Bernie Ecclestone idejében a Forma-1 szinte egyáltalán nem törekedett arra, hogy megértse a rajongók igényeit. Amióta a Liberty Media átvette az irányítást, mindez jelentősen megváltozott, és a sportág vezetése ma már sokkal több figyelmet fordít a drukkerek felé. Pat Symonds, az F1 egyik technikai igazgatója elmondta, mostanra már szenzorokat is bevetnek a jobb versenyek érdekében.
2017 óta az F1 vezetése igyekszik közvetlen kapcsolatba kerülni a szurkolókkal, hogy jobban megértsék az elvárásaikat. Ennek első lépése a különböző közösségi oldalak létrehozása, illetve fejlesztése volt, de később külön platformot kreáltak annak érdekében, hogy a rajongók hangot adhassanak véleményüknek. Sőt, többször is előfordult, hogy Matt Roberts, az F1 piackutatásért felelős igazgatója a Reddit F1-es fórumán válaszolt a rajongói kérdésekre.
Hozzá kell tenni, hogy a száguldó cirkusz ebből a szempontból egyáltalán nem tekinthető úttörőnek, hiszen például a NASCAR már évekkel korábban elkezdte elemezni a szurkolók viselkedését.
A folyamat azonban itt még nem állt meg, ugyanis Symonds elárulta, ma már sokkal közvetlenebb módon is vizsgálják a rajongói reakciót. A szenzorok ugyanis azonnal érzékelik az adott versenyszituáció által kiváltott érzelmeket.
Teljes mértékben arra figyelünk, hogy mivel lehet jobbá tenni a versenyeket
– nyilatkozta az Autosport International szakkiállításon. – Le lenne nyűgözve, ha tudná, milyen mennyiségű elemzést készítünk erről. Sőt, már ott tartunk, hogy szenzorokkal vizsgáljuk a bőr viselkedését, hogy a futamok alatt tisztában legyünk az emberek érzelmeivel.”
Symonds bővebben is kifejtette a technológia működését, ami valójában a reakció erősségét méri. A brit szakember szerint a biztonsági autó kifejezetten érdekes elem, mert nem mindig ugyanazt az érzést váltja ki a drukkerekből.
„A bőr visszajelzését a verejtékmirigyek aktivitásából tudjuk mérni, ebből pedig az érzelmek intenzitására lehet következtetni – magyarázta. –
Más szóval innen lehet látni, hogy különböző szituációk mennyire hozzák izgalomba a szurkolókat. A Safety Car remek példa, hiszen valamikor felélénkíti a versenyt, máskor pedig unalmassá teszi.”
Az F1 technikai vezetője rámutatott, nem mindegy, hogy a futam melyik része alakul izgalmasan. A szurkolók ugyanis sokkal magasabbra értékelik azt a versenyt, amelynek a vége kiszámíthatatlan, mint egy olyat, amelynek a közepe alakul érdekesen, de az utolsó pár körben már könnyen megjósolható a végeredmény. Erre kiváló példa a tavalyi Brazil Nagydíj, ahol Valtteri Bottas kieséséig semmi emlékezetes nem történt, utána viszont folyamatosan jöttek a fordulatok.
„Ez egy ismert pszichológiai jelenség, aminek a létezésével tisztában vagyunk – folytatta. – Mario [Isolával, a Pirelli sportigazgatójával] rengeteget dolgozunk annak érdekében, hogy az új gumik ennek létrejöttét segítsék elő.”
Symonds úgy véli, mivel az elmúlt időszakban a technikai regulák kidolgozására koncentráltak, most a sportszabályzatra kell helyezniük a hangsúlyt, mert az is nagyban befolyásolhatja az izgalmakat.
Ugyanakkor mindenkit figyelmeztetett, lehetetlen, hogy minden versenyen lerágjuk a körmünket, de az átlagos színvonalat lehet javítani.
„Nem lesz 21 olyan futam, mint amilyen a tavalyi Német Nagydíj volt, hiszen ez képtelenség – szögezte le. – Ami viszont megoldható, hogy legyen 15 nagyon jó, és 6 elfogadható verseny.”