Nagy felzúdulást keltett az F1-es középcsapatok között a Racing Point idei autója, amely megszólalásig hasonlít a Mercedes tavalyi versenygépére. Sokan egyből azzal vádolták meg a silverstone-i istállót, hogy egy az egyben lemásolta a W10-est, ami persze nem tilos, hogy ha ezt önállóan teszi, azaz nem kap semmilyen segítséget hozzá más csapattól, jelen esetben a Mercedestől.
Noha vannak olyan alkatrészek, mint például a váltó vagy a felfüggesztés, amelyek a szabályok szerint megoszthatók, a Racing Point RP20-as ennél jóval több ponton megegyezik a brackley-iek tavaly vb-címet nyerő modelljével. Sokan már azt pedzegetik, hogy Lance Stroll és Sergio Pérez akár a top 3-as bajszát is megráncigálhatja az idén, de legalábbis pár dobogós helyezés kinéz nekik. Christian Hornert, a Red Bull csapatfőnökét ezzel együtt sem zavarja a Mercedes-klónnal versenyző csapat, mivel szerinte az F1-nek összességében jót tesznek ezzel.
Andrew Green, az egyébként a Mercedes szélcsatornáját használó Racing Point technikai igazgatója visszautasította azokat a vádakat, amelyek szerint szabályellenes segítséget kaptak a címvédőtől, elmondása alapján
mindössze arról van szó, hogy fogták a W10-esről készült képeket, és lemásolták a Mercedes autóját. Amennyiben így van, és nem vettek át úgynevezett listázott elemet, a Racing Point autója megfelel a szabályoknak.
Természetesen nem ők az egyetlenek, akik partneri kapcsolatban vannak valamelyik nagycsapattal, az Alpha Tauri a Red Bulltól, a Haas pedig a Ferraritól szerzi be, amit csak tud, noha ennek a két csapatnak az idei autója azért nem egy az egyben a bikások, illetve a vörösök tavalyi gépének másolata.
Szerintem az ilyen együttműködéseknek van értelme, máskülönben hogyan lennének versenyképesek az olyan istállók, mint az Alpha Tauri, a Racing Point, a Haas, vagy még az Alfa Romeo is, ha nem tudnak felfüggesztéseket és váltókat vásárolni?
– tette fel a kérdést Christian Horner. – A kutatás-fejlesztés, amire ezek nélkül költeniük kéne, a forrásaik nagy részét felemésztené. Nyilván egyes csapatok talán továbbmentek a klónozásban, mint mások, de amíg nem vétenek a szabályok ellen, nekem nincs különösebb problémám ezzel."
Horner úgy véli, hogy egyenesen üdvözítő, ha egy csapat a szabályok adta kereteken belül mindent kihasznál, és ahelyett, hogy a Williams vagy a McLaren példáját követve amit csak lehet, házon belül készít el, inkább megveszi vagy átveszi azt egy nagycsapattól. „A Libertynek ez versenyképesebb mezőnyt jelent, a csapatoknak pedig megfizethetőbbé teszi a Forma-1-es részvételt.
Nyilván nem akarunk tíz egyforma autót, de vannak olyan részek, amelyeket meg lehet osztani, mint a felfüggesztés és a váltó, amelyeknek igenis van értelme"
– jelentette ki Horner.
A továbbra is saját útját járó, és az erőforrást leszámítva minden mást saját maga előállító McLaren csapatfőnöke nem akarta nyíltan megvádolni a Racing Pointot azzal, hogy vét a szabályok ellen, szavaiból azonban kiérződik, hogy talán ő sem biztos Andy Greenék ártatlanságában.
„Hogy őszinte legyek, a szabályok szerintem eléggé világosan fogalmaznak azzal kapcsolatban, hogy mi megengedett és mi nem. Fontos, hogy ezeket a szabályokat mindenki betartsa – nyilatkozta Andreas Seidl. – Minden csapatnak limitálva van, hogy például hány órát foglalkozhat CFD-vel vagy mennyit tölthet el a szélcsatornában.
Feltételezem, hogy ezt már most is rendesen ellenőrzik és egyik csapat sem végez olyan munkát, amiből aztán egy másik profitál. Ez egyértelműen szabálytalan lenne"
– utalt arra, hogy nem lehet mondjuk a Mercedes szélcsatorna-idejében a Racing Pointnak készülő elemeket tesztelni.