Miamiról egyelőre letett az F1, Afrikáról nem
Mészáros Sándor
2020. február 25. 09:32
Nelson Piquet, Brabham-BMW BT52B, Grand Prix of South Africa, Kyalami, 15 October 1983. (Photo by Bernard Cahier/Getty Images)
Amerikai vállalatként a Liberty Mediát az F1-es hatalomátvétel óta foglalkoztatja a második amerikai futam gondolata: a legutóbbi kiszemelt helyszín Miami volt, ahol a Dolphins-stadion és környéke lett volna a helyszín, ám hiába dolgoztak rajta közel két évig, a jelek szerint a közeljövőben az erőfeszítéseket nem fogja siker koronázni. Az ok a helyi lakóközösség egyik szervezete, amely hajthatatlanul tiltakozik a terv megvalósítása ellen, a napokban pedig Chase Carey elismerte: bár 2021-ben már versenyt akartak rendezni ott, lassan leteszik a fegyvert az üggyel kapcsolatban – legalábbis egyelőre.
„Mindig tudtuk, hogy az Egyesült Államokkal kapcsolatban időre lesz szükség, de immáron belátjuk, hogy ez sokkal hosszabbra nyúlik, mint reméltük. Bosszantó ez, mert rengeteg időt és energiát fektettünk bele, de a bonyodalmak csak fokozódnak. El kell fogadnunk, hogy ez csak az elkövetkezendő öt-tíz évben valósulhat meg” – idézte az F1 fővezérét a Motorsport-Total című német online szaklap.
Noha Miamiról egy időre a jelek szerint biztosan le kell mondani, időközben új lehetőségként felmerült az is, hogy az F1 – talán – visszatérhet az Indianapolis Motor Speedwayre,
amely 2000-től 2007-ig adott otthont az Amerikai Nagydíjaknak. A létesítményt a tavalyi év végén az Indycar versenysorozattal együtt felvásárolta az amerikai motorsport vállalkozó-legenda, Roger Penske, aki a kiszivárgott információk szerint nyitott lenne arra, hogy a komplexum újra F1-es nagydíjat rendezzen.
Carey nem cáfolta, hogy egyeztetések zajlanak a felek között, ugyanakkor részleteket nem volt hajlandó elárulni: „Ismerem Penskét, és már azelőtt is beszéltünk egymással, hogy megvásárolták Indianapolist, viszont nem akarok beszélni az egyeztetések részleteiről. Tudunk az érdeklődésükről. A pálya egy ikon a motorsport világában, Monacóval és Le Mans-nal együtt része a ’Triple Crownnak’ is, ez pedig mindent elmond arról, hogy mennyire fontos ez a helyszín a motorsportban” – fogalmazott az F1-es vezér.
Nem csak az Egyesült Államokban mozgolódik a Formula One Management, hanem az egyetlen lakott, ám nagydíjat nem rendező kontinensen, Afrikában is.
Mielőtt leköszönt a FOM kereskedelmi igazgatói tisztségéből, Sean Bratches több ízben is hangsúlyozta, hogy az F1-nek minél hamarabb vissza kell térnie a fekete kontinensre, ahol 1993 óta nem járt a mezőny, tudósítónknak pedig több ízben is megerősítette háttérbeszélgetések során, hogy több frontról is kaptak érdeklődést a versenyrendezésre. Felmerült, hogy esetleg Marokkóban, Marrakech utcáin rendeznének egy városi futamot, ugyanakkor az sem titkolta, hogy Dél-Afrika is felmerült potenciális helyszínként.
Egyre nyilvánvalóbb, hogy az utóbbira van - vélhetően - egyre komolyabb esély, ugyanis az országnak komoly múltja van az F1-ben, a versenyeknek 1967-től 1993-ig otthont adó Kyalami pedig megfelelő helyszín lenne a nagydíjra. Ami tudható jelenleg: a tavalyi nyári szünetben egy FOM-kontingens szemlét tartott a versenypályán, amikor épp egy eseményt bonyolítottak ott, arról pedig az egyetlen dél-afrikai világbajnok, Jody Scheckter beszélt lapunknak az Olasz Nagydíj hétvégéjén, hogy egyre intenzívebbek a dél-afrikai törekvések, a projektben pedig maga is szerepet vállalt.
Arról, hogy mennyire komoly a szándék, épp a minap kaptunk újabb bizonyságot, amikor a FOM bejelentette: március 29-én nagyszabású F1-fesztivált tartanak Johannesburg utcáin, ahol a Mercedes, a Red Bull és a Renault tart majd bemutatót, múltidézésként pedig Scheckter is megmutatja magát a közönségnek azzal az 1979-es Ferrarival, amellyel világbajnok lett.
Ellie Norman, a FOM marketingért és kommunikációért felelős igazgatója az esemény bejelentéséről szóló kommünikében ki is mondta: „Dél-Afrikának nagyon különleges helye van az F1 történelmében, mi pedig továbbra is elkötelezettek vagyunk, hogy a jövőben visszatérjünk az országba!”
További adalék, hogy az a bizonyos FOM-kommüniké „a Dél-Afrikai Nagydíj elnökének” titulálja Schecktert, ami szintén arra utal, hogy a színfalak mögött jóval több van, mint egyszerű ötletelés.