nem volt idő a teljes áthurcolkodásra, sem mentálisan, sem fizikálisan."
A Scuderia csapatfőnöke, amióta a csapat tagja, mindig technika szerepkörben dolgozott, éveken át a motorokért felelt, mielőtt technikai igazgató lett. Kinevezését az istállón belüli politikai feszültségek előzték meg, amelyeknek a Ferrari vezetése Arrivabene leváltásával vetett véget.
Noha azt is gondolhatnánk, hogy Binotto fúrta meg elődjét, mert a helyére fájt a foga, a svájci állítja, korábban sem voltak csapatfőnöki ambíciói.
„Nem hiszem, hogy a mostani fontosabb pozíció lenne [mint a technikai igazgatóé], nem is volt soha az ambícióim között, hogy csapatfőnök legyek. Ez egy másfajta szerepkör. Természetes feljebblépési folyamat volt, hálásnak kell lennem a Ferrarinak, hogy ebbe a pozícióba helyezett."
Binotto betekintést engedett vezetési módszereibe is, amely az elmondása alapján valahol a keményvonalas technokrata és az emberközpontú vezető között helyezkedik el. „Ez olyasmi, ami részben a mérnöki tanulmányaimból ered és a tényből, hogy Svájcban nőttem fel. Meggyőződésem, hogy a szigorú folyamatok fontosak. Ez segít nekem irányítani egy olyan nagy szervezetet, mint a miénk.
Egyfelől igaz, hogy ápolni kell a személyes kapcsolatokat, fontos az emberi oldal, másfelől azonban ez egy összetett gépezet, amelynek tökéletesen kell működnie.
Különösen a Forma-1-ben mindennek hatékonynak és eredményesnek kell lennie. Hogy érthető legyen, a gondot nem az 1000 lóerős motor kifejlesztése jelenti, hanem az, hogy ezt a többiek előtt tegye meg az ember, és hogy a folyamatoknak köszönhetően gyorsabb legyen a fejlesztés."
Kinevezése után felerősödtek azok a hangok, amelyek szerint hiba volt a Ferrari részéről egy technikai szakembert a csapatfőnöki székbe ültetni, Binotto szerint azonban nem történt nagy változás, noha elismeri, volt, amibe bele kellett tanulnia.
„A Ferrari sportrészlege 90%-ban technikusokból áll, a 10%, ami hiányzott, a kommunikáció, a marketing, a szponzorok és a jogi ügyek. Valamint természetesen olyan területeken is nagyobb lett a felelősségem, amelyeken kevesebb a tapasztalatom. Ha úgy tetszik, technikai igazgatóként csak költöttem a pénzt, most, csapatfőnökként viszont a spórolásra is gondolnom kell, vagy talán még arra is, hogy tudnék bevételre szert tenni."